خبرگزاری کار ایران

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح کنگره‏، پیامی منفی برای عادی‌سازی روابط تهران و واشنگتن است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: تصویب طرح اخیر کنگره‏، یک پیام منفی برای عادی‌سازی روابط تهران و واشنگتن است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تصویب طرح محدودیت ویزا در کنگره امریکا گفت: آنچه روز گذشته در امریکا رخ داد، اتفاقی اسثتنایی است و در تاریخ مانندی ندارد و هیچ گاه مجالس امریکا و قوه مجریه این کشور درباره مسائلی اینچنین اتفاق نظر نداشته‌اند که چنین تصمیم غیر عاقلانه‌ای بگیرند.

وی با بیان اینکه تصویب این طرح نشان از نگرانی امریکا از اقدامات تروریستی است، اظهار داشت: باراک اوباما توانایی مخالفت با چنین طرحی را نداشت چون از سوی افکارعمومی این کشور و نمایندگان کنگره به بی‌توجهی درباره امنیت ملی این کشور متهم می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح بر اجرای برجام تاثیری می‌گذارد؟ تصریح کرد: بر اساس برجام، هر کدام از طرفین متعهد هستند که تحریمی جدید در رابطه با مسائل هسته‌ای نداشته باشند و طرفین نیز تاکید داشتند که مذاکرات مختص به مسئله هسته‌ای است و مسائل حقوق بشری و موشک‌ها بر برجام تاثیری ندارد.

بیگدلی ادامه داد: البته این طرح دشواری‌هایی را برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ایجاد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه تصویب این طرح‏، یک پیام منفی برای عادی‌سازی روابط تهران و واشنگتن است، خاطرنشان کرد: این اقدام خلاف قوانین تجارت بین‌المللی و خلاف قواعد حقوق بشری است و این در حالی است که اقدام تروریستی صورت گرفته در سال‌های گذشته توسط ایران صورت نگرفته است و متحدان امریکا خود از پرورش‌دهندگان تروریست‌ها هستند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: لابی‌های صیهونیستی که در ماه‌های گذشته درصدد بودند تا برجام شکست بخورند از جمله کسانی هستند که فشار بسیاری برای تصویب این طرح داشتند.

کد خبر : ۳۳۱۳۹۷