خبرگزاری کار ایران

حبیبی جای عسگراولادی، مصباح جای بهشتی

عبور موتلفه از موتلفه

موتلفه که روزی روزگاری جملات شهید بهشتی درباره قداست تحزب را به در و دیوار اتاق‌های حزبی خود می‌زد شاید با آموزه‌های مصباح یزدی که اختلاف شدیدی با شهید بهشتی داشت، ناچار باشد روش و الگوی جدیدی برای معرفی تفکر سیاسی خود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند امروز فصل، فصل اعتدال است و قاطبه جریان‌های سیاسی در مدح اعتدال و ذم افراط سخن می‌گویند و سعی بر تئوریزه کردن این گفتمان دارند اما گویی این رویه در جریان اصولگرایی به صورت عکس پیش می‌رود. صحبت‌های چند روز گذشته محمدنبی حبیبی درباره محوریت مصباح یزدی در کنار جامعتین پیش از هر چیز یادآور پایان حزب موتلفه اسلامی به عنوان محور جریان‌های اعتدال‌گرای اصولگراست.

نبی حبیبی در حالی از قرار دادن آیت‌الله مصباح در کنار جامعتین برای رهبری جریان اصولگرایی دفاع می‌کند و تصمیمات موتلفه را مشروط به تصمیمات حزب یکتا می‌کند که تا پیش از این افرادی مانند عسگراولادی و بادامچیان و پرورش و .... به هویت مستقل حزبی موتلفه تاکید داشتند و برای ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرا خط قرمزهایی برای خود تعیین می‌کردند.

موتلفه‌ای که در انتخابات 76 از کاندیداتوری حجت‌الاسلام ناطق نوری حمایت می‌کرد، امروز حضور خود در انتخابات را به مصباح یزدی گره زده است. 

 

موتلفه

جریان‌های تندروی اصولگرا

انتخابات ریاست جمهوری 80

توکلی-شمخانی

فلاحیان

انتخابات ریاست جمهوری 84

لاریجانی

احمدی‌نژاد

انتخابات ریاست جمهوری 88

احمدی‌نژاد

احمدی نژاد

انتخابات ریاست جمهوری 92

ولایتی

جلیلی

مجلس نهم

ائتلاف اصولگرایان

جبهه پایداری

مجلس هشتم

ائتلاف اصولگرایان

رایحه خوش خدمت

مجلس خبرگان سوم

لیست جامعتین(سرلیست هاشمی)

نخبگان حوزه و دانشگاه(سرلیست مصباح)

 

شاید بتوان گفت از زمانی که محمدنبی حبیبی به جای بزرگان موتلفه بر صندلی دبیرکلی این حزب اصولگرا جلوس کرده است،  تا حدودی افول نظری موتلفه  شتاب گرفته است. 

در حالی که دولت راستگرای هاشمی دوره اوج قدرت سیاسی موتلفه در سپهر سیاسی ایران به شمار می‌رفت، سران موتلفه بعد از وفات عسگراولادی، بر سر دو راهی ماندن یا عبور از هاشمی راه اول را برگزیدند و طبل رادیکالیسم را به نوای اعتدال ارجح دانستند. سخنان موتلفه علیه اعتدال‌گرایان تا آنجا دامن گستراند که حتی هاشمی رفسنجانی نیز مخاطب حملات قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد نبی حبیبی که بر خلاف پیشینیان یک نظریه‌پرداز سیاسی نبود، مدتی است که در دام جریان‌سازی اصولگرایان تندرو علیه دولت اعتدالی گرفتار شده و برخلاف عسگراولادی او به سمت تندروها غلطیده تا تفاوت موتلفه حبیبی با موتلفه عسگراولادی بیش از پیش مشخص شود.

 هر چند حزب موتلفه به عنوان یکی از مهمترین تشکل‌های سیاسی جریان راست محافظه‌کار در کنار جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و گروهی از احزاب اقماری تحت عنوان ائتلاف پیروان خط امام و رهبری به فعالیت سیاسی می‌پردازد، با این حال ، برخلاف تشکل‌های راست رادیکال، در هفت سال اخیر، هیچ چهره برجسته جدیدی به جامعه ایران معرفی نکرده است و پیرمردهای آن نیز توانایی جذب آرای مردم برای ورود به مجلس را ندارند.

شاید به همین دلیل است که ریش‌سفیدان و سنتی‌های حزب برای ادامه حیات و فعالیت خود بالاجبار به جبهه‌ای نزدیک می‌شوند که نزدیک به دوسال پیش در پذیرش نماینده آنان در جبهه متحد اصولگرایی و کاندیداهای آنان در فهرست انتخاباتی‌ خود، مخالفت می‌کردند. 

موتلفه که زمانی به خاطر شعار اعتدال از سوی جوانان اصولگرا سرزنش می‌شد، درست  زمانی سراغ پرچم تندروری رفته است که در میان مردم تندروری محکوم است و پایگاه تندروها روز به روز در حال فروپاشی است.

موتلفه که روزگاری جملات شهید بهشتی درباره قداست تحزب را به در و دیوار اتاق‌های حزبی خود می‌زد، شاید با آموزه‌های مصباح یزدی که اختلاف شدیدی با شهید بهشتی داشت، ناچار باشد روش و الگوی جدیدی برای معرفی تفکر سیاسی خود پیدا کنند.

گزارش: میثم سعادت

کد خبر : ۲۹۶۸۲۸