خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی مطرح کرد:

8 اصل‌اولیه که در جامعه ما در رتبه پایینی قرار دارند

وزیر دادگستری از 8 اصول اولیه الگوی اسلامی پیشرفت نام برد که در جامعه ما در رتبه پایینی قرار دارند.

به گزارش ایلنا، مصطفی پورمحمدی که عصر امروز در هفتمین جلسه «گفت‌وگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی پیشرفت» سخن می‌گفت، اظهار کرد: طبق آموزه‌های دینی که آینده را پیش‌بینی کرده، دنیا در حال رشد عقلانی است. یعنی دنیا وقتی به عقلانیت مناسب جهانی برسد به ظهور می‌رسد. به عبارتی زمان ظهور، زمان رشد عقلانیت‌بشری است و زمان ظهور امام زمان(عج) عقل‌ها به کمال می‌رسد.

وزیر دادگستری افزود:  در دنیای آینده انسان‌ها بر اساس تناسب نیازهایی ارتباط برقرار می‌کنند که از نظر استدلالی قابل‌قبول باشد. پس باید آینده خود و جامعه‌جهانی را بشناسیم و بر طبق آن برنامه‌ریزی کنیم. البته  دین‌اسلام هم نگاه خود را بر این اساس قرار داده است.

پورمحمدی با اشاره به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: این مرکز، یک مرکز پژوهشی و علمی است. وجود این مرکز مهم ضروری است. این مرکز 28 اندیشکده دارد که نشان می‌دهد دنیای مباحث ظریف، حساس و قابل‌توجهی اینجا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پایه تمدن اسلامی رشد و توسعه اسلامی است. جامعه اسلامی این 3 ضلع را پایه و اساس مطرح می‌کند زیرا هم مبدا و هم مقصد است. حال این سوال مطرح می‌شود که ما نسبت به شهروندان خود چقدر شناخت داریم؟ موضوع اصلی ما شهروندان‌ ما هستند. برای مثال ما دانشگاه‌های خوبی داریم که متخصص پرورش می‌دهیم و پنجمین کشوری هستیم که سالانه تعداد زیادی مهندس از دانشگاه‌های‌ ما فارغ‌التحصیل می‌شوند اما متاسفانه قدرت جذب و به کارگیری آنها را نداریم. ما تعدادی مبانی تحول داریم که در تمامی جوامع‌مشترک هستند و اگر این اصول رعایت نشود هر مدل الگو در آن‌جا شکست خواهد خورد.

وزیر دادگستری با ذکر نمونه‌ای در این زمینه اضافه کرد: برای مثال نظم، برنامه، قانون‌مداری، مسئولیت‌پذیری، جمع‌پذیری، پایداری، صبوری و پاسخگویی جز اصول‌اولیه هر الگو هستند که باید آنها را رعایت کرد. البته این اصول در جامعه ما در رتبه‌های پایینی قرار دارند. باید عوامل واپس‌گرا شناسایی شوند تا به دلایل آن پی برد. اگرچه قانون‌اساسی ما جزو پیشرفته‌ترین قوانین اساسی است،  اما باید بررسی کنیم چه میزان از قانون‌اساسی را اجرا کرده‌ایم؟ چند درصد از برنامه پنجم‌توسعه اجرایی شده؟ شاید پایین‌تر از 50درصد!

پورمحمدی در پایان با بیان اینکه تنها اهل علم یا عمل بودن نقیصه محسوب می‌شودة متذکر شد: در چنین مرکزی باید الگویی داده شود که از فضای شکلی خارج شود. ما باید تلاش کنیم روی شهروندان که مخاطبان اصلی هستند مطالعه عمیقی انجام دهیم و راهکارهای مناسبی ارائه دهیم.

کد خبر : ۳۲۱۱۶۱