خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

رویکرد سیاست خارجی دولت روحانی به ترک سالن سازمان ملل نمی‌انجامد

استاد روابط‌ بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: میزان استقبال از ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت‌ به هشت سال دولت‌های نهم و دهم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با اعتماد، با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: با توجه به دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ماه‌های گذشته و اتخاذ سیاست تعامل سازننده و تنش‌زدایی با کشورهای دنیا باید انتظار داشت که در این نشست‏، میزان دیدار‌ها و ملاقات‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی با بیان اینکه فضای کنونی برای حضور هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از سال‌های گذشته است، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل رویکرد اشتباه دولت پیشین شرایط مناسبی برای حضور ایران فراهم نبود و ما مشاهده می‌کردیم که در موقع سخنرانی رئیس جمهور سابق، نیمی از سالن خالی می‌شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: با رویکرد مناسبی که دولت کنونی در پیش گرفته شاهد هستیم که دیگر آن سالن ترک کردن‌ها دیگر صورت نمی‌گیرد و فقط اسرائیل است که سالن را ترک می‌کند که غیرقابل انتظار هم نبوده و نیست. هم‌اینک میزان استقبال از ایران نسبت‌ به هشت سال دولت‌های نهم و دهم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بیگدلی با اشاره به دیدارهای احتمالی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: هرچقدر این ملاقات‌ها و دیدار‌ها افزایش یابد، ما از آن سیاست انجمادی و انقباضی فاصله گرفته و به سمت و سوی سیاست‌های انبساطی حرکت خواهیم کرد. فکر می‌کنم این دیدار‌ها می‌تواند موجب کاهش ایران‌هراسی‌های گذشته و عامل موثری در جهت ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باشد.

وی درباره سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز خاطرنشان کرد: آقای روحانی در دو سال گذشته با توجه به منافع ملی و مسائل روز، مباحث بسیار خوبی را مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد در اجلاس امسال نیز همین مباحث را دنبال کنند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: به نظر می‌آید که آقای روحانی در سخنرانی خویش مسئله همگرایی بین‌المللی و مشارکت جهانی در حل و فصل بحران‌های کنونی و به ویژه بحران‌های خاورمیانه را مطرح کنند. همچنین ایشان در سخنان خود از اروپایی‌ها برای ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان دعوت خواهد کرد.

کد خبر : ۳۰۷۳۴۸