خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان؛

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد+ جزییات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه (2 تیر) مجلس٬ با 213 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر به جزییات ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را تصویب کردند.

براساس ماده واحده این طرح٬ هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود؛

بند 1 ماده واحده
لغو تحریم‌ها باید به طور یک جا و کامل در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدهای جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

بند 2 ماده واحده
 آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق نامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

بند 3 ماده واحده
این طرح هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1
براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2
وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر 6 ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر 6 ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه می کند.

کد خبر : ۲۸۵۶۴۰