خبرگزاری کار ایران

در مراسم سالگرد دوم خرداد مطرح شد؛

جلایی‌پور:استقلال مطبوعات میراث ۲خرداد/ نوروزی: قانون مطبوعات کاری برای نشریات نکرد

یک استاد دانشگاه استقلال مطبوعات را میراث دوم خرداد عنوان کرد و گفت:‌ دیگر کسی نمی‌تواند حتی با توقیف صد رسانه جلوی توسعه رسانه‌های مستقل را در ایران بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا جلائی‌پور در میزگردی پیرامون مطبوعات دهه هفتاد با موضوع «تلاقی جمهوریت و مشروعیت با دوم خرداد» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تحولی که در مطبوعات پس از دوم خرداد به وجود آمد، گفت: ‌ استقلال مطبوعات میراثی بود که از دوم خرداد پدید آمد.

وی با اشاره به اینکه جنبش‌های اجتماعی در همه جوامع رخ می‌دهد، به صحبت‌های عباس عبدی واکنش نشان داد و ویژگی جنبش دوم خرداد را همراهی همه مردم بدون هماهنگی قبلی عنوان کرد و افزود: اگر در دوره مشروطه لایه نازکی از نخبگان به دنبال خواسته‌های مدنی بودند، در دوم خرداد این خواسته تبدیل به یک خواست عمومی شده بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مخالفت‌هایی که با مطبوعات مستقل در دوره دوم خرداد صورت می‌گرفت، اظهار کرد: با این حال کم کم کار به جایی رسید که حتی دکه‌داری مطبوعات شغل شریفی شد و کسی دیگر نمی‌تواند حتی با توقیف صد رسانه جلوی توسعه رسانه‌های مستقل را در ایران بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همین که ایرانیان بیشترین تولید محتوا را در چند سال گذشته داشته‌اند نشان داده است که دیگر هیچ کس در این کشور نمی‌تواند مطبوعات را سانسور کند.

جلایی‌پور با اشاره به اینکه روزنامه‌ها در دوران دوم خرداد صرفه اقتصادی پیدا کردند، گفت: همین مسئله باعث شد تا انتشار روزنامه‌ها تا امروز تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره دوم خرداد کلمه روزنامه، حرف و بیان و فکر به عنوان یک جنبش خود را نشان داد و این ویژگی بارز جنبش دوم خرداد بود.

به گزارش ایلنا در ادامه این نشست کامبیز نوروزی از فعالان مطبوعاتی نیز در این میزگرد گفت: وقتی از مطبوعات دهه ۷۰ صحبت می‌کنیم به دلایلی از کل عرصه سیاسی کشور حرف می‌زنیم. در آن دوره فعالیت‌های حزبی، سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی حضور نداشت.

این حقوقدان اظهار کرد: جای خالی فعالیت در جنبش‌های زنان، حمایت از کودکان و حتی اقتصاد بر عهده مطبوعات بود و این بار به دوش مطبوعات سنگینی می‌کند.

 وی افزود: در ۳۶ سال گذشته از انقلاب اسلامی، قانون مطبوعات هیچ وقت نتوانسته کار خاصی برای مطبوعات انجام دهد. این صحبت را به عنوان یک حقوقدان می‌گویم. حداکثر کاری که انجام داده یا نقش پارازیتی یا نقش کاتالیزور خیلی کم داشته است. جامعه ما امروز به جایی رسیده که به فرایند گردش اطلاعات احساس نیاز می‌کند و این کاری نیست که بتوان جلوی آن ایستاد.

در این میزگرد عیسی سحرخیز از روزنامه‌نگاران فعال در دوره اصلاحات نیز به بیان نظرات خود در مورد شرایط کاری در آن دوره پرداخت.

کد خبر : ۲۷۹۵۹۱