خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری با شولتز:

ایران و اروپا زمینه‌های مختلف رایزنی خود را افزایش می‌دهند

رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان تصریح کرد: ایران و اروپا زمینه‌های مختلف رایزنی خود را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان در نشست مشترک خبری خود با مارتین شولتز رییس پارلمان اتحادیه اروپا که ظهر  امروز در ساختمان مجلس برگزار شد٬ هرچند سفر آقای مارتین شولتز کوتاه است٬ امیدواریم این سفر دستاورد مناسبی برای ایران و اروپا داشته باشد.

رییس قوه مقننه کشورمان گفت: آقای شولتز به دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران تشریف آوردند. ایران و اروپا یک سابقه تاریخی طولانی در زمینه‌های مختلف به خصوص اقتصادی دارند و همین زمینه مناسبی است که بعد از بحث‌های ۱+۵ این همکاری‌ها را توسعه دهیم. علاوه بر این در زمینه‌های مختلف رایزنی خود با اروپا را افزایش دهیم.

وی گفت: امروز مذاکرات خوبی در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اروپا داشتیم و مخصوصا درباره مسائل منطقه‌ای و مشکل تروریسم گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای داشتیم و نقش‌آفرینی اروپا را در این مسائل مثبت می‌دانیم و می‌دانیم پارلمان اروپا جایگاه مهمی در تصمیم‌سازی برای این کار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص رویکرد جمهوری اسلامی در حمایت از مواضع بشار اسد گفت: قطعاً در مسئله سوریه بحث فرد مطرح نیست، بلکه باید برای ایجاد منطقه‌ای عاری از تروریسم یک طراحی صورت بگیرد، از این‌رو تقلیل مسائل و بحران‌های منطقه به یک شخص، اشتباهی استراتژیک است.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله سوریه یک شروع برای برهم ریختن منطقه است، افزود: به طور حتم اگر نگاه دقیقی به منطقه بیندازیم، معضل تروریست در حال گسترش بوده و مشکلاتی را برای مردم کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، افغانستان، ‌ یمن و لیبی به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اگر به پایداری نظم در سوریه اصرار داریم، باید با جریان‌های مخرب موجود مقابله شود. البته تاکنون هزاران نفر از آمریکا و اروپا به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند و همگان این مسئله را می‌دانند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است، افزود: در این رابطه باید مبارزه با مسئله تروریسم جدی گرفته شده و اصلاحات ساختاری با رأی مردم‌‌ همان کشور صورت گیرد، نه اینکه چند کشور برای آینده آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. البته کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این رابطه نقش تسهیل‌کننده داشته باشند اما نباید این موضوع جایگزین نقش مردم سوریه شود.

وی با اشاره به اینکه در دیدار امروز مذاکرات در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا مثبت بود، ادامه داد: امروز مفتخر بودیم که آقای شولتز و همکارانشان به دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران تشریف آوردند، البته ایران و اروپا یک سابقه تاریخی طولانی در زمینه‌های مختلف به ویژه مسائل اقتصادی دارند و این زمینه مناسبی است که پس از توافق هسته‌ای، ‌ این همکاری‌ها را توسعه دهیم.

لاریجانی در ادامه گفت: همچنین زمینه‌هایی در بحث‌های منطقه‌ای وجود دارد که این مسائل رایزنی ایران و اتحادیه اروپا را ایجاب می‌کند. از طرف دیگر در این دیدار در مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و رفع بحران‌های منطقه گفت‌وگوهای سازنده‌ای صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نقش‌آفرینی اروپا در حل و فصل مسائل مربوطه را مثبت می‌داند، افزود: پارلمان اروپا یک جایگاه مهم در تصمیم‌سازی اتحادیه اروپا دارد و سفر آقای شولتز به‌عنوان یک سیاستمدار برجسته دارای اهمیت است، زیرا در این سفر می‌توان مسائل مختلف را از نزدیک مورد بررسی قرار داد، هر چند سفر هیات اروپایی کوتاه است، اما تلاش کردیم که مذاکرات متعددی صورت گیرد تا دستاوردهای مناسبی برای ایران و اروپا داشته باشد.

کد خبر : ۳۱۹۸۲۵