خبرگزاری کار ایران

عراقچی در جمع خبرنگاران:

به دنبال دستیابی به توافق خوبیم/آماده همکاری با آمانو هستیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که چنانچه به توافق خوب مدنظرمان برسیم، توافق خواهیم کرد در غیر اینصورت بدون توافق، به تهران بازخواهیم گشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به وین، «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات به صورت فشرده طی روندی رو به جلو در حرکت است.

وی ادامه داد: نشست‌ها در سطح کارشناسی به پایان رسیده و در حال حاضر نشست‌ها در سطح معاونان بوده و کار روی ضمائم انجام می‌شود.

به گفته معاون وزیر خارجه، زمانی که به پایان مذاکرات نزدیک می‌شویم، کار فشرده‌تر می‌شود.

عراقچی در رابطه با مسئله پی‌ام‌دی نیز اظهار داشت: زمانی ادعاهایی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد که مبنای فشارها و تحریم‌ها قرار گرفت.

وی  با بیان اینکه بحث پی‌ام‌دی یک موضوع قدیمی است، یادآور شد: اکنون فرصت خوبی به وجود آمده است که این مسائل و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود، در فضایی آرام‌تر حل و فصل شود. ما هم برای همکاری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمادگی داریم تا مشخص شود ادعاهایی که مظرح می‌شود و پرونده‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده، واهی بوده و کارنامه سفید برنامه هسته‌ای ایران نشان داده شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود که ایران برای همکاری با آژانس در بحث پی‌ام‌دی آمادگی داشتیم و به دنبال این هستیم تا این همکاری‌ها را تسریع‌ کرده و به یک جمع‌بندی روشن در این زمینه برسیم.

وی همچنین سفر یوکیا آمانو به تهران را مثبت توصیف کرد.

عراقچی همچنین گفت که آنچه خواستار آن هستیم این است که به توافقی برسیم که تمام خواسته‌ها و خطوط قرمز ما در آن رعایت شده باشد، به همین دلیل دلیل مقید به زمان نیستیم؛ این طور نیست که برای رعایت چارچوب زمانی به هر توافقی تن دهیم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: «ممکن است برخی طرف‌ها به واسطه مسائل داخلی خود به زمان مقید باشند، اما آنچه برای ما مهم است دستیابی به یک توافق خوب است. هرچند تلاش می‌کنیم تا هفتم جولای کارها را انجام دهیم تا طرف‌های دیگر در پارلمان‌های خود با مشکلی رو‌به‌رو نشوند.»

عراقچی درباره دیدارهایی که روز گذشته در سطح وزرا در وین برگزار شد، گفت که لازم است این دیدارها انجام شده و مسائل کلیدی بیان شود؛ برخی مسائل برای ما کلیدی و خط قرمز است و بدون آن توافق نخواهیم داشت.

کد خبر : ۲۸۸۰۳۵