خبرگزاری کار ایران

قادر مرزی در مخالفت با فانی:

وزیر آموزش و پرورش نتوانست از دولت بودجه بگیرد

یک نماینده موافق استیضاح فانی با اشاره به کمبود حقوق معلمان گفت: این نشانه ضعف شماست که نتوانسته‌اید بودجه‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد قادرمرزی در مخالفت خود با وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: وجود بنده در میان استیضاح‌کنندگان نشان می‌دهد که این استیضاح سیاسی نیست. من از حامیان دولت بوده‌ام و در زمان رای اعتماد آقای دکتر فانی از ایشان حمایت کرده‌ام٬ اما اینک فکر می‌کنم به خاطر فاصله گرفتن ایشان از دلایلی که به او رای دادیم، این استیضاح باید صورت گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین رکن توسعه هر کشور است که از هیچ نظامی قابل تفکیک نیست، تصریح کرد: ناتوانی وزیر آموزش و پرورش در جلب اعتماد فرهنگیان مشهود است. قشر فرهنگی ما از صداقت و رفتار عالمانه راضی شده و به آن اعتماد می‌کنند اما ما هم اینک وضعیت فرهنگیان را می‌دانیم؛  چرا معلمان تحصن کردند و به خیابان‌ها آمدند.

قادرمرزی خطاب به فانی اظهار داشت: ای کاش شما به خیابان‌ها می‌آمدید و به صحبت‌های معلمان گوش می‌کردید تا آنها خوراک ضدانقلاب نشوند. شما هیچ سفری به استان‌ها نرفتید تا به صحبت‌های آنها گوش بدهید و عدم حضور شما به معنای کج‌دهنی است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم با انتقاد از عدم اختصاص منابع مالی لازم برای تامین مالی مدارس و تبدیل مدارس دولتی به مدارس خودگردان خاطرنشان کرد: امروز مدارس ما برای نیازهای اولیه شان ناتوان هستند و خیلی از مدیران ما حداقل در حوزه انتخابیه من با مشکل جدی مواجه شده‌اند. مدارس شبانه‌روزی در دو سه سال گذشته چندین بار تعطیل شده است و معلمان، دانش آموزان را به خانه فرستاده‌اند. آیا شما خودروهای مدارس آموزش و پرورش شهرستان‌ها را دیده‌اید و جرات می‌کنید با آنها به ماموریت شهرستانی بروید؟

این نماینده موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آیا شما مدارس مناطق محروم را دیده‌اید؟ مدارس نه در شان معلمان است و نه در شان دانش آموزان. مدارس وجودی دارد که 20 کیلومتر آن طرف‌تر از محل اقامت فرهنگیان خانم ما است. مدارسی وجود دارد که هر لحظه امکان فرو ریختن دیوارهایشان وجود دارد. آیا شما به محل کار همکارانتان فکر کرده‌اید؟

قادر مرزی یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش را ناتوانی فانی در جلب نظر دولت برای به‌کارگیری فرهنگیان شاغل دانست و افزود: صحبت‌های آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را به شما یادآوری می‌کنم که در سال 92 بیان کردند معلمان به سخنان محبت‌آمیز نیاز ندارند٬ بلکه وضعیت معیشتی‌شان باید بهبود یابد.

وی با یادآوری اینکه شما نتوانستید دیدگاه مقایسه معلم با کارمند را از دید فرهنگیان نگاه کنید،‌ ابراز داشت: شما نتوانسیتید به جامعه بفهمانید که کار معلم و کارورز متفاوت است. در کنار طرح تحول سلامت، طرح تحول معلم نیز کلید خورد یک پزشک عمومی 6، 7سال درس می‌خواند و بسیاری از معلمان ما نیز 6، 7 سال درس خوانده‌اند و  فوق‌لیسانس دارند. معلمان ما یک میلیون و 500 هزار تومان می‌گیرند و این را با طرح تحول پزشکان مقایسه کنید که آنها بیش از 10 میلیون تومان می‌گیرند. این نشانه ضعف شماست که نتوانسته‌اید بودجه‌ها را بگیرد.

این نماینده مجلس نداشتن برنامه مدون برای بهره‌وری و غنی‌سازی اوقات معلمان را یکی از ضعف‌های وزیر آموزش و پرورش برشمرد و بیان کرد: بیش از یک میلیون نیروی رسمی در آموزش و پرورش حضور دارد. 400 هزار نفر در مقاطع ابتدایی و متوسطه حضور دارند و 500 هزار نفر در این مقاطع درس می‌دهند و بیش از 500 هزار  نفر دوم کار غیردرسی می‌کنند.

قادر مرزی اضافه کرد: چرا بیش از 50 درصد معلمان کار غیر بهره‌وری می‌کنند؟ براساس یک کار پژوهشی توسط دانشگاه تهران پنج، ششم بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف کارهای غیر‌آموزشی می‌شود و فقط یک، ششم بودجه صرف امور آموزشی مانند مبالغ فرهنگیان می‌شود. ما از آقای دکتر فانی انتظار داشته‌ایم تا طرح تحول آموزش و پرورش را دنبال کند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در امر پرورشی هدف شما چیست؟ در دوران ما چند حدیث به ما یاد می‌دادند. امروز 176 هزار صفحه جدید در فضای مجازی منتشر می‌شود و نقش وزارت آموزش و پرورش در تولید محتوا چیست؟ در کلاس‌های آموزشی آیا همان هدف سابق وزارت آموزش و پرورش را دنبال می‌کنید؟

این نماینده موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماجرای شین‌آباد یادآور شد: در همه مدارس ما کپسول اطفای حریق وجود دارد. اما در شین آباد نه معلم ما و نه دانش آموز ما طرز استفاده از کپسول آتش‌نشانی را نمی‌دانست.

کد خبر : ۲۸۵۸۹۴