خبرگزاری کار ایران

ایران متعهد شد؛

کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای در صورت رفع کامل تحریم‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در صورت رفع کامل تحریم‌ها ایران در جهت کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای خود برای تحقق اهداف سند اجلاس پاریس مشارکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نشست خبری اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس گفت: این اجلاس ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی بسیار مهمی را داشت و حامی پیام صلح و چند جانبه‌گرایی بود.

وی ادامه داد: این سند به دلیل تنوع موضوع‌ها٬ طبیعتا کاستی‌هایی دارد، اما به هر حال مایه خوشحالی جامعه بشری است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی نیز چندی است که به همت دکتر تقی ابتکار دفتر تغییر اقلیم را تاسیس کرده‌ است و به صورت علمی به این موضوع می‌پردازد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن کمیته‌های مذاکراتی نیز به صورت فرابخشی تشکیل شده که دستگاه‌های مختلف در آن حضور دارند و برای این اجلاس نیز به صورت ویژه از دو سال پیش فعالیت‌های خودمان را آغاز کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:  ما در مرحله به مرحله مذاکرات شرکت کردیم و در پی اجلاسی مذاکرات دوجانبه و اجلاس مشورتی را در دستور کار داشتیم و بر مباحثی همچون انطباق و سازگاری با شرایط تغییر اقلیم خسارت آسیب‌ها، فناوری‌ها، مباحث حقوقی و تعهدات توافق  مذاکراتی را داشتیم و از منافع ملی دفاع کردیم.

ابتکار گفت: دولت یازدهم از ابتدای کار خود بحث اصلاح الگوی مصرف، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ... را در دستور کار خود قرار داده است و مقام معظم رهبری نیز موضوع انرژی را در سیاست‌های کلی ابلاغ کرده‌اند. علاوه بر آن طرح اقتصاد کربن نیز  در دولت به عنوان پیوست برنامه ششم تصویب شده است و تمامی دستگاه‌ها جهت‌گیری خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند.

ابتکار تاکید کرد: مسئولیت ما در برابر اجلاس تدوین برنامه مشارکت ملی است. در اجلاس پاریس برخلاف اجلاس کیوتو، قرار شد همه مسئولیت مشترک و متمایز داشته باشند و کشورهای در حال توسعه و کشورهای صنعتی برنامه خود را در مورد میزان مشارکت‌شان ارائه دهند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در سطح ملی کار خود را آغاز کرده‌ایم و مدلی از سازگاری علمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تدوین کردیم.

ابتکار گفت: در این نشست علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه و دبیر کل سازمان ملل با رئیس‌جمهور  و نخست وزیر 23 کشور همانند رئیس‌جمهور افغانستان ، عراق، ارمنستان، سوئیس، نخست وزیر نروژ، صدراعظم آلمان و ... دیدارهایی انجام دادند و مذاکراتی پیرامون حفاظت از دریاچه هامون، گرد و غبار در عراق، کمیته مشترک رودخانه ارس و ... انجام دادند و در نهایت این اجلاس با حضور هیاتی از ایران که از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشاورزی، امور خارجه و ... بود در اجلاس حضور پیدا کردند.

وی  اظهار کرد: در نهایت قرار شد کشورهای مختلف دنیا برابر سندی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای دما از سال 2020 را تامین کنند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در برنامه ششم هم پیش‌بینی‌های خوبی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام شده است.

ابتکار گفت: بر اساس اعلام داوطلبانه در اجلاس پاریس اعلام کردیم ایران تا سال 2030 ، 4 درصد مشارکت داوطلبانه در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد و در صورت برطرف شدن همه تحریم‌ها 8 درصد دیگر نیز به صورت مشروع در این امر مشارکت کنند.

ابتکار گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منافع اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد اما باید بدانیم که تنها در تهران 37 میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود و الگوی مصرف ما در این زمینه مشکلات بسیاری دارد که باید اصلاح شود.

کد خبر : ۳۳۰۰۴۱