خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

توضیحات تحصن دانشگاه شیراز پس از سخنرانی لنکرانی

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: تحصن در داخل دانشگاه بوده و هنوز به خارج کشیده نشده و گویا آقای زیباکلام و لنکرانی آنجا سخنرانی داشتند

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا درباره ایجاد ساز و کار مناسب برای سامان دادن به تجمع‌های غیرمجاز گفت: تجمعات در داخل دانشگاه فرآیند خاص خود را دارد و بر اساس مقررات دانشگاه‌ها انجام می‌شود، بر اساس این فرآیند برای برگزاری نشست یا تجمع در دانشگاه‌ها٬ هماهنگی بین هیات سه نفره و حراست دانشگاه انجام می‌شود و به فرمانداری شهرستان اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: مسئولیت مسائل داخلی دانشگاه بر عهده متولیان آن است. از این‌رو اگر در داخل دانشگاه بحران ایجاد شود که ضرورت داشته باشد٬ نیروهای امنیتی به آن ورود پیدا کنند با درخواست مسئولان دانشگاه این مسئله انجام می‌شود.

وی درباره تجمع دانشگاه شیراز گفت: این برنامه مجوزهای لازم را داشت. این تحصن در داخل دانشگاه انجام شده و هنوز مسئله به خارج آن کشیده نشده است. طبق آنچه اطلاع داریم٬ آقای زیباکلام و لنکرانی آنجا سخنرانی داشتند و بعد از آن قرار شده دو نفر از شخصیت‌های مذهبی استان برای سخنرانی وارد دانشگاه شوند که در نهایت حضور پیدا نکردند. هماکنون درحال بررسی هستیم که ببنیم از این افراد برای سخنرانی دعوت شده بود یا خیر.

ذوالفقاری بیان کرد: به هر حال ما تقسیم کار لازم را داریم. در یک نگاه کلی موضوعاتی که در داخل دانشگاه بروز پیدا می‌کند و برای شهر مشکل امنیتی ایجاد می‌کند، سبب می‌شود شورای تامین وارد عمل شود .

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: در مسائل صنفی تجمعاتی صورت می‌گیرد؛ مثلا چند روز پیش در اصفهان دامداران به بحث قیمت شیر اعتراض داشته و تجمع کرده بودند این تجمعات هم بدون مجوز است، اما اتفاق می‌افتد.

ذوالفقاری گفت: در چنین مواردی تدبیر ما این است که تجمع را مدیریت کنیم تا مشکلی ایجاد نشود. معترضان سخنرانی‌های خود را انجام دهند و در نهایت تذکر می‌گیرند و متفرق می‌شوند. اگر این تجمعات مدیریت نشود، مشکل ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به تجمعی که در مشهد انجام شده بود٬ گفت: درباره این تجمع آنچه با فرمانداری مشهد هماهنگ شده بود، تجمع برای اعتراض به زیاده‌خواهی‌های 1+5 بود. در خلال این تجمع شعارهایی داده شده بود که از آن برداشت این شده بود که تجمع برای اعتراض به چیز دیگری است. اگر جز مشهد تجمع دیگری مجوز نداشته جزئیات آن را به من اطلاع دهید.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ درباره برخورد با تجمع‌های صنفی و بویژه تجمع‌های کارگری گفت: اگر ما آمار روزانه تجمعات صنفی و کارگری را بیان کنیم، می‌بینید که طی آن چه تعداد افراد دستگیر شده‌اند.  وزارت کشور تا زمانی که در تجمعات اقدام علیه نظم و امنیت رخ ندهد٬ برای دستگیری افراد اقدام نمی‌کند. صرف برگزاری تجمع موجب دستگیری افراد صورت نمی‌شود.

معاون امنیت و انتظامی وزارت کشور گفت: وقتی تجمع کنندگان با مردم درگیر می‌شوند و افراد خاص از تجمع صنفی اهداف سیاسی و امنیتی خود را دنبال می‌کنند٬ براساس اطلاعات پشت صحنه‌ای که به ما می‌شود٬ برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ درباره وضعیت موسسات مالی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند یا موسساتی که تخلفاتی مالی انجام می‌دهند٬ گفت: مسئولیت ساماندهی و قانونمند کردن موسسات مالی و اعتباری بر عهده بانک مرکزی است.

وی با اشاره به مسئله‌ای که در این خصوص در رسانه ملی بیان شده بود٬ گفت: برخی عنوان می‌کنند که مسئولیت ساماندهی موسسات مالی برعهده نیروی انتظامی ، بانک مرکزی و قوه قضاییه است. اما در حقیقت مسئولیت نیروی انتظامی در این زمینه به قبل از تصویب برنامه پنجم باز می‌گردد. در حقیقت نیروی انتظامی تا قبل از برنامه پنجم به صندوق‌های قرض الحسنه مجوز می‌داد. بعد از تصویب این قانون٬ این اختیار بر عهده بانک مرکزی گذاشته شد.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرد برخی موسسات٬ قوانین بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند آنچه برای قانونمند کردن این موسسات بر عهده وزارت کشور و در حقیقت شورای امنیت کشور گذاشته شده٬ این است که در مسیر قانونمند کردن موسسات٬ مشکل امنیتی برای کشور ایجاد نشود. در جلسه روسای بانک مرکزی با وزارت کشور نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

ذوالفقاری گفت: قانونمند شدن موسسات مالی جز اولویت‌های بانک مرکزی است و امیدواریم با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود٬ هم تکلیف موارد خلاف مشخص شود٬ هم جلوی بروز تخلفات گرفته شود٬ اما در این میان حفظ امنیت و آرامش کشور نیز ضروری است.

کد خبر : ۲۸۱۲۴۲