خبرگزاری کار ایران

کوچک‌زاده در تذکری شفاهی:

شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی راه ورود دلال‌ها را به انتخابات باز می‌کند!

مهدی کوچک‌زاده در اخطار قانون اساسی نسبت به نحوه مدیریت نشست علنی امروز مجلس در خصوص سوال دو تن از نمایندگان از وزرای اقتصاد و فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران با اشاره به تصمیم هیات‌ رئیسه مجلس در خصوص رای‌گیری برای سوال از طیب‌نیا و جنتی اظهار داشت: اینکه نماینده‌ای بگوید من قانع نشده‌ام و بعد برای رئیس و هیات رئیسه مجلس تعیین تکلیف کند که چگونه رای‌گیری کند و نمایندگان چگونه رای بدهند یکی دیگر از مصادیق اداره مجلس نه براساس آیین‌نامه بلکه براساس سلیقه کسی است که ریاست جلسه را برعهده دارد.

ابوترابی‌فرد پس از پایان این اخطار قانون اساسی از سوی کوچک‌زاده با پذیرش آن اعلام کرد: تذکر شما را وارد می‌دانم و در آن زمان توجه کافی به آیین‌نامه نداشتم.

ابوترابی‌فرد درپاسخ به گلایه کوچک‌زاده مبنی بر تکرار این اتفاق خاطرنشان کرد: از صحبت‌های آقای مطهری اینطور برداشت کردم که قصد دارند با ادبیات خاص خود موضوع را پیش ببرند و اگر توجه کافی داشتند مانع می‌شدند.

به گزارش ایلنا، علی مطهری پس از سوال از علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در خصوص عدم نظارت این وزارتخانه نسبت به بکارگیری واژه‌های لاتین و انگلیسی در اسامی و عناوین واحدهای تجاری با اعلام اینکه از توضیحات وزیر قانع نشده است٬ گفت: با توجه به اینکه آقای وزیر در حال حاضر دو کارت زرد دارند با وجود اینکه از این صحبت‌ها قانع نشدم٬ لزومی برای رای‌گیری از سوی نمایندگان احساس نمی‌کنم.

این درحالی است که مجتبی رحماندوست نیز پس از سوال از وزیر اقتصاد با اعلام اینکه از توضیحات قانع نشده از نمایندگان خواست برای ادامه همکاری طیب‌نیا در این وزارتخانه به وی رای مثبت بدهند.

مهدی کوچک‌زاده پس از اخطار قانون اساسی خود در تذکر شفاهی دو دقیقه‌ای با بالاگرفتن کاغذی که بر روی آن اعداد و ارقام و محاسباتی در خصوص درآمدهای دولت درج شده‌ بود٬ اعلام کرد: اگر خبرنگاری هست که اهل گفتن حقیقت به مردم است٬ این موضوع را به مردم بگوید.

نماینده مردم تهران ادامه داد: معاون محترم رئیس‌جمهور دولت راست‌گویان در دیداری که با سفرا داشتند فرموده‌اند که ما نفهمیدیم این ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت قبل چه شد؟

وی با اشاره به کاغذی که در دست داشت٬ اضافه کرد: ما حساب کنیم ببنیم در هشت سال چند روز داریم. آقای معاون دولت باسوادان هشت سال دو هزار و ۹۲۰ روز است؛ یعنی ۸ ضربدر ۳۶۵. اگر هر روزی دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را بدون هیچ دردسری صادر کنیم٬ می‌شود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه؛ بماند که در دو سه سال آخر مشکلات بسیاری وجود داشت.

وی افزود: با این وجود اگر در تمام آن هشت سال٬ ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه را به قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه به فروش رسانده باشیم٬ می‌شود۷۳۰ میلیارد دلار.

کوچک‌زاده یادآور شد: آقای جهانگیری معاون دولت باسوادان و شناسنامه‌داران! اگر هیچ حقوقی به شما دولتی‌ها و مجلسی‌ها و دیگر کارکنان پرداخت نمی‌کردیم که پرداخت شده و به قول آقای عبداللهی که معاون برنامه و بودجه بودند ۸۰ درصد هزینه‌های کشور صرف همین هزینه‌های جاری یعنی پول آب، برق و گاز و مسائلی از این دست می‌شود٬ با این وجود اگر هیچ پولی به صندوق توسعه نریخته باشیم که البته این پول واریز شده و شما از آن بهره‌ها برده‌اید، اگر هیچ راه، پل، مدرسه و مسجدی نساخته باشیم٬ در انتها ۷۳۰ میلیارد دلار باقی می‌ماند. آقای جهانگیری سواد هم چیز خوبی، انصاف هم چیز خوبی است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نکته دیگر این است که من از صبح می‌خواستم تذکر بدهم، آقای ابوترابی در این مجلس روز گذشته دولت لایحه‌ای با دوفوریت فرستاده که البته من اینجا قصد ندارم وارد جزئیات آن شوم٬ اما همین را بگویم که اسم زیبایی برای آن انتخاب شده است، لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی که در ذیل این عنوان مسائلی مطرح شده است که راه را برای ورود دلال‌ها و دارندگان پول‌های کثیف به عرصه انتخابات باز می‌کند.

وی افزود: در چنین شرایطی آقای وزیر کشور روز گذشته در تلویزیون حاضر شده و می‌فرماید ما یک طرح دوفوریتی برای شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی آماده کرده و به مجلس فرستاده‌ایم اما مجلس امروز و فردا می‌کند.

نماینده مردم تهران خطاب به نمایندگان حاضر در صحن اعلام کرد: دوستان دارند به شما می‌گویند که با پول‌های کثیف قصد برگزاری انتخابات داریم. آقای وزیر من از قول این نمایندگان به شما می‌گویم حرف کثیف بیشتر در تبلیغات انتخاباتی موثر است٬ لطفا به اندازه، ‌معقول و سدید حرف بزنید.

کد خبر : ۳۲۲۶۹۸