خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار رئیس پارلمان اروپا:

افراط‌گرایی در سوریه به اوج خود رسیده است/ بحران سوریه، راه حل سیاسی دارد

رئیس پارلمان اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایلنا٬ محمدجواد ظریف در دیدار مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا با اشاره به نتایج توافق برجام اظهار داشت: آثار و نتایج برجام را می‌بایست به‌طور جدی در چهارچوب مفاد آن مورد توجه قرار دارد و ساختارهای آن را به شکلی منطقی و اصولی تطبیق کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات مخاطره‌آمیز ناشی از افزایش خشونت و افراط‌گرایی در سوریه اظهار داشت: روند افراط‌گرایی در سوریه زمام امور خشونت را به اوج خود رسانده است و مردم، زنان و کودکان را آواره به سمت اروپا روانه کرده است و هیچ دلیلی ندارد به دور از واقع گرایی، مردم بیگناه سوریه را با دشواری‌های بی‌شماری مواجه ساخته است و ما همواره تأکید می‌کنیم بحران سوریه، تنها راه حل سیاسی دارد.

ظریف با استقبال از تعمیق همکاری‌های اقتصادی و گفتمانی دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما فرصت‌های زیادی در پرتو نتایج برجام فراروی بخش‌های اقتصادی دو طرف پیش‌بینی می‌کنیم و از گسترش گفت‌وگوهای پارلمانی بین جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا در چهارچوب اصول بنیادین مورد قبول پارلمان‌های دو کشور و احترام بر ارزش‌های متقابل را استقبال می‌کنیم.

وی افزود: به‌طور طبیعی دستور کار هر طرف متناسب با مقتضیات خود متمایز است. از دیدگاه ما اسلام‌ستیزی در غرب و استانداردهای دوگانه در تعامل با حقوق شهروندان آسیایی و آفریقایی در غرب، یک پدیده جدی برای گفتمان است.

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا با تشریح رویکردهای اتحادیه و پارلمان اروپا اظهار داشت: ما تـأکید داریم که جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم برای حل مناقشات منطقه‌ای بوده است و نقش آن در برقراری صلح و ثبات، غیر قابل انکار است و حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس‌های بعدی وین حائز اهمیت است.

رئیس پارلمان اروپا با اشاره به همکاریهای رو به گسترش پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا اظهار داشت: ما همکاریهای پارلمانی خوبی را با مجلس شورای اسلامی ایران داریم و آمادگی داریم با راهکارهای جدید این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

مارتین شولتز با اشاره به روند گسترش همکاریهای اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا گفت: ما از همکاریهای اقتصادی، مراودات تجاری و سرمایه گذاری اروپا در جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و این روند را در چهارچوب نتائج برجام گسترش خواهیم داد.

کد خبر : ۳۱۹۹۹۹