خبرگزاری کار ایران

حیدرپور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ویزای هیات اعزامی مجلس به عربستان هنوز صادر نشده است

نماینده شهرضا در مجلس نهم گفت: پس از انتخاب بنده و محسنی‌ثانی اقدامات اداری لازم انجام شد٬ اما هنوز روادیدها توسط دولت سعودی صادر نشده است.

عوض حیدرپور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص اعزام هیاتی به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد به عربستان سعودی برای پیگیری حادثه منا اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع حادثه منا برای وزیر بهداشت و همراهانشان تقاضای روادید شد که روز یکشنبه با این درخواست موافقت شد که هم‌اکنون نیز هیات اعزامی به سرپرستی وزیر بهداشت کشورمان در عربستان سعودی هستند.

وی افزود: در جلسات بعدی هیات دولت تصمیم‌گیری شد که گروه دیگری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همراهی رئیس سازمان هلال احمر دو تن از معاوان وزیر خارجه و دو تن از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منطقه اعزام شوند که پس از انتخاب بنده و آقای محسنی‌ثانی تمامی اقدامات اداری لازم انجام شد٬ اما تا این لحظه هنوز روادیدهای درخواست شده توسط دولت سعودی صادر نشده است.

وی در توضیح هدف اعزام این هیات به عربستان سعودی یادآور شد: ماموریت نخست ما انجام اقدامات مورد نیاز برای انتقال جنازه‌های جانباختگان، مجروحان و مفقودان به کشور بود.

نماینده مردم شهررضا اضافه کرد: هدف دوم از اعزام این هیات انجام پیگیری‌های لازم برای پاسخگویی عربستان سعودی در قبال حادثه منا بود. اولین واکنشی که باید از سوی دولت سعودی انجام گیرد این است که دیه کامل ماه حرام و دیه نقص عضو را به مجروحان این حادثه را به خانواده‌های جانباختگان پرداخت کند و همچنین در بُعد معنوی نیز دولت سعودی باید بداند که حج فریضه‌ای است که اگر به هر دلیل ناتمام بماند٬ باید در سال پس از آن انجام شود و بدین ترتیب باید فرصتی برای خانواده‌های قربانیان حادثه منا فراهم شود تا حج نیمه تمام عزیزانشان را به پایان برسانند.

وی افزود: همچنین کسانی که به دلیل مجروحیت فرصت انجام فریضه را از دست داده‌اند نیز باید امکان این را که حج‌شان را در سال آتی به اتمام برسانند از سوی دولت سعودی فراهم شود و براین اساس وضعیت جمعیتی که حدودا ۵ الی ۶ هزار نفر می‌شوند باید از سوی عربستان روشن شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: بنابر آخرین اخبار واصله سردخانه بسیار بزرگی با حدود یک هزار جنازه و همچنین ۲۱ کانتینر هنوز مورد بررسی قرار نگرفته که احتمالا حدود سه هزار نفر دیگر به شمار کشته‌شدگان افزوده می‌شود و از آنجا که این جنازه‌ها قابل شناسایی است قصد داریم مانع از دفن دسته‌جمعی و نا‌شناس پیکر جانباختگان شویم.

وی افزود: خوشخبتانه ما امروز می‌توانیم از طریق علم ژنتیک و نمونه برداری DNA کشته شدگان و مطابقت آن با نمونه‌های DNA اعضای خانواده آنها در مدت زمان بسیار کوتاه هویت اجساد نا‌شناس را تشخیص دهیم و جان‌باختگان ایرانی را از مجموع اجساد تفکیک کنیم.

حیدرپور ادامه داد: دولت سعودی باید بداند که در دنیای مدرن امروز دفن دسته‌جمعی جنازه‌ها بدو ن احزار هویت و شناسایی اجساد امکان‌پذیر نیست و نکته دیگر این است که به هر حال یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این حادثه ناگوار علاوه بر سوء مدیریت دولت سعودی، دست بردن آن‌ها در معماری و شرایط محیطی منطقه بوده است که منجر به این شد که هیچ مفری برای حادثه دیدگان وجود نداشته باشد.

وی افزود: عربستان سعودی باید این موضوع را بپذیرد که مکه، مدینه و حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان جهان است و همه کشورهای اسلامی باید در مدیریت این مناطق شرکت کنند و ما قصد داریم با مقامات سعودی نیز در این خصوص بحث کنیم و همچنان آماده‌ایم بلافاصله پس از صدور روادید عازم منطقه شویم.

کد خبر : ۳۰۹۳۹۸