خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی:

در شرایط کنونی برای تبلیغ نباید فقط به منبر اکتفا کرد

یکی از مراجع عظام تقلید، با اشاره به این‌که «در شرایط کنونی نباید برای تبلیغ فقط به منبر اکتفا کرد»، گفت: مبلغان باید از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای تبلیغ دین استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در نخستین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه در دارالقرآن علامه طباطبائی قم، با اشاره به اهمیت تبلیغ در حوزه‌های علمیه افزود: تبلیغ تنها بر فراز منبر‌ها خلاصه نمی‌شود و طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید از هر ظرفیتی برای نشر معارف اهل بیت (ع) و آموزه‌های دینی بهره ببرند.

وی با اشاره به این‌که «باید از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای تبلیغ دین استفاده شود» ادامه داد: مبلغ باید از پاسخگویی به شبهات و مسائل اعتقادی امت بهره کافی ببرد و مردم را به سوی خدا و مسائل اعتقادی دعوت کنیم و یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای این هدایت و دعوت تبلیغ است.

وی با بیان این‌که «برنامه‌های عزاداری نیز یکی از بهترین انواع تبلیغ دین است»، ادامه داد: یکی از مسائلی که اخیرا معمول شده است قرائت یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه بعد از اقامه نماز در مساجد است و باید چنین حرکتی تشویق شود.

این مرجع تقلید با تاکید براین‌که «مبلغان حوزه‌های علمیه باید در نخستین گام تبلیغی خود مردم را به حضور قلب در نماز دعوت کنند»، گفت: اگر این مهم به خوبی تببین شود، یک مبلغ شبانه‌روزی برای فرد خلق کرده‌ایم؛ چراکه تامل در ترجمه و معنای آیات در نماز موجب می‌شود انسان همیشه اصلیترین مسائل اعتقادی خود را مرور کند.

وی با اشاره به این‌که «در شرایط کنونی نباید برای تبلیغ فقط به منبر اکتفا کرد» تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در تدوین و تالیف کتب درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه نظارت داشته باشند و بسیار از منابع اسلامی، اخلاقی، عقاید را در متن کتب درسی بگنجانند.

وی ادامه داد: مبلغان باید شیوه‌ای را اجرا کنند که بعد از مدتی افراد برای خود مبلغ باشند و علاوه بر استفاده از مبلغین حوزه‌های علمیه با تلاش خود بر علم و عمل خود بیفزاید.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: تاسیس کتابخانه عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی گام دیگری است که مبلغین حوزه‌های علمیه می‌توانند برای هدایت مردم در دستور کار خود قراردهند.

وی ادامه داد: متاسفانه آنقدر آمار کتابخوانی و مطالعه در کشورمان پایین است که نمی‌توان آمار‌ها را اعلام نمود، ولی با تلاش و فرهنگ‌سازی می‌توان حرکت ارزشمندی را رقم زد.

وی با اشاره به حضور در نماز جمعه گفت: باید مراقب باشیم که جنبه عبادی این فریضه باید پررنگ‌تر از جنبه سیاسی آن باشد و در عین حال که مسائل سیاسی هم اهمیت خود را دارند، ولی باید در هر دو خطبه تکیه اصلی بر «اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه» باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: مبلغان باید شیوه‌ای را اجرا کنند که بعد از مدتی افراد برای خود مبلغ باشند و علاوه بر استفاده از مبلغین حوزه‌های علمیه با تلاش خود بر علم و عمل خود بیفزاید.

کد خبر : ۳۳۸۰۲۳