خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با نبیه بری:

بهانه‌های ساختگی صهیونیست‌ها را در پرونده هسته‌ای ایران از بین بردیم

وزیر امور خارجه و رییس مجلس لبنان روز گذشته آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف با اشاره به تلاش برای از بین بردن بهانه‌جویی‌های صهیونیست‌ها در سایه روند ساختگی هسته‌ای ایران گفت: ما با رویکرد جدید توانستیم بهانه‌های صهیونیست‌ها را در حفظ پرونده ساختگی هسته‌ای ایران از بین ببریم و این مزاحم را از سر راه پیشرفت و توسعه‌مان کنار بزنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین دیپلماسی منطقه‌ای پس از توافق خاطرنشان ساخت: ما در پرتو آثار توافق وین بلافاصله به کشورهای دوست منطقه کویت، قطر، عراق رفتیم و برای رفع نگرانی‌های موجود در منطقه ناشی از رشد فزاینده داعش و خطرهای آن، راه‌حل‌های منطقی را برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای ارائه کردیم و دوستان در منطقه نسبت به این افکار مثبت نظر مساعدی را اعلام داشتند.

ظریف با اشاره به نیاز منطقه به صلح و ثبات گفت: رشد خشونت و افراط‌گرایی نشانگر حساسیت همه مردم و طیف‌های جامعه نسبت به اعمال شنیع و تنفرانگیز داعش است و جمهوی اسلامی ایران تمامی مساعی خود را برای شروع یک مرحله از تلاش‌های جدید برای یافتن راه‌حلی به منظور کشف زمینه‌های نوین برای مشکلات منطقه انجام می‌دهد.

طرفین در رایزنی‌های خویش پیرامون یافتن راه حل جدید با مشارکت تمامی طرف‌ها اتفاق نظر داشتند.

نبیه بری نیز در این دیدار‏، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: روز توافق وین رخداد مهمی بود که به تبع آن تحولات و ترتیبات جدید را  در منطقه به همراه خواهد داشت و در نتیجه این رخداد بزرگ ما شاهد تحولات جدید خواهیم بود.

رییس مجلس لبنان با توضیح جلسات متعددی که برای توافق پیرامون رییس‌جمهور جدید لبنان تاکنون انجام گرفته است، گفت: هنوز به اجماع لازم نرسیده‌ایم. ما امیدواریم در پرتو توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5 شاهد راه حل مناسبی در خصوص مذاکرات داخلی پیرامون موضوع ریاست جمهوری باشیم.

وی با تشریح جایگاه مقاومت در حفظ وحدت محور مقاومت در منطقه و در پایداری مقابل دشمن منطقه گفت: پشتیبانی و حمایت از محور مقاومت راهبرد همه ماست.

رییس مجلس لبنان با اشاره به نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحقق دیپلماسی‌های جدید برای گشودن راه حل‌ها گفت: ما و منطقه همه بر گشایش راه‌حل‌ها از طریق شیوه‌ها و رویکردهای جدید در پرتو نتایج توافق هسته‌ای امیدوایم و بدون هیچ مجادله‌ و تعارفی این ظرفیت را برای پایان دادن به خصومت‌های چند سال اخیر منطقه خواهانیم.

کد خبر : ۲۹۷۰۰۲