خبرگزاری کار ایران

ابراهیم جعفری:

عراق برای برقراری امنیت و صلح در منطقه تلاش می‌کند

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: دولت بغداد برای برقراری امنیت و صلح در منطقه همواره تلاش کرده و می کند.

 به گزارش ایلنا، ابراهیم جعفری روز چهارشنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران و در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف افزود: ما معتقد هستیم که به نفع منطقه، ایران و عربستان است که روابط این دو کشور روابط خوبی باقی بماند.

وی با یادآوری اتفاقات پیش آمده در روابط ایران و عربستان اظهارداشت: بعد از این اتفاقات ما در عراق احساس کردیم که باید اقداماتی انجام دهیم چرا که این کشور نمی تواند در این شرایط سکوت کند و بی طرف باشد.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ایجاد بحران باعث بروز مشکلات برای کل منطقه می شود به همین منظور رایزنی هایی را با برخی کشورهای عربی انجام دادیم.

جعفری به شهادت آیت الله شیخ نمر باقرالنمر اشاره کرد و گفت: وی عالم اصلاح طلب و اصلاح گرا بود که با یک گفتمان فرهنگی صحبت می کرد، در گذشته که با ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان صحبت هایی داشتیم و همچنین سعودالفیصل وزیر خارجه سابق این کشور کلام دیگری در این زمینه داشتند.

وی با بیان این که وقتی خبر شهادت ایشان را شنیدیم، شوکه شدیم، خاطر نشان کرد:

البته ما در امور داخلی دیگران دخالت نمی کنیم، ولی وقتی فردی عالم بوده و با عواطف امت اسلامی سر و کار داشته باشد نمی توانیم هیچ کاری انجام ندهیم و سکوت اختیار کنیم.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: تلاش هایی در این راستا انجام شد و برخی از کشورهای عربی نیز که موافق بودند با ما صحبت کردند به هر حال ما باید تلاش کنیم تا نتایج و تبعات این مساله را کم کرده و اجازه ندهیم دشمنان منطقه و همه جهان، منطقه را به سوی یک جنگ بکشند.

جعفری یادآور شد: ما در همین راستا حرکتی را شروع کردیم و با وزیران خارجه کشورهای عربی و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب صحبت کرده ایم و امروز هم در تهران هستیم و با بقیه وزرای خارجه هم صحبت داشته ایم.

وی گفت: هدف ما این است که برای آرام شدن و حل مسالمت آمیز تلاش کنیم تا تبعاتی نداشته باشد.

وزیر امور خارجه عراق به اظهارات امروز ظریف درباره مدیریت اتفاقاتی که برای سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد افتاده است، اشاره کرد و اظهارداشت: امروز آقای ظریف برای ما مسایل را توضیح دادند و ما نمی دانستیم که این اتفاقات و مساله چگونه مدیریت شده است.

ابراهیمی یادآور شد: وزیر امور خارجه و رییس جمهوری ایران پیگیر این مساله بودند و همه دنیا باید تلاش هایی که انجام شده است را بدانند برای این که صلح و آرامش به وجود آید و این نشان دهنده قوت و نه ضعف آنها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیروزی های عراق در مقابله با داعش اشاره کرد و گفت: ما دو و نیم سال است که با داعش می جنگیم و پیروزی هایی را به دست آورده ایم و داعش روز به روز شکست می خورد و ما از پیشمرگه ها و نیروهای مردمی استفاده کردیم.

جعفری ادامه داد: به رغم این که شهروندانی منسوب به داعش از 100 کشور دنیا هستند ارتش عراق بر کیفیت مدیریت آن بر اختیار همه عراقی هاست. مستشاران و رایزن هایی وجود دارند که نظرات نظامی به ما می دهند.

وی خاطرنشان کرد: حادثه تاسف باری که از سوی ترکیه به وجود آمد و 10 کیلومتر وارد خاک عراق شد، ما حرکت دیپلماتیک و گفت وگوی مستقیم با ترکیه را رد نمی کنیم و به دنبال حل مشکل هستیم چرا که این کشور همسایه ما است اما هرگونه دخالت و نقض حاکمیت عراق و ورود به خاک عراق را تلاش می کنیم، حل و در عین حال روابط را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: شورای امنیت هم نظر خود را اعلام و ورود نیروهای ترکیه را محکوم کرد ، با کشورهای عربی و اتحادیه عرب هم صحبت کردیم و خواستیم که جلسه ای در این باره داشته باشند و تصمیم گیری کنند که آنها هم در جلسه ای این اقدام را محکوم و تاکید کردند که نباید نیروهای ترکیه وارد عراق می شد.

وی یادآور شد: عراق با جبهه های مختلف روبه رو است. هم به دنبال این است که تلاش های دیپلماتیک را داشته باشد و هم در جنگ نیاز به شجاعت و تلاش است تا ما عراق را به جایی برسانیم تا استقلال خود را حفظ کند.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ما تلاش کرده ایم صلح و امنیت را در منطقه حاکم کنیم خصوصا بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان تا روابط دو کشور روابط خوبی باشد.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات عراق و میانجیگری این کشور بین ایران و عربستان، اظهار داشت: ما روابط و منافع خوبی با ایران داریم و روابط حیاتی هم با هم داریم و عربستان هم به عنوان همسایه عربی و هم کشور حرمین شریفین است و روابط بین ایران و عربستان اهمیت دارد و این اتفاقاتی که رخ داده ممکن است به کشورهای دیگر هم برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما می خواهیم از روابط گسترده خود با کشورهای عربی و نقش خود برای کاهش این مساله در روابط ایران و عربستان استفاده کنیم و این مسئولیتی است که برعهده ما گذاشته شده است تا خدای ناکرده به فاجعه نرسیم که تاثیرات خود را در منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر بحران گسترش یابد بین هیچ سرزمین و ملتی فرق نخواهد داشت و همه آسیب خواهند دید.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: بنابراین ضروری بود که حرکتی انجام دهیم و در این راستا با بعضی از دوستان عرب به طور تلفنی صحبت کردیم و بعد از این سفر هم به بعضی از کشورهای عربی سفر می کنیم تا شرایط خوبی فراهم کنیم.

جعفری همچنین گفت: وزرای کشورهای عربی یکشنبه آینده هم اجلاسی خواهند داشت که من در آن جلسه شرکت و سخنرانی خودم را در آن خواهم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درمورد نقش این کشور بر حل و فصل مشکلات اخیر بار دیگر اظهارداشت: روز یکشنبه آینده درمورد ویژگی روابطی که در منطقه وجود دارد صحبت خواهم کرد.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: به دور از مسایل حاشیه ای تمرکز بر روی این موضوع خواهد بود تا کشورهای منطقه از تمام امکانات استفاده کنند و مانع از افزایش این مسایل بشویم.

جعفری ضمن تاکید بر لزوم مشخص کردن اولویت ها و منافع مشترک اظهار داشت: منافع و خطرهای مشترک ما با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که لازم است با جمهوری اسلامی ایران توافق شود.

وی یادآور شد: وقتی حاکمیت کشورها محترم شمرده می شود، نگرانی وجود نخواهد داشت. اختلافاتی وجود دارد، ایران با اکثریت شیعه و عربستان با اکثریت سنی می توانند با هم گفت وگو داشته باشند و کسانی که برنامه ریزی می کنند و با هم کارهای منفی انجام می دهند باید با آنها مقابله کنند و ما باید به دنبال وحدت باشیم.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه ایران در وین بسیار قوی برخورد کرد و دیپلماسی خودش را داشت، وی بدون شک و تردید با دیگران صحبت می کند، نباید بین کشورهای منطقه تشنج به وجود آید چرا که همه از آنآسیب می بینیم.

به گزارش ایرنا، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق که صبح امروز (چهارشنبه) در راس هیاتی سیاسی برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد با حضور در وزارت امور خارجه با ظریف دیدار کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار درباره توسعه روابط دوجانبه و تحولات منطقه و مسایل بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

 

کد خبر : ۳۳۵۹۸۵