خبرگزاری کار ایران

دریادار سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

عملیات‌های نیروی دریایی به جز بعد نظامی٬ اثرات اقتصادی دارد

فرمانده نیروی دریایی کشورمان اظهار داشت: نتیجه عملیات‌های نیروی دریایی تنها در بعد نظامی نیست و اثرات اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ دریادار حبیب‌الله سیاری که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخن می‌گفت٬ با تسلیت به مناسبت مراسم اربعین و گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: روز هفتم آذر و روز نیروی دریایی را گرامی‌ می‌دارم.

وی با اشاره به دو عملیات‌ مروارید و اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش٬ یادآور شد: هفت آذر سال ۵۹ عملیات مروارید انجام شد که از ویژگی‌های آن این بود که در روز ۶۷ دفاع مقدس انجام شد و دشمن باور نمی‌کرد بتوانیم در آن پیروز باشیم و نیروی دریایی دشمن کلا منهدم بشود.

سیاری افزود: هر نیرویی در جنگ به دنبال آن است که دشمن خود را از بین ببرد. البته ما می‌خواستیم پایگاه نفتی بعلبک را از بین ببریم که این هدف٬ یک هدف اقتصادی بود.

فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد: به خاطر دستیابی به اهداف نیروی دریایی در عملیات مروارید٬ روز این عملیات٬ روز نیروی دریایی نام گرفته است چراکه در این عملیات بیشترین ضربه‌ها را ما به دشمن زدیم و بیشتر اهداف ما در آن عملیات به دست آمد؛ آنهم در شرایطی که به قول امام (ره) در آن زمان حتی به ما سیم خاردار هم نمی‌دادند.

وی گفت: بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که به یمن توانمندی حضور نیروی دریایی هیچ مشکلی پیش نیامده است و اقتصاد کشور در حوزه دریایی با اسکورت این نیرو حفظ شده است.

سیاری خاطرنشان کرد: فرمانده معظم کل قوا نیز می‌فرمایند «این مهم است که مردم بدانند یکی از اثرات مهم عملیات‌های نیروی دریایی ارتش سالم ماندن چرخه اقتصادی کشور است» پس می‌بینیم که نتیجه عملیات‌های نیروی دریایی تنها در بعد نظامی نیست و اثرات اقتصادی دارد.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ فروند کشتی در ایام دوران دفاع مقدس مورد اصابت دشمن قرار گرفت که از این تعداد ۲۳۰ فروند را کاملا نجات دادیم و تنها ۲۰ فروند آسیب جزئی دیدند، گفت: این آمار در دنیا بی‌نظیر است و نشان‌دهنده جایگاه بالای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ نظامی و هم به جهات اقتصادی و سیاسی است. این درحالی است که یک سوم مرزهای ما دریایی است. سواحل مکران یعنی از بندرعباس تا پسابندر مهم‌ترین ساحل ما به حساب می‌آید چرا که ما را مستقیم به آب‌های آزاد جهان وصل می‌کند که این یک امتیاز ویژه‌ای برای کشور ما دارد.

وی با اظهار تاسف از عدم استفاده بهینه از سواحل کشور در بحث توسعه اقتصادی و پیشرفت، خاطرنشان کرد: با تدبیر فرمانده معظم کل قوا دو ماموریت مهم در دستور کار ما و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌ است که با دستیابی به این دو هدف قطعا خواهیم توانست از منابع دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را دو ماموریت پیش روی نیروی دریایی عنوان کرد و گفت: سواحل مکران تاثیر مستقیمی بر پیشرفت کشور دارد که نه تنها اثر آن بر استان‌های همجوار آن است، بلکه برای کل کشور نیز موثر خواهد بود و پیشرفت دریامحور را رقم می‌زند. دولت نیز با جدیت بحث کریدور جنوب به شمال که همانا وصل کردن آسیای میانه به آب‌های دریای عمان است را دنبال می‌کند که یک جایگاه ترانزیتی برای جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد که امیدواریم در برنامه ۵ ساله ششم به اهداف توسعه دریا محور خود دست یابیم.

سیاری با بیان این مطلب که امروز حوزه ماموریتی نیروی دریایی از سواحل جنوب به شمال اقیانوس هند و تا مدار ۱۰ درجه گسترش یافته است، تصریح کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بحث ساخت تجهیزات به جایگاه بالایی رسیده است نیرویی که قبل از انقلاب توانایی تعمیرات تجهیزات خود را نداشته امروز به جایگاهی رسیده که می‌تواند چندین ناو موشک‌انداز تا ناوشکن‌های مختلف مثل جماران، سهند و سبلان بسازد.

وی از الحاق ناوشکن سهند به توان دریایی کشور طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: ما وارد ساخت انواع زیردریایی شده‌ایم. تمام تحرکات دشمن را رصد می‌کنیم تحرکات کشورهایی که در آب‌های آزاد حضور دارند را زیر نظر داریم و آمادگی مقابله با هر تهدیدی را در خود تقویت کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی اسکورت کشورهای تجاری و نفتی در مقابله با دزدان دریایی را مورد توجه قرار داد و گفت: از سال ۸۷ که فرمانده معظم کل قوا دستور حضور در خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ را صادر کردند موفق شده‌ایم بیش از ۳ هزار کشتی تجاری را اسکورت کنیم و تاکنون نیز به کشتی‌های بیش از ۲۲ کشتی جهان کمک کرده‌ایم.

 

کد خبر : ۳۲۵۵۲۴