خبرگزاری کار ایران

طیب نیا در پاسخ به سوال رحماندوست:

نظام مالیاتی مبتنی بر عدالت ایجاد می‌کنیم/ سهم مالیات از تولید ناخالص ملی اندک است

وزیر اقتصاد و امور دارایی اظهار داشت: ما در وزارتخانه و در سطوح دیگر به دنبال آن هستیم تا نظامی مالیاتی مبتنی بر عدالت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی طیب‌نیا که برای پاسخ به سوال‌های مجتبی رحماندوست در مجلس حاضر شده بود٬ با اشاره به قانون نظام مالیاتی کشور٬ خاطرنشان کرد: دولتی بودن و یکی نفتی بودن دو مشکل بزرگ اقتصاد ماست که در مورد نفتی بودن٬ اقتصاد عمدتا از دو طریق موجبات آسیب پذیری را فراهم می‌کند. یکی کاهش قیمت نفت و در مقابل صحن بالای درآمدهای نفتی و بودجه و سهم اندک مالیات‌ها، و وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک نظام مالیاتی مبتنی بر انصاف و عدالت هستیم و به زودی لایحهٔ سامانه جامع مکانیزه خرید را برای جاری شدن این هدف به مجلس تقدیم می‌کنیم٬ گفت:  سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون اجرای این سیاست‌ها تصویب و ابلاغ شد و اگر این سیاست‌ها درست اجرا شود٬ زمینه را برای درمان بیماری دولتی بودن اقتصاد فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد سهم مالیات در تولید درآمدهای ناخالص ملی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها اندک است و طی سال‌های ۸۴ تا ۹۱ به طور متوسط سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی چیزی حدود ۶ تا ۸ درصد بوده است.

طیب‌نیا ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته سهم مالیات در تولید درآمدهای ناخالص ملی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است و در کشورهایی که وضعیت مشابه ما دارند چیزی حدود ۲۰ درصد است و در قانون برنامه پنجم هدف‌گیری شده تا این میزان به ۱۰ درصد ارتقاء پیدا کند.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضروری است در جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت اقدامات اساسی انجام گیرد و درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی شوند.

طیب نیا با بیان اینکه نفت ثروتی خدادادی و متعلق به همه نسل‌ها است، افزود: طبیعی است که فروش حاصل از نفت باید به سرمایه در بخش خصوصی تبدیل شود و این موضوع در سیاست‌های کلی نظام انعکاس پیدا کرده و صندوق توسعه ملی با همین هدف ایجاد شده است.

وزیر اقتصاد افزود: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اینگونه هدفگذاری شده است که وابستگی کل بودجه دولت به درآمدهای نفتی باید به طور کامل قطع و در عوض درآمدهای مالیاتی جایگزین شوند. اگر قرار است مشکل بیماری هلندی در ایران درمان شود و یا بهره‌وری در فرآیند تولید ارتقاء پیدا کند و یا مشکل نوسان‌های و آسیب‌های نظام از جمله تورم به صورت بنیادین درمان شود، باید مشکل عدم تعادل بودجه را حل کرد.

طیب‌نیا تاکید کرد: اتفاق فوق میسر نیست مگر با افزایش سهم مالیات از بودجه دولت و سهم مالیات جی.دی.پی که موجب ثبات اقتصادی در کشور می‌شود.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۳۲۲۶۲۹