خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام میرموسوی:

تفکر داعش در آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) جایگاهی ندارد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مدنیت و احترام به حقوق انسان‌ها در آموزه‌های خاتم الانبیا(ص) به روشنی دیده می‌شود، گفت: تفکر داعش در آموزه‌های پیامبر اسلام(ص) جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی میرموسوی، در مراسم عزاداری ایام رحلت پیامبر اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) که در سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز برای جهان اسلام وجود دارد و آنگونه که از شواهد هم پیداست، نمی‌توان پایانی برای آن متصور بود، افراطی‌گری و خشونت‌هایی است که متأسفانه به نام دین اسلام در نقاط مختلف جهان در حال ظهور و بروز است. 

وی افزود: اگر قرن ۲۰ میلادی، قرن جنگ‌های جهانی بود، باید گفت قرن ۲۱، قرنی است که خشونت و قتل عام به نام دین اسلام رخ می‌دهد، در حالی که در آموزه‌های اصیل اسلام و پیامبر بزرگ آن، چنین مسائلی جای ندارد. 

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) گفت: نخستین آیات قرآن کریم که بر پیامبر (ص) نازل شد، مردم را به خواندن و نوشتن و کسب آگاهی دعوت می‌کرد و از طرفی شخص پیامبر(ص) نیز در دوران رسالت خود، سعی در ترویج رفتار و اخلاق کریمانه داشتند. 

وی با بیان اینکه امانت داری، عدالت محوری، پرهیز از ستم‌گری، راستگویی، احترام به حقوق انسان‌ها و...، از جمله ارزش‌هایی بود که پیامبر اسلام(ص) همواره به آن تأکید داشتند، گفت: امروز این سئوال مطرح می‌شود که چه شده است که پس از ۱۴ قرن از ظهور اسلام، گروه‌هایی تحت پوشش دین و به نام اسلام، دست به قتل عام، غارت و پایمال کردن حقوق بشر می‌کنند؟ در حالی که این رفتار‌ها سنخیتی با اسلام ندارد. 

میرموسوی خاطرنشان کرد: البته برخی افراد به غلط تصور می‌کنند، اسلام اصیل همین رفتار و عملکرد گروه‌هایی همانند داعش است و استناد آن‌ها نیز به آیاتی از قرآن کریم در باب جهاد و... است، در حالی که باید توجه داشت این خشونتی که امروز دامن گیر جوامع اسلامی شده، به دلیل متن گرایی به قرآن، بدون توجه به گوهر و واقعیت دین است. 

وی با بیان اینکه این افراد متن دین را بدون توجه به زمینه‌های آن و روح دیانت در نظر می‌گیرند، گفت: پیامبر بزرگ اسلام(ص) در مطلبی می‌فرمایند، اگر خبری از ما به شما رسید، ببینید وجدان شما آن را تأیید می‌کند یا نه؟ و اگر تأیید نکرد بدانید این سخن از ما نیست. 

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن و فرمایشات پیامبر اسلام(ص)، یکی از معیارهای صحیح برای فهم اسلام واقعی، فهم مشترک جامعه دینی از موضوعات مختلف است، گفت: طبق نظرسنجی اخیری که در برخی از کشورهای اسلامی در خصوص فعالیت گروه تروریستی داعش شده، حدود ۹۴درصد مردم لبنان، ۹۴درصد مردم اردن و ۸۶درصد مردم فلسطین، گروه داعش را جدای از حقیقت دین اسلام دانسته‌اند؛ بنابراین این مسئله نشان می‌دهد، با تمام ادعاهای گروه تروریستی داعش در خصوص دینی بودن فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، فهم مشترک جامعه دینی فعالیت‌های این جریان را نمی‌پذیرد. 

وی با بیان‌ای که جریان داعش، به گفته اکثر قریب به اتفاق مسلمانان، نه تنها جریان اصیل دینی نیستند، بلکه جریانی است که تفسیر نادرستی از دین داشته و با فعالیت‌های خود نقطه مقابل حقیقت دین است، گفت: البته فعالیت‌هایی مانند فعالیت‌های تروریستی گروه داعش، در تاریخ هم سابقه دارد و مثلا گروه خوارج نیز مانند این جریان، به تکفیر و قتل عام مسلمانان اقدام می‌کردند؛ و خوارج نیز به عنوان گروهی که تکفیر و خشونت را محور کار خود قرار داده بود، مورد پذیرش جامعه دینی قرار نگرفت. 

میرموسوی با بیان اینکه اگر ما روح تعالیم دینی اسلام را مورد مطالعه قرار دهیم، به آموزه‌هایی می‌رسیم که انحراف گروه داعش را نشان می‌دهد، تأکید کرد: اگر بخواهیم یکی از اهداف بزرگ رسالت پیامبر اسلام(ص) را معرفی کنیم، باید مدنیت را ذکر کرد؛ مدنیت یعنی یک جامعه با وجود تمام اختلاف عقیده‌ها و فکر‌ها، بتواند در کنار هم زندگی کند. که این رویکرد پیامبر اسلام(ص) در خصوص مدنیت و احترام به حقوق همه انسان‌ها، با رویکرد افراطی امروز جهان که متأسفانه به نام دین اسلام نیز مطرح می‌شود، قابل جمع نیست. 

وی با اشاره به یکی از خطبه‌های معروف پیامبر در اواخر عمر شریف شان، اظهار کرد: رسول ا...(ص) در این سخنرانی که سراسر بر حقوق انسان‌ها اشاره دارد، بر پرهیز از خون ریزی تأکید می‌کند که در دنیای امروز از آن با عنوان حق حیات انسان‌ها نامبرده می‌شود. 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق نظریه مرحوم آیت الله العظمی منتظری نیز تمام احکام سیاسی و اجتماعی وارده در دین، ارشادی و به حکم عقل است، به گونه‌ای که اگر عقل هم به آن‌ها توجه کند، به همین نتایج خواهد رسید؛ یعنی اگر مسئله‌ای را عقلای عصر تأکید دارند، قطعا دین غیر از این سخن نخواهد گفت و نگفته است. 

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) در این خطبه معروف، همچنین تأکید بر امانت داری و عدالت محوری در میان همه انسان‌ها دارد و نیز کارهای خلاف مدنیت را خلاف شرع می‌داند، افزود: پیامبر اسلام(ص) تأکید می‌کند که جامعه اسلامی از ربا بپرهیزد، و واقعا یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه ما بی‌توجهی به این توصیه مهم اسلام است. 

میرموسوی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) بر احترام به حقوق زنان نیز تأکید می‌کند، گفت: ایشان عنوان می‌کنند که حق شما بر زنان این است که آن‌ها اهل هرزگی نبوده و کسی را که شما نمی‌خواهید به خانه راه ندهند و از سوی دیگر اگر زنی این چنین بود، مرد وظیفه دارد که حق و حقوق او را به نحو کامل مراعات کرده و با عنوان امانت خدا با آن‌ها برخورد کند. 

وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص)، در ادامه این خطبه معروف به صراحت می‌فرمایند همه انسان‌ها آفریده یک خدا بوده و همه در نزد او یک سطح برابر دارند، گفت: این واژه‌های پیامبر اسلام(ص) که حدود ۱۴۰۰ سال پیش مطرح شده، امروز در مجامع بین المللی با عنوان حقوق بشر یاد می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، تأکید کرد: روح دینی که پیامبر اسلام(ص) بار‌ها در سخنان خود به آن تأکید می‌کند، بیشتر از هر چیز متمرکز بر امور مدنی و رعایت حقوق انسان هاست؛ بنابراین اگر امروز یا هر زمانی، شیوه‌ای مطرح شد که حتی نام اسلام را نیز روی خود بگذارد اما با آموزه‌های پیامبر(ص) مبنی بر احترام به حقوق انسان‌ها همسو نباشد، نمی‌تواند به معنای واقعی، اسلامی باشد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت امام دوم شیعیان امام حسن مجتبی(ع) و با بیان اینکه مسئله دیگری که می‌تواند ما را برای رسیدن به حقیقت اسلام راهنمایی کند، سیره بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) است، گفت: سیره امام حسن مجتبی(ع) نشان می‌دهد آنچه در دین اسلام، اصالت دارد، خشونت نیست و این مهم در رفتار حضرت نیز خود را نشان می‌دهد. 

میرموسوی با اشاره به صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه، خاطرنشان کرد: بعد از شهادت امام علی(ع)، توسط مردم با امام حسن مجتبی(ع) بیعت شد و پس از دوماه از بیعت مردم، امام نامه‌ای به معاویه نوشت مبنی بر اینکه من جانشین خلیفه بر حق خدا هستم و همانگونه که بزرگان با من بیعت کردند، شما نیز وظیفه دارید با من بیعت کنید؛ بعد از این نامه، معاویه با لشگری ۶۰ هزار نفری و به قصد جنگ با امام مجتبی(ع) بر می‌خیزد و امام نیز توانست لشگری ۲۰ هزار نفری به سرپرستی عبیدا... ابن عباس و قیس را برای مقابله با لشگر معاویه مجهز کند؛ در رویارویی این دو لشگر، معاویه با حیله‌هایی که به کار برد، توانست عبیدا... ابن عباس را جذب کند و از طرفی قیس نیز به تنهایی توان مدیریت سپاه امام را نداشت؛ و از طرفی خود امام نیز با حمله یکی از افراد نفوذی، از ناحیه پا دچار آسیب شده بودند؛ بنابراین حضرت به این نتیجه رسید که تداوم حکومت خود، جز به خونریزی امکان پذیر نیست؛ بنابراین آیین نامه صلح را با شروطی از جمله عدم تعیین جانشین توسط معاویه، خلافت امام حسن(ع) و برادرش امام حسین(ع) پس از معاویه، برچیده شدن صب و دشنام به امام علی(ع) در منابر مساجد تحت حکومت معاویه، مورد تعدی قرار نگرفتن شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) و... برای معاویه فرستاد. 

وی افزود: این حرکت امام حسن مجتبی(ع) نشان می‌دهد که حکومت به خودی خود، برای ایشان اصالت نداشت؛ اگرچه معاویه به هیچ کدام از شروط صلح نامه عمل نکرد. 

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با اشاره به عمل نکردن شروط صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه، توسط معاویه، گفت: بنابراین، نخستین حاکمی که اخلاق را از سیاست جدا کرده و سیاست غیر اخلاقی را بنیان نهاد، معاویه بود؛ چرا که او پس از امضای صلح نامه و به دست گرفتن کامل قدرت، به صراحت گفت که بر پایه قرآن و سیره عمل نمی‌کنم و همواره صب و دشنام امام علی(ع) را در منابر ادامه دادند، یزید را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و بسیاری از شیعیان برجسته را نیز با شکنجه و آزار به شهادت رساند.

کد خبر : ۳۲۹۰۱۶