خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

ابوتراب فاضل: دوران پسامذاکره، دوره بازگشت امید به جامعه است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت باید از سرمایه‌های اجتماعی منتج از توافق هسته‌ای برای ترمیم شکاف‌های ایجاد شده در جامعه استفاده کند و امید را به جامعه برگرداند.

سیدابوتراب فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: توافقی که امضا شد، یک پارادایم در عرصه سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران است. از لحاظ خارجی، برای اولین بار در دوران پس از انقلاب است که به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با قدرت‌های بزرگ وارد مذاکره می‌شویم.

وی افزود: ایجاد اجماع درون کشور نیز،‌ وجه داخلی رسیدن به توافق هسته‌ای است. تدبیر رهبری نظام اجماع داخلی را به وجود آورد که راه را برای رسیدن به توافق هموار کرد. هیچ دولت و حکومت ایرانی در طول 100سال گذشته به چنین اجماعی برای طرف شدن با قدرت‌های خارجی و حل مشکلات دست نیافته بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اجماع به‌دست آمده در کشور، سرمایه اجتماعی عظیمی است که باید به درستی از آن استفاده شود. دولت یازدهم موفق به دستیابی به توافق هسته‌ای با 6 قدرت جهانی و پایان دادن به روند مناقشه هسته‌ای شد. اگر به دولت قبل و وضعیت جامعه در آن دوران نگاه کنیم، با وضعیت اجتماعی و اقتصادی نابسمان و دولتی مواجه می‌شویم که به جای حرکت‌های واقعی بیشتر شوهای سیاسی انجام می‌داد. بنابراین دولت باید از این سرمایه به دست آمده برای ترمیم شکاف‌های ایجاد شده استفاده کند؛ زیرا دوران پس از مذاکره، دوران بازگشت امید است.

فاضل در پایان،‌ در خصوص تاثیرهای این توافق خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در ماراتن مذاکره با 6 کشور موفق عمل کرد. در عرصه خارجی، ایران بعد از این مذاکرات به عنوان یک بازیگر در معادلات جهان به خصوص خاورمیانه محسوب می‌شود. بازیگری موثری که کارت‌هایی برای بازی در اختیار دارد. در داخل کشور نیز اجماعی بی‌نظیر ایجاد شده و تمام مردم نسبت به این توافق حساس و پیگیر هستند. دوران پسامذاکره،‌ دوره امید جامعه است.

کد خبر : ۲۹۰۵۷۶