خبرگزاری کار ایران

واکنش وزیر خارجه امارات به مقاله ظریف در نیویورک‌تایمز

وزیر خارجه امارات عربی متحده به مقاله وزیر امور خارجه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز واکنشی غیرمحترمانه داشته است.

به گزارش ایلنا، عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی در پیامی در صفحه کاربری خود در «توییتر» نوشت: «وقتی‌ مقاله وزیر خارجه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز را خواندم، احساس کردم این یادداشت را وزیر خارجه یک کشور اسکاندیناوی نوشته است.»

طبق این گزارش، وزیر خارجه کشورمان، در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت:

جهان به زودی اجرای توافق تاریخی برای حل یک بحران غیرضروری – اگرچه خطرناک - درباره برنامه هسته‌ای ایران را گرامی خواهد داشت. همگی امیدوار بودیم – و کماکان باور داریم - که حل مساله هسته‌ای ایران، امکان تمرکز مجدد بر چالش جدی افراط‌گرایی که کل منطقه و جهان را به ورطه نابودی کشانده است، فراهم کند.

رییس جمهور روحانی، به دفعات اعلام کرده‌اند که اولویت اصلی سیاست خارجی ایران عبارت است از دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاری جهانی، به ویژه در مبارزه با افراطی‌گری.

در مهرماه ۱۳۹۲، فقط یک ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید، ایشان ابتکاری را تحت عنوان جهان علیه خشونت و افراطی‌گری (WAVE) اعلام کردند. این ابتکار در مجمع عمومی ملل متحد با اجماع به تصویب رسید و امیدی را برای ایجاد یک تلاش جهانی دور اندیشانه برای مبارزه با تروریسم ایجاد کرد.

متاسفانه برخی کشور‌ها می‌کوشند از تعامل سازنده جلوگیری کنند. بلافاصله بعد از امضای توافق موقت هسته‌ای در آذرماه ۱۳۹۲، عربستان سعودی که از فروریختن دیوار ایران‌هراسی به وحشت افتاده بود، تمامی امکانات خود را برای به شکست کشاندن این توافق بسیج کرد. امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه تنها به تلاش‌هایشان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط ادامه می‌دهند، بلکه مصمم هستند که کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند.

عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه‌جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط‌گرایی خشن نمایان شود. جلوه‌های توحش و بربریت آشکار است. در خانه، جلادان دولتی با شمشیر گردن می‌زنند - مشابه اعدام اخیر ۴۷ زندانی در یک روز، شامل یک عالم محبوب مذهبی هم که عمرخود را وقف ترویج دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق مدنی کرده بود. در خارج هم، مردان نقاب‌دار سر‌ها را با چاقو از بدن جدا می‌کنند.

فراموش نکنیم که عاملان بسیاری از اقدامات تروریستی، از واقعه دهشتناک ۱۱ سپتامبر گرفته تا تیراندازی در سن برناردینو و دیگر صحنه‌های توحش افراطی در این فاصله و تقریبا تمامی اعضای گروه‌های افراطی نظیر القاعده و جبهه النصره، یا از اتباع سعودی هستند یا توسط عوام‌فریبانی که به پشتوانه دلارهای نفتی دهه‌هاست پیام‌های ضد اسلامی نفرت و فرقه گرایی را ترویج می‌کنند، شستشوی مغزی شده‌اند.

راهبرد فعلی سعودی‌ها خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر خود و همینطور تداوم - و حتی وخیم‌تر کردن- تنش‌ها در منطقه با استفاده از سه مولفه است؛ فشار به غرب؛ دامن زدن به بی‌ثباتی منطقه‌ای با ادامه جنگ در یمن و حمایت از افراط گرایی؛ و تحریک مستقیم ایران. تجاوز نظامی ریاض در یمن و حمایت آن از افراطی‌گری اموری واضح و آشکار هستند. ولی اقدام‌های تحریک‌آمیز برعلیه ایران، هیچگاه به سرخط رسانه‌های بین‌المللی تبدیل نشده است، چراکه خویشتنداری صبورانه ما مانع از آن تبدیل آن به بحران شده است.

دولت ایران در بالا‌ترین سطوح قاطعانه تعرض دوازدهم دی‌ماه به سفارت و کنسولگری سعودی را محکوم و امنیت دیپلمات‌های سعودی را تضمین کرد. ما اقدامات فوری برای کمک به بازگشت نظم به مجموعه دیپلماتیک سعودی را فراهم کرده و بر عزم جدی خود برای مجازات کلیه مهاجمان تاکید کرده‌ایم.

ما همچنین اقدامات انضباطی در مورد کسانی که در انجام وظایف خود در حفاظت از این اماکن قصور داشته‌اند، اعمال کردیم و همچنین یک تحقیق و تفحص داخلی برای جلوگیری از تکرار جنین حوادثی در آینده را آغاز کرده‌ایم.

در مقابل، دولت سعودی و عمال آن، در سه سال گذشته تاسیسات دیپلماتیک ایران در یمن، لبنان و پاکستان را به طور مستقیم مورد هدف قرار داده‌اند – که منجر به کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی و افراد محلی شده است. موارد دیگری از اقدامات تحریک‌آمیز نیز وجود دارند.

زائران ایرانی هدف آزارهای سازمان‌یافته بوده‌اند – در یک مورد، دو مامور پلیس عربستان به دو پسر جوان ایرانی در جده تعرض کردند که باعث برانگیخته شدن خشم عمومی شد. همچنین، اهمال سعودی‌ها در فاجعه منا به کشته شدن ۴۶۴ نفر زائر ایرانی در مراسم حج اخیر انجامید.

علاوه بر این، مقام‌های سعودی، چندین روز از پاسخ به درخواست‌های مکرر خانواده‌های قربانیان و دولت ایران برای دسترسی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان خودداری کردند.

علاوه بر این، خطیبان دولتی در عربستان سعودی به عنوان یک رویه به نفرت‌پراکنی نه فقط علیه ایران، بلکه بر علیه تمامی شیعیان مشغول هستند. اقدام منفور گردن زدن اخیر شیخ نمر النمر، با فاصله کوتاهی بعد از نطق نفرت‌پراکنانه خطیبی در مسجدالحرام علیه شیعیان صورت گرفت که در اوایل سال ۹۴ در خطبه دیگری گفته بود: «مخالفت ما با شیعه و عملیات انتحاری ما بر علیه آن‌ها تا زمانی که روی زمین هستند، از بین نخواهد رفت.»

با وجود این مسائل، ایران، با اطمینان از قدرت خود، اقدام تلافی جویانه‌ای برعلیه عربستان سعودی انجام نداده و از قطع – و یا حتی کاهش سطح – روابط دیپلماتیک خود با این کشور خودداری کرده بود. پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتن داری بوده است؛ ولی صبر و تحمل یکطرفه دوام ندارد.

ایران تمایلی به افزایش تنش در منطقه ندارد. ما باید برای مقابله با تهدید افراطیون متحد باشیم. رییس جمهور و اینجانب، از اولین روزهای پس از انتخاب ایشان، چه به صورت عمومی و چه خصوصی، آمادگی خود را برای گفت‌وگو، اشاعه آرامش و مبارزه با افراطی‌گری بی‌ثبات کننده اعلام کرده‌ایم. ولی این سخن در عربستان به گوش‌هایی ناشنوا برخورده است.

سران سعودی می‌بایست یک انتخاب انجام دهند: آن‌ها می‌توانند به حمایت از افراط گرایان و اشاعه نفرت فرقه‌ای ادامه دهند یا می‌توانند گزینه ایفای یک نقش سازنده برای ثبات در منطقه را انتخاب کنند. ما امیدواریم عقلانیت حاکم شود.

کد خبر : ۳۳۷۵۵۰