خبرگزاری کار ایران

راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان:

افراد معتدل و میانه‌رو در لیست اصلاح طلبان جای می‌گیرند

رییس کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در جلسه امروز خبر داد.

محسن رهامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ تصریح کرد: طبق برنامه قبلی دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی اصلاحات با رییس دولت اصلاحات دیدار داشتند٬ که در این جلسه تعدادی از اعضای کمیته راهبردی شورای مشورتی اصلاح طلبان حضور داشتند و من نیز گزارش مفصلی از پیشرفت برنامه‌های شورای هماهنگی در امر انتخابات و کمیته‌ها و کارگروه‌هایی که در این رابطه تشکیل شده٬  مطرح کرد.

دبیر کل مجمع مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: رئیس کمیته سیاسی آقای کمالی و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آقای کمیجانی٬ گزارش کمیته‌های خود را مطرح کردند و در خصوص چگونگی اجماع میان اصلاح‌طلبان و چگونگی تعامل شورای هماهنگی اصلاحات و کمیته راهبردی شورای مشورتی با جریان‌ها و شخصیت‌ها؛ از جمله آقای هاشمی رفسنجانی، عارف و جریان‌های معتدل که به عنوان حامیان دولت در انتخابات 92 حضور داشتند٬ سخنانی مطرح کردند.

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ادامه داد: در این جلسه رئیس دولت اصلاحات به مسائل مهمی اشاره داشت که مهمترین صحبت این بود که اصلاحات منحصر به افراد اصلاح‌طلب  و مباحثی که در سی سال اخیر بوده، نیست٬ و سابقه قدیمی‌تری دارد و گفتمانی تاریخی است که در گذشته افرادی همچون آخوند خراسانی و آیت‌الله نایینی و دیگر علما آن را مطرح کرد.

این چهره اصلاح‌طلب در تشریح اتفاق‌های این جلسه و در تبیین دیگر سخنان رئیس دولت اصلاحات افزود:  «چهره‌های اصلاح طلب باید برای توسعه سیاسی و تعمیق اصلاحات تلاش کنند و اصلاحات را منحصر در این چند حزب و گروه سیاسی موجود نداند و شورای هماهنگی اصلاحات باید تلاش کند تمام اصحاب و گروه‌های اصلاح طلب گرد هم جمع شوند و دامنه احزاب اصلاح‌طلب را آنقدر محدود نگیرند که عده‌ای از گروه‌ها٬ بیرون از دایره بماند و اگر احزابی با حداقل معیارهای اصلاح طلبی هستند٬ باید در دایره اصلاح طلبی بگنجند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر سخنان مطرح شده در این جلسه افزود: رییس دولت اصلاحات در این جلسه به احزاب اصلاح طلب اشاره کرد و ابراز داشت باید شرایطی فراهم شود که شورای هماهنگی اصلاحات یک چتر وسیعی باشد که بتواند همه را پوشش دهد.

رهامی افزود: رییس دولت اصلاحات با تقدیر از اقدامات سه دهه گذشته شورای هماهنگی اصلاحات که قبلا با عنوان شورای نیروهای خط امام مشهور بود٬ گفت که مشعل اصلاح طلبی را این شورا را روشن نگاه داشته که این امر جای تقدیر وتشکر دارد.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهارات رییس دولت اصلاحات را در نشست یاد شده از بازگشت احزابی همچون حزب اعتماد ملی که زمینه فعالیتشان فراهم نبود و هم اکنون دوباره به عرصه سیاسی بازگشتند٬ ابراز خشنودی کرد و گفت از اینکه حجت الاسلام والمسلمین منتجب‌نیا در جمع ما حضور دارند٬ خوشحال هستیم.

بنابر اظهارات حجت الاسلام والمسلمین رهامی٬ رییس دولت اصلاحات در ادامه به تلاش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان‌ها اشاره داشته و اظهار داشت اگر در شهرستان‌ها احزاب اصلاح‌طلبی هستند که عضو شورای هماهنگی نیستند و باید آنها را نیز دعوت به کار کرد و در انتخابات حتما دخالت داد و در انتخابات پیش رو به هیچ وجه به احزاب اصلاح‌طلب نباید اکتفا شود و شخصیت‌های حقیقی و افراد موثر که از نخبگان، بزرگان و نمایندگان هستند و اثرگذاری قومی، قبیله‌ای و محلی و استانی دارند٬ باید شناسایی شوند و در اجماع اصلاح‌طلبان داخل شوند.

وی تاکید کرد: رییس دولت اصلاحات در این جلسه یادآور شد که نخبگان به صرف این که در احزاب اصلاح‌طلب حضور ندارند٬ نباید کنار گذاشته شوند٬ گرچه تلاش می‌کنیم از نظر توسعه سیاسی احزاب میدان‌دار باشند و مسئولیت‌ها را برعهده گیرند، احزاب باید لیست انتخابات را امضا کنند٬ نه اشخاص.

رهامی ادامه داد: رییس دولت اصلاحات به اعضای اصلاح‌طلب تاکید داشت بعضی شخصیت‌های غیر حزبی در استان‌ها یا تهران حضور دارند که حوزه نفوذشان در استان‌ها یا تهران ممکن است از چند حزب بیشتر باشد که حتما باید این افراد در اجماع اصلاح‌طلبی حضور یابد.

وی گفت: حرف کلی رییس دولت اصلاحات این بود که نهایتا خروجی اجماع اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید یک خروجی باشد٬ افزود که شورای هماهنگی اصلاح طلبان باید راهکارهایی را پیدا کند که افرادی که تحت هر عنوانی با اصلاح طلبان همکاری می‌کنند (اعم از شورای هماهنگی، حامیان روحانی، حامیان عارف و حامیان شخصیت‌هایی همچون هاشمی رفسنجانی) را در لیست اصلاح طلبان بگنجاند و وقتی که مردم به این لیست مراجعه کنند٬ متوجه شوند که نظر همه احزاب و افراد اصلاح طلب و معتدل رعایت شود.

رهامی ادامه داد: رییس دولت اصلاحات بر لزوم ورود افراد معتدل و میانه رو به لیست اصلاح‌طلبان تاکید کرد و گفت افرادی که رای زیادی دارند٬ اما به لحاظ معیارهای اصلاح طلبی نمره کمتری دارند٬ نباید خارج از دایره لیست اصلاح طلبان تعریف شود و تا حد امکان باید آنها را مقدم دانست.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یادآور شد: رییس دولت اصلاحات در این جلسه تاکید داشت که اصلاح طلبان باید در انتخابات آتی مجلس به نحوی ورود کنند که تشکیل مجلس در جهت حمایت از دولت و تکمیل انتخابات 92 باشد و با توجه به اینکه مردم انتظاراتی از دولت دارند که از طریق آقای روحانی اعلام شده٬ مجلس آینده باید به تحقق این شعارهای دولت کمک کند و حامی برنامه‌های دولت باشد چرا که آنها نیز از اصلاح طلبان حمایت کردند و دولت اعتدال نیز مورد حمایت اصلاح طلبان است.

رهامی افزود: مورد بعدی که در این دیدار قرار گرفت این بود که در تلاش برای شناسایی افراد برای حضور در مجلس به این گروه یعنی نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود. ممکن برخی از آنها تمایلی برای حضور در مجلس نداشته باشند٬ اما باید سراغ آنها رفت و آنها را دعوت کرد تا مجلس از صاحبنظران کشور تشکیل شود و آنها بتوانند برای مشکلات کشور راه‌حل‌هایی عاقلانه پیدا کنند.

رهامی با بیان  اینکه در این نشست تاکید شد که گروه بعدی در لیست ما خانم‌ها خواهند بود٬ تصریح کرد: ایده‌ال ما این است که 30 درصد مجلس از خانم‌ها باشند٬ برای همین تاکید شد در استان‌ها توصیه می‌شود 50 تا 30 درصد لیست‌های انتخاباتی را به خانم‌ها اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: تاکید بعدی در این جلسه روی حضور جوانان در لیست‌های انتخاباتی بود٬ ضمن استفاده از افراد سیاسی و باسابقه باید به جوانان هم میدان داده شود٬ تا بتوانیم کادرسازی کنیم٬ ما باید در برخی موارد نیروهای جوان را ترجیح دهیم.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه در این نشست تاکید شد که تصمیم‌گیری از سوی تهران صورت نمی‌گیرد٬ گفت: تصمیم‌گیر نهایی حوزهای انتخابیه هستند و آنچه در انتخابات انجام شده و می‌شود٬ جهت ایجاد همدلی و انسجام است و در تهران و چهره‌های اصلاح طلب هدایتی بر شهرستان‌ها ندارد٬ بنابراین احزاب و شخصیت‌های محلی خودشان در استان ها تصمیم می‌گیرند منتها ما باید تلاش کنیم که خروجی آنها واحد باشد.

رهامی تاکید کرد: با این حال بحث تایید صلاحیت‌ها دست ما نیست٬ اما اگر ما تلاش خود را انجام دهیم می‌توانیم امیدوارم باشیم مجلسی میانه‌رو داشته باشیم٬ در شوراهایی که درون استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود٬ همواره تاکید شده که هیچ حزبی از تشکل‌های اصلاح طلب از آنها بیرون نماند و شخصیت‌های محلی نیز به آنها اضافه شود. در واقع این شوراها باید جامعه نیروهای معتدل و اصلاح طلب استان باشند و هر کس به این شوراها نگاه کرد٬ بداند که در آن نیروهای حامی دولت و معتدل و در عین حال اصلاح طلب حضور دارند.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  با بیان اینکه حضور اشخاص حقیقی و شوراهای استان‌ها همواره مورد تاکید ماست٬ گفت: دراین رابطه این‌طور نبوده از تهران شخصیت‌هایی بروند و در شوراهای استانی به عنوان اشخاص حقیقی مطرح شوند. ما کار موازی با شهرستان‌ها انجام نمی‌دهیم و بنا نداریم از تهران هدایتی انجام دهیم و بالای سر آنها لیست بدهیم.

رهامی جلسه اخیر احزاب اصلاح طلب با رییس دولت اصلاحات را یکی از بهترین جلسات اخیر توصیف کرد و گفت: تقریبا تمامی دبیران احزاب اصلاح طلب در این جلسه حضور داشتند. این جلسات برای ایجاد ائتلاف و وحدت مجموعه اصلاح طلبان ضروری است و در این جلسه تاکید شد این نشست‌ها به تناوب ادامه داشته باشد٬ تا ما بتوانیم انسجام بیشتر اصلاح طلبان را شاهد باشیم.

وی افزود : در جلسه اخیر آقای کمالی، رییس کمیته سیاسی شورای هماهنگی و دبیرکل حزب اسلامی کار ، کمیجانی رییس دوره شورای هماهنگی و دبیرکل مجمع فرهگیان ایران اسلامی، غریبانی دبیر کل انجمن اسلامی مهندسین، منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، عابدی از طرف مجمع نمایندگان ادوار مجلس، علی محمد حاضری به نمایندگی از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، تقوائیان از طرف مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی سخنرانی کردند و برخی از دبیران کل تشکل‌های اصلاح‌طلب همچون احمدی دبیرکل حزب همبستگی، اعتماد ملی، طاهر‌نژاد بهنمایندگی از حزب کارگزاران، دکتر ظفرقدی دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران، محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران، حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران، قلی‌زاده دبیرکل دانش آموختگان ایران اسلامی، مقدم دبیرکل سازمان عدالت آزادی، خانم فرامرزیان دبیرکل جامعه زنان روزنامه‌نگار، حبیب زاده به نمایندگی از خانه کارگر و قزوینی به نمایندگی از مجمع نیروهای خط امام در این جلسه حاضر شدند.

رهامی گفت: این جلسه همچنین با حضور برخی از اعضای کمیته راهبردی اصلاح طلبان در انتخابات از جمله موسوی لاری، عبدالله ناصری،  مرتضی حاجی و صوفی برگزار شد و مقرر شد احزابی که تاکنون جداگانه کار می‌کردند٬ به تدریج به شورای هماهنگی دعوت کنیم. در همین راستا اشاره شد حضور چند حزب در شورای هماهنگی در حال بررسی است و هفته آینده نتیجه به برخی از آنها اعلام می‌شود.

رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  با بیان اینکه ما بنا داریم در استان‌ها احزاب محلی را به شورای استانی اضافه کنیم٬ گفت: ما در بررسی های انتخاباتی کل کشور را به ده منطقه بزرگ تقسیم کرده‌ایم که همه این مناطق شامل افراد اصلاح‌طلب محلی احزاب تهران، شخصیت‌های حقیقی استانی و احزاب محلی می‌شود در تهران هم ده کارگروه کمیته فردی داریم که هر یک وظایفی را برعهده دارند.

رهامی گفت: در پایان رییس دولت اصلاحات ضمن حمایت این سازوکار اعلام کرد که در حد توان از چنین کارهای تشکیلاتی حمایت می‌کنم و اگر چه خودم در انتخابات ورود نخواهم داشت٬ اما هر اقدامی که برای ایجاد رفاه و ریش سفیدی در انتخابات لازم باشد٬ همچون سال 92 انجام می‌دهم.

کد خبر : ۲۸۵۸۳۳