خبرگزاری کار ایران

آرامش در غیاب دیگران؛

چرا رهبران اصولگرا در جلسات وحدت شرکت نمی‌کنند؟

جلسات وحدت اصولگرایان تشکیل شده و حداد عادل سخنگوی جریان اصلی اصولگرا در انتخابات پیش‌رو شد.بنظر می‌رسید با انتخاب او روند وحدت اصولگرایان سرعت بیشتری بگیرد و در آینده اخبار بیشتری از آنها در رسانه‌ها منتشر شود٬ اما شروع ثبت‌نام‌ها حکایت از داستانی دیگر داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ در حالی که غیبت سه چهره مشهور اصولگرا، لاریجانی و جلیلی و قالیباف، ابهاماتی را به وجود آورده است و این ابهام را مطرح کرده است که شاید وحدت اصولگرایان مخدوش شود اما به نظر می‌رسد این غیبت‌ها با انگیزه‌های متفاوت بوده و در ‌‌نهایت تاثیری در لیست نهایی اصولگرایان نخواهد داشت.

لاریجانی: آقای رئیس

علی لاریجانی رئیس مجلس است و این ریاست را در رقابت با اصولگرایانی چون حداد عادل و حسینیان به دست آورده است. بدیهی است حالت ایده‌آل برای لاریجانی تکرار اکثریت همین مجلس است تا بار دیگر در راس قوه مقننه قرار بگیرد.

در واقع لاریجانی در موقعیتی قرار گرفته است که حاضر نیست حامی لیستی باشد که در ‌‌نهایت منجر به حذف بعضی از نمایندگان فعلی مجلس از لیست‌های اصولگرایان باشد و در مقابل افرادی تصمیم‌گیر آن باشند که در آشکار و نهان به انتقاد از ریاست مجلس می‌پردازند که در این دوسال رجا و جهان و دیگر رسانه‌های نزدیک به جریان تندروی مجلس با لاریجانی نساختند و بار‌ها و بار‌ها به او تاختند.

علی لاریجانی زمان ثبت نام در انتخابات قم تایید کرد که در جلسات وحدت شرکت نمی‌کند و خبرنگاران حاضر در فرمانداری قم شاهد بودند که نامزدهای جبهه پایداری قم با چه دل پرخونی از رئیس مجلس، در انتخابات ثبت نام می‌کردند و چه خط و نشانی برای علی لاریجانی می‌کشیدند.

کاظم جلالی نیز هنگام ثبت نام تاکید کرد «آقای لاریجانی نماینده‌ای برای ائتلاف اصولگرایان نفرستاده‌اند و همان‌طور که بنده به صورت مستقل از تهران کاندیدا شدم ایشان نیز به طور مستقل از قم کاندیدای انتخابات می‌شوند.» و همین دو جمله کافی بود تا شلاق انتقاد اصولگرایان به سوی جلالی نشانه برود.

از سویی دیگر، اعضای حزب لاریجانی، که گاهی اسم احتمالی رهروان ولایت را درباره آن به کار می‌برند و هنوز هیچ خبر قطعی درباره آن وجود ندارد، ائتلاف اصولگرایان را تنها در حالتی مشروع می‌دانند که نام آن‌ها در میان نامزدهای انتخابات باشد. آن‌ها نمایندگان فعلی مجلس هستند و عموما حاضر نیستند به نفع فرد جدیدی کنار بروند و همین است که لاریجانی نیز در این جلسات شرکت نمی‌کند.

قالیباف: آقای مبهم

داستان قالیباف اما جداست. شهردار تهران با ابهام‌ها و انتقادهایی روبه رو شده و کم کم به موقعیتی نزدیک می‌شود که احمدی‌نژاد در سال‌های آخر ریاست جمهوری به آن دچار می‌شد. جایی که اصولگرایان اصرار داشتند احمدی‌نژاد بودن٬ اصولگرا بودن نیست و بعید نیست سال آینده همین دیدگاه درباره قالیبافی بودن صدق کند.

قالیباف در آخرین خانه فعالیت سیاسی قرار دارد و بعید نیست حتی عمر حضور او در بهشت به شهریور ۹۶ هم نرسد. اصولگرایان نیز ترجیح می‌دهند تا از کنار نام او عبور کنند. چنانچه از کنار نام اصولگرایانی همچون احمدی‌نژاد و رحیمی و شهاب‌الدین صدر و بسیاری دیگر عبور کردند که در غیاب احزاب قدرتمند و تغییر نام موسمی جریان‌های سیاسی، پالایش اصولگرایان از نیروهای خاطی قدیمی البته مسئله جدیدی نیست.

با این وجود حسین ابراهیمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز هنگام ثبت نام برای انتخابات به خبرنگاران گفت «نمایندگان آقایان قالیباف و ولایتی نیز در جلسات حضور دارند.» مسئله‌ای که موحدی کرمانی هم آن را تایید کرده بود.

اما بلافاصله قربان‌زاده به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و گفت «قطعا آقای قالیباف شخصا نه در ائتلاف حضور دارند و نه نماینده‌ای خواهند داشت. دوستان تازه شیرینی شیره را کشف کردند.» این اظهارات البته از سوی رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری بی‌پاسخ نماند و قالیباف زیر هجمه مخالفان قرار گرفت.

جلیلی: ضد حرکت جمعی و سودایی بزرگتر از نمایندگی

سومین فردی که از غیبت او در جلسات اصولگرایی صحبت می‌شود٬ سعید جلیلی است. جلیلی نامی است که به توصیه آیت‌الله مصباح در صدر اخبار اصولگرایان باقی مانده است و برخلاف شایعه‌های فراوانی که هر روز حامیان او درباره نامزد شدن جلیلی از تهران و قم و مشهد و بیرجند مطرح می‌کنند، سودایی بزرگ‌تر از نمایندگی در سر دارد.

با این حال جلیلی به دو دلیل در جلسات اصولگرایان شرکت نمی‌کند. از یک سو، همفکران او به اندازه کافی در این جمع حضور دارند و اکثریت در دست زاکانی و فدایی و اعوان و انصار آنهاست که با تشکیل احزاب متعدد، اکثریت عددی را در جلسات اصولگرایی به دست آورده‌اند و از طرف دیگر، جلیلی خود در انتخابات ۹۲ نشان داد که طرفدار تئوری صالح مقبول نیست و معتقد است که اصلح بدون توجه به توصیه و تصمیم حزب باید در انتخابات حضور پیدا کند.

و ... ترانه وحدت

علی لاریجانی روزگاری در دانشگاه شریف ریاضی خوانده و با بالاترین معدل فارغ التحصیل شده است. همکلاسی‌های او می‌گویند که سواد ریاضی او مثال‌زدنی بود و تغییر گرایش او به سیاست و فلسفه، دانشگاهیان را از یک نخبه ریاضی محروم کرد. شاید لاریجانی که مقابل معادله دوازده هزار متغیره انتخابات است، بیشتر از هر زمانی نیاز آنالیز عددی برای رسیدن به پاسخ واحد باشد.

پیش‌بینی این امر که اصولگرایان در ‌‌نهایت به لیست واحد برسند٬ کار دشواری نیست. هنوز هستند افرادی که فتوای آنها حجت را به اصولگرایان تمام کند. اما این همه واقعیت اصولگرایی نیست؛ در انتخابات دور قبلی مجلس کمتر از صد و شصت نفر از اصولگرایان لیست‌های اصلی (جبهه پایداری و جبهه متحد) وارد مجلس شدند اما در ‌‌نهایت مجلس بیش از ۲۵۰ نماینده اصولگرا دارد و این حاصل رقابت اصولگرایان لیستی با اصولگرایان غیر لیستی در انتخابات مجلس نهم بود. اما این بار اصلاح‌طلبان نیز در عرصه هستند و مسیر ورود به مجلس برای اصولگرایان تنگ‌ خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۰۴۲۸