خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تلاش‌ برای پیوستن هاشمی، ناطق نوری و روحانی به جامعه‌روحانیت بی‌نتیجه مانده است/ هنوز امیدواریم

سخنگوی جامعه روحانیت گفت: تا حالا چند بار تلاش شده آیت‌الله هاشمی و آقای روحانی و ناطق و دیگر عزیزان مجددا در جلسات جامعه حضور یابند.

انتخابات سال 92 در حالی برگزار شد که آیت‌الله مهدوی کنی در قید حیات بود و کسی هم غیر از محوریت جامعتین٬ محوریت دیگری را قبول نداشت٬ با این‌همه سه کاندیدای موازی اصولگرا به انتخابات قدم گذاشتند٬ انصراف حداد عادل هم در این فضا٬ نه به دلیل اجماع اصولگرایان بود٬ که تصمیمی شخصی بود٬ چه آنکه خود او بهتر می‌دانست در این دوره٬ رای چندانی ندارد. حال اصولگرایان در حالی مقابل انتخابات مجلس دهم هستند که هنوز محوریت جامعتین باقی است٬ اما شخص آیت‌الله مهدوی کنی نه. اغراق نیست اگر بگوییم هرچقدر جریان اصولگرا در این شرایط از قبول این محوریت سخن بگویند٬ باز باید منتظر زمان انتخابات باقی ماند و دید آیا تقسیم سهم احزاب اصولگرا به مذاق همه آنها خوش می‌آید یا نه. اینها همه سوالاتی است که همچنان بی جواب باقی مانده و حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در بخش نخست این گفت‌و‌گو به آنها پاسخ می‌دهد؛ از آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری و روحانی می‌گوید؛ شرایط اصولگرایان را تحلیل می‌کند و به جزییات خاصی اشاره می‌کند٬ اما نکته جالب اینجاست که در دو مورد ورود نمی‌کند؛ اول نحوه تعامل با محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی و دوم رابطه حزب یکتا  با جامعه روحانیت مبارز!

حضور روحانیون تأثیرگذار امروز و دیروز در جامعه روحانیت مبارز، فعالیت‌های انتخاباتی این جامعه و نحوه تعامل جامعه روحانیت با سایر گروه‌های اصولگرا  برای رسیدن به وحدت از مهمترین محور‌هایی است که در این گفت و گو به آن پرداخته شده است:

به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور، جامعه روحانیت مبارز، مجمعی برای حضور طیف‌های مختلف فکری متشکل از روحانی‌هایی بود که دارای سابقه مبارزاتی مشخص و وزن سیاسی معین بودند، جامعه روحانیت در مقطع کنونی تا چه اندازه میراث‌دار جامعه روحانیت سال‌های یاد شده است؟

جامعه روحانیت مبارز به‌ مثابه یک حزب رسمی عمل نمی‌کند، بلکه  اجتماعی از علما و روحانیون با سابقه مبارزاتی است و به طور طبیعی تنها یک طیف از طیف‌های سیاسی کشور را نمایندگی نمی‌کند، اگر به گذشته بازگردیم، جامعه روحانیت دایره شمول گسترده‌ای داشت٬ اما بخشی از این جامعه انشعاب کرد و مجمع روحانیون مبارز را ایجاد کردند٬ و مجموعه‌ای که در کنار جامعه روحانیت مبارز باقی ماند موسوم به گروه راست شد.

گرچه ما این اسامی را چندان نمیپسندیم و این اسامی جنبه واقعی ندارد٬ چرا که چپ و راست در اندیشه‌های سیاسی غرب با وجود مارکسیسم و لیبرالیسم بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند٬ اما به هر حال آنچه که باقی ماند یک طیف وسیعی تحت عنوان جریان راست است که در این مجموعه هیچ‌کدام حتی چهره‌هایی نظیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری که هم اکنون در جامعه حضور ندارند، به جریان چپ متمایل نشدند.

شاید بهتر باشد این سوال را به این شکل بپرسم که فارغ از انشقاق‌ها؛ شخصیت‌هایی نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از یک‌سو، شما٬  آیت الله موحدی کرمانی، آقای ابراهیمیان و آقای سالک ذیل پرچم روحانیت مبارز تشکیلاتی را شکل داده‌ بودند، که می‌توانست در شرایط کنونی وحدت آفرین باشد، آیا در مقطع کنونی شما خلاء حضور برخی چهره‌های سرشناس را احساس نمی‌کنید؟

ما هم اکنون شبیه به این دو سر طیف را مثل آقای هاشمی از یک طرف و آقای ناطق از طرف دیگر را در جامعه داریم. از این جهت نمی‌شود گفت که طیف‌های حاضر در مجموعه مثل سابق مجموعه طیف‌ها را از جانب گروه‌های سیاسی نمایندگی نمی‌کنند. این اتفاق به عبارت دیگر فاصله گرفتن افراد است٬ نه فاصله گرفتن جریان‌های فکری و سیاسی.

دلیل فاصله گرفتن آقای روحانی از جلسات جامعه روجانیت چه بود؟

آقای روحانی هیچگاه اظهار نکردند که مایل به شرکت در جلسات جامعه نیستند، عارضه‌ای پدید آمد که شرکت نکردند.

به خاطر عقبه فکری و مبارزاتی که فاصله‌گرفتگان از جامعه روحانیت دارند٬ به نظرتان شخصیت‌هایی مثل هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری یا روحانی قابل جایگزینی هستند؟

ما این افراد را افراد شاخص و برجسته‌ای می‌دانیم که هر کدامشان نیایند برای ما نقص و کاستی قابل توجهی است و ما به این موضوع توجه داریم و تلاش‌مان را کرده‌ایم که بتوانیم مجددا اجتماع گذشته را شاهد باشیم.  البته بعد از درگذشت آیت الله مهدوی کنی یک بار که جلسه جامعه روحانیت در دفتر آیت‌الله یزدی تشکیل شد، این مسئله رخ داد و به استثنای سه چهار نفر همه در آن جلسه شرکت کرده بودند. این اتفاق، نشان امیدی بود که می‌توان مجددا شاهد وجود این مجموعه افراد  در جامعه بود.

آیا تلاش‌‌هایی شده که جامعه روحانیت مجددا شاهد حضور این افراد باشد؟

تا حالا چند بار این تلاش شده تا این بزرگواران مجددا در جلسات حضور یابند و ما شاهد حضور همه در این جلسات باشیم. تا کنون خیلی نتوانستیم به نتیجه برسیم٬ ولی ناامید هم نیستیم٬  چرا که بنا داریم اگر بتوانیم با توجه به اینکه تعدادی از اعضای جامعه روحانیت نیز که از بنیان‌گذاران بوده‌اند به رحمت خدا پیوسته‌اند، جامعه را با چهره‌های جدید ترمیم کنیم و رویش مجددی را به یاری خدا شاهد باشیم.

به نظرتان حضور چهره‌ها یا طیف‌هایی مثل جبهه پایداری باعث نشده‌اند که این انشقاق و بحران عدم اجماع گروه‌های سیاسی در این جامعه به وجود آید؟

پیش از اینکه چیزی تحت عنوان جبهه پایداری بخواهد مطرح بشود٬ این فاصله اتفاق افتاد. بنابراین این مسئله معلول جبهه پایداری نیست و جبهه پایداری نیز در ماه‌های اخیر است که ابراز تمایل  برای همکاری با جامعه روحانیت کرده است.

حالاکه صحبت از جبهه پایداری به میان آمد٬ شما چه قدر  انتصاب جدید آقای تقوی را به عنوان قائم مقام دبیر کل جامعه روحانیت در راستای نزدیکی این جبهه به جامعه می‌دانید؟

اصلا در ذهن هیچ یک از اعضای جامعه مرکزی جامعه روحانیت چنین چیزی نبوده که ما می‌خواهیم به مجموعه‌ای نزدیک بشویم؛ پس به خاطر آن برای انتخاب قائم مقام دبیر کل بخواهیم تصمیم خاصی بگیریم. آقای تقوی جزء افراد با سابقه جامعه روحانیت مبارز و از افراد بسیار فعال آن هستند و آنچه که موجب شد وی به عنوان قائم مقام دبیر کل انتخاب شوند٬ عملا پیشنهاد و صلاحدید آیت الله موحدی کرمانی بود و ثانیا سابقه و فعال بودن وی، بنابر این یک در یک میلیون نیز چیز دیگری نبوده است.

آیا این گمانه‌زنی درست است که جامعه روحانیت در حال نزدیک شدن به جبهه پایداری برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است؟

این تعبیر را اصلا نمی‌پسندم مثل اینکه استوانه‌ای در یک جایی بنا شده و افراد به آن استوانه نزدیک می‌شوند یا از آن دور می شوند. ما جبهه پایداری را در چنین جایگاهی نمی‌شناسیم٬ بلکه مجموعه باسابقه و با ریشه‌‌ای بیش از 4 دهه٬ نظیر جامعه روحانیت را در چنین جایگاهی می‌دانم که ممکن است مجموعه‌هایی به آن نزدیک یا از آن دور شوند.

در جلساتی که تحت عنوان وحدت میان اصولگرایان برگزار می‌شود، جامعه روحانیت برای خود نقش محوری قائل است٬ اما با حضور چندباره آیت الله مصباح یزدی و حضور کم تعداد آیت الله موحدی کرمانی در این جلسات، به نظر می رسد به نوعی قرار است نقش نزدیکان به وی در این نشست‌ها پررنگ شود؟

دعوتی‌هایی که از آیت الله مصباح شد٬ دقیقا در راستای نزدیک کردن یک مجموعه‌ای بود که آن مجموعه یا دقیقا تحت عنوان جبهه پایداری شناخته می‌شدند یا خارج از مجموعه پایداری تلقی می‌شدند. آقای تقوی بنایشان بر این بود که با دعوت از آیت  الله مصباح یزدی٬ فراگیری چتر اصولگرایان را دنبال کنیم و بیشتر حضور آیت الله مصباح یزدی به دلیل تلاش برای فراگیرتر بودن است  و الا صاحبخانه آیت الله موحدی کرمانی بوده‌اند.

جلسات شما با طیف‌هایی نظیر رهروان ولایت، به کجا رسیده است؟

ما حدود یک ماه قبل با آقای لاریجانی دیدار داشتیم  و در این جلسه هم سخن از ائتلاف میان اصولگرایان بود و رییس مجلس از اصل مسئله حمایت کردند  و پیشنهاداتی را ارائه کردند که مورد استقبال قرار گرفته است.

در مورد انتخابات آتی مجلس در جامعه روحانیت وارد مصادیق شده‌اید؟

نه

به نظرتان زمان در حال از دست رفتن نیست؟

 نه، هنوز خیلی زمان داریم.

 

گفت‌و‌گو: حسین سعیدی

کد خبر : ۲۸۶۷۸۸