خبرگزاری کار ایران

سردار نقدی:

تغییرات سیاسی سرمایه را به کشور ما جلب نمی‌کند

رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: این تفکر که برای جلب سرمایه خارجی باید سیاست خارجی را تغییر دهیم، عقیم و بی‌فایده است و تغییرات سیاسی سرمایه را به کشور ما جلب نمی‌کند؛ چرا که سرمایه‌گذاری اقتصادی از منطق اقتصادی پیروی می‌کند، نه از منطق سیاسی.

به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا نقدی در نشست هم‌اندیشی اقتصاد مقاومتی که در اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه بعضیها می‌خواهند مشکلات اقتصادی را با اقدامات سیاسی حل کنند، گفت: این افراد معتقدند کمبود سرمایه و نقدینگی برای توسعه کشور نیازمند سرمایه خارجی است و جلب سرمایه خارجی مستلزم تغییر سیاست خارجی است و نتیجه می گیرند که باید نسبت به دشمنان کوتاه بیاییم تا زمینه جذب سرمایه خارجی فراهم شود، در حالی که همانطور که مقام معظم رهبری در ابتدای سال در حرم رضوی فرمودند این تفکرعقیم و بی‌فایده است و تغییرات سیاسی، سرمایه را به کشور ما جلب نمی‌کند؛ سرمایه‌گذاری اقتصادی از منطق اقتصادی پیروی می‌کند نه از منطق سیاسی.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر سند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید با فعال کردن ظرفیت‌ها و اصلاحات اقتصادی برای هموار کردن زمینه جلب سرمایه داخلی و خارجی تلاش کنیم، اما در دیدگاه اقتصاد عاریتی نگاه این است که با تغییر سیاست خارجی و کنار آمدن با استکبار سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم.

نقدی این استدلال که پیشرفت کشور در گرو جذب سرمایه‌گذاری خارجی و این سرمایه‌گذاری مستلزم تغییر سیاست خارجی و کنار آمدن با قدرتهای جهانی است را مورد نقد قرار داد و گفت: سرمایه به دنبال سود می گردد، نه به دنبال سیاست؛ سرمایه‌دار می‌بیند سود کجاست، آنجا سرمایه‌گذاری می‌کند، غالباً کاری به خیر و شر سیاسی ندارد. همانطور که بُراده‌های آهن، جذب آهنربا می شود نه جذب دسته گل، سرمایه به جایی می‌رود که سود بیاورد، نه لبخند سیاسی.

وی با اشاره به این‌که مردم ما با بیش از 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی ترجیح می‌دهند در بازار ارز یا سکه یا خرید زمین و ملک سرمایه‌گذاری کنند نه در اقتصاد مولد، ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنیم سرمایه‌های داخلی و خارجی به طور خودکار به سوی ما سرازیر می‌شود و هیچ نیازی به تغییر سیاست خارجی نداریم؛ ولی اگر شرایط اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری فراهم نکنیم، ولو این‌که سیاست خارجی‌مان را کاملاً عوض کنیم و با استکبار به سازش برسیم، سرمایه‌گذاری خارجی که هیچ، حتی سرمایه‌های داخلی هم به سوی اقتصاد مولد نخواهند آمد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین در بیان مهمترین عوامل جذب سرمایه افزود: سرمایه جایی می رود که قوانین دست و پاگیر و ضد تولید کمر کارآفرینان را نشکند، سرمایه جایی می رود که نیروی کار ارزان قیمت باشد، سرمایه جایی می رود که اقتصاد مردمی و کم‌هزینه باشد، سرمایه جایی می رود که با تخفیفات مالیاتیِ کارآفرینی حمایت شود، سرمایه جایی می رود که دولت بر بازار کنترل داشته باشد و سود نصیب تولیدکننده شود نه دلاّل، سرمایه جایی می رود که قانون کار آنجا از کارگر و کارآفرین توأمان حمایت کند، سرمایه جایی می رود که مبارزه جدی با فساد اقتصادی امکان رقابت سالم را فراهم کند، سرمایه جایی می رود که فرهنگ عمومی آن کشور به تولید داخلی احترام بگذارد، سرمایه جایی می‌رود که دولت در مقابل قاچاق ایستادگی کند و با وضع تعرفه‌های وارداتی از تولید داخلی حمایت و از واردات بی‌رویه جلوگیری نماید.

نقدی گفت: اگر این اوضاع را سامان دهیم و با مدیریت جهادی این مشکلات مزمن را حل کنیم، به طور طبیعی در مرتبه اول 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی داخلی به سوی سرمایه گذاری کشیده می‌شود، سپس به تبع آن سرمایه‌های خارجی هم می‌آیند و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی سرمایه‌هایی را که به دنبال سود می‌گردند، بگیرد و هیچ تحریمی نمی‌تواند مانع سود شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: بیش از 15 هزار کارخانه تعطیل شده یا در شرف تعطیلی کامل در کشور وجود دارد که بیش از 50 میلیارد دلار ارزش دارد، با وجود این ظرفیت و سرمایه عظیم به راستی چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری جدید است و آیا راه اندازی این سرمایه عظیم در دسترس و بالفعل اولویت دارد یا سرمایه‌گذاری خارجی؟

وی هنر مسئولین را راه‌اندازی و مولد ساختن این سرمایه‌های بزرگ دانست و تصریح کرد: هنر این است که با مدیریت جهادی این مشکلات و موانع مزمن را از سر راه اقتصاد کشورمان برداریم و این مشکلات را که دولت‌ها یکی پس از دیگری آن را دست کم گرفتند، جدی بگیریم و آنها را با تدابیرعالمانه، به صحنه آوردن مردم و استمداد از آنان و مدیریت جهادی حل کنیم.

نقدی گفت: هنر این نیست که از مبارزه با قاچاق، مهار دلال بازی، کاهش سود بانکی، مهار واردات بی‌رویه، اصلاح قوانین کار و تولید، مبارزه با فساد اقتصادی، چابک‌سازی دولت، سالم‌سازی دستگاه‌های اداری، نظارت بر بازار طفره برویم و به جای این کارهای واجب و احیاگر اقتصاد، تصور باطل بهبود اقتصادی با تغییر سیاست‌خارجی را در پیش بگیریم و نهایتاً با روش‌های انتخاباتی و عوام‌فریبانه با فروش قدری بیشتر نفت خام، چند صباحی کوتاه برای مردم رفاه کاذب و یک رونق زودگذر درست کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی راه حل اقتصادی دارد و از راه سیاسی حل نمی‌شود، اظهار داشت: هر قدر هم در سیاست واداده عمل کنیم و به دشمن باج بدهیم؛ هر قدر هم امتیاز بدهیم و هر قدر هم از ارزش‌ای خودمان کوتاه بیاییم و به دشمن چراغ سبز نشان بدهیم، نهایت لطف آنها به ما این است که مثل گذشته در سال حدود 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در دو دهه اخیر، حدود سه و نیم میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: این میزان که حدود یک درصد بودجه کشور و معادل ارزش یک فاز عسلویه است چه تأثیری دراقتصاد ایران دارد که حاضر شویم برای آن ارزش‌هایمان را بفروشیم؟

نقدی با بیان اینکه اگر زمینه‌ها برای سود آوری سرمایه‌گذاری درست شود، سرمایه‌دارها برای ورود سرمایه به کشور حتی با وجود تحریم‌ها اقدام می‌کنند، ادامه داد: اگر زمینه‌های اقتصادی خراب باشد باید برای آمدن سرمایه، کاسه گدایی دست بگیریم، منابع زیرزمینی و نفت و گازمان را مفت بدهیم حتی آبرو، ارزش‌ها و دین‌مان را هم بفروشیم تا خارجی‌ها دو سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

نقدی در پایان سخنان خود تأکید کرد: قبل از آنکه موانع سرمایه‌گذاری حل شود؛ قبل از آن‌که نقدینگی داخلی و پول‌های ایرانی خودمان میل به سرمایه‌گذاری مولد پیدا کند؛ دل بستن به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران سرابی بیش نیست؛ بلکه قضاوت عقل این است که به جای التماس به خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری باید اصلاح اقتصادی کنیم و به جای سفرهای نمایشی زمینه سرمایه‌گذاری واقعی را فراهم کنیم. اگر عرصه تولید ایران تشنه سرمایه‌گذاری شود، سرمایه‌ها سرازیر خواهند شد.

کد خبر : ۳۰۱۵۴۸