خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری مشترک با اشتاین‌مایر:

برنامه موشکی ما ربطی به برجام ندارد/ نمی‌توان صلح را از طریق نظامی تحمیل کرد

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: نمی‌توان راه حل صلح منطقه را از طریق نظامی به کشورهای دیگر تحمیل کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ محمدجواد ظریف که در کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین‌مایر شرکت کرده بود٬ با عرض خوشامد به وزیر خارجه آلمان به فعالیت مشترک ایران و آلمان برای مقابله با افراطی‌گرایی اشاره کرد و گفت: در دیدار امروز٬ روش گسترش روابط میان ایران و آلمان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه هیات‌های مختلفی در هفته‌های گذشته از آلمان به ایران سفر کردند٬ اظهار داشت: گفت‌وگوهای ایران و آلمان در زمینه سیاسی در مورد مسائل دوجانبه از جمله افراطی‌گری، ‌تروریسم، مواد مخدر، حقوق بشر، خلع سلاح و روابط منطقه‌ای انجام شده است. همچنین امکان همکاری‌های اقتصادی بسیاری میان دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه همکاری منطقه‌ای میان آلمان و ایران یک همکاری جدی خواهد بود٬ ادامه داد: ما از گسترش نقش آلمان در منطقه استقبال می‌کنیم و معتقدیم آلمان نقش مهمی در ثبات منطقه ایفا خواهد کرد. روابط ایران و آلمان روابط نمونه‌ای برای سایر کشورهای منطقه و رابطه ایران با اروپا خواهد بود.

ظریف صحبت‌هایش ضمن اشاره به برنامه فشرده وزیر خارجه آلمان در ایران گفت: بنده و آقای اشتاین‌مایر در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در ایران در حال برگزاری است سخنرانی خواهیم کرد.

پاسخ به سوال‌های خبرنگاران

ظریف در بخش پاسخ به سوال‌های خبرنگاران تاکید کرد: ما به دنبال حذف عربستان نیستیم و اجازه نخواهیم داد عربستان نیز ایران را از منطقه حذف کند. تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی شده و باید متوقف شود و حضور ایران در منطقه به رسمیت شناخته شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه در فاجعه مِنا بسیاری از مردم ایران و مسلمانان آسیب دیدند٬ گفت: انتظار ما از دولت سعودی برگرداندن هرچه سریع‌تر مفقودان به کشور است. همچنین اگر گروهی جان خود را از دست دادند٬ پیکر‌های آنها سریع‌تر به کشور بازگردد اما دولت سعودی در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام نداد. توقع داریم عدالت درباره افرادی که جان خود را از دست دادند برقرار شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل یمن فعال بوده و تلاش کرده بمباران‌ها و وضعیت وخیم انسانی پایان یابد. در سوریه نیز تلاش ما برای رسیدن به حکومتی بر اساس خواست مردم است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یا همه ما امنیت خواهیم داشت یا هیچ کس. خیال‌پردازی نمی‌کنیم که امنیت را می‌توان در سایه ناامنی دیگران جست‌وجو کرد. به سایر کشورهای منطقه نیز می‌گوییم خیال‌پردازی در این زمینه را کنار بگذارند. ما باید دوستانه در کنار هم در منطقه باشیم.

وی در مورد مواضع ایران نسبت به سوریه گفت: راهی در مورد حل بحران سوریه وجود دارد که ما در آن می‌توانیم روی اصول توافق کنیم؛ اصولی مانند پایان درگیری در سوریه؛ حکومت مبنی بر خواست مردم سوریه؛ توقف دخالت خارجی و اینکه دخالت دولت‌های خارجی برای تسهیل راه حل باشد نه دیکته کردن خواسته‌های کشورهای دیگر.

ظریف در ادامه رسیدن موارد همچون کمک‌های انسانی به مردم سوریه و متوقف شدن موج آوارگان سوری٬ مقابله جامعه بین‌المللی و مردم سوریه علیه افراط‌گرایی تکفیری را از دیگر مواضع اصولی خواند و گفت: موارد توافق بسیار است و در کل باید مقرراتی حاصل شود که رای مردم سوریه باید در نظر گرفته شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: برخی دیدگاه‌هایی دارند و اصراری بر محور افراد شکل گرفته و می‌گویند ضرورت دارد برخی افراد حضور داشته یا نداشته باشند. باید بگویم همین دیدگاه باعث شده به نتیجه نرسیم

وی با تاکید براینکه باید به شکل‌گیری ضوابط٬ هنجارها کمک کنیم تا از جنگ و درگیری جلوگیری کنیم٬ افزود: ما هم برای کمک و یافتن راه حل سیاسی آمادگی داریم.

ظریف در توضیح اقدامات روند ایران در سوریه و اینکه چقدر منافع ایران تامین می‌شود٬ گفت: اعتقاد داریم همه کشورها برای مقابله با افراط و تروریسم تکفیری باید کمک کنند. اقدامات روسیه در همین جهت است؛ همه می‌توانند در این راه کمک کنند. اما باید بدانیم مبارزه با داعش نمی‌تواند صرفا نظامی باشد٬ بلکه باید همه‌جانبه باشد و جامعه بین‌المللی نیز تلاش کند بگوید داعش رابطی به اسلام ندارد.

وزیر خارجه ایران در توضیح مقابله با داعش تصریح کرد: بُعد نظامی تنها راه حل موجود نیست. گروه‌های غربی باید جلوی رشد گروه‌های اسلام‌ستیزانه را بگیرند. مضاف براینکه منابع اقتصادی داعش حاصل از فروش نفت و کمک‌های اقتصادی و ورود منابع انسانی جدید به داعش را باید خشکاند. یک بُعد کار هم بُعد نظامی است که باید انجام شود. همه این ابعاد نیاز به همکاری بین‌المللی دارد. منافع جهموری اسلامی ایران ایجاب می‌کند سوریه روی آرامش و ثبات را ببیند.

ظریف ادامه داد: در وقایع رخ‌داده در کشورهای منطقه از جمله در یمن، سوریه، عراق، بحرین و دیگر کشور‌ها؛ راه حل تنها از طریق مراجعه به نظر مردم پیدا خواهد شد. نمی‌توان راه‌حل را در این منطقه از طریق نظامی جست‌وجو کرد. باید هرچه سریع‌تر به تفاهم ملی، دولت‌های وحدت ملی، پایان دادن به درگیری‌ها و پایان دادن به آلام مردم دست پیدا کنیم.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: ایالت متحده با مبنا قرار دادن سابقه روابط دوجانبه به‌جای واقعیت‌های موجود٬ همواره ادعای بی‌اساس خود را در باب مسائل حقوق بشری مطرح می‌کند. این در حالی است که دولت آمریکا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر مانند اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای منطقه همواره حمایت کرده است. برای این تکرار مکررات اعتباری قائل نیستم و معتقدم ادامه طرح این مسائل٬ شخصیت آنها را در اذهان عمومی مردم ایران خدشه‌دار خواهد کرد.

وی درباره سوالی درباره آزمایش‌های موشکی اخیر گفت: آزمایش‌های موشکی ربطی به برجام ندارد و در برجام مسائل موشکی مطرح نشده است. آزمایش‌های موشکی اخیر حتی ربطی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد٬ چراکه هیچ‌یک از آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران مربوط به فرآیندهای هسته‌ای نیستند. برنامه موشکی ایران برای دفاع مشروع از حاکمیت آن است. سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ما نداشته، ندارد و نخواهد داشت. هیچ‌یک از موشک‌های ما برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند٬ چراکه ما اصولاً برنامه‌ای برای حمل کلاهک هسته‌ای نداشته و نخواهیم داشت.

کد خبر : ۳۱۴۰۲۳