خبرگزاری کار ایران

سید هادی خامنه‌ای در دانشگاه مفید قم:

در دوران اصلاحات هیچ‌گاه درصدد سرکوب مخالفان نبودیم

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که به عنوان اصلاح طلبان همواره به دنبال بحث و مباحثه و نه مناظره بوده‌ایم گفت: در دوران اصلاحات هیچ‌گاه درصدد سرکوب مخالفان نبودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای عصر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز دوم خرداد ۷۶ در سخنانی با موضوع (انقلاب اسلامی، اصلاحات و آینده پیش رو) در سالن کنفراس دانشگاه مفید قم اظهار داشت: سالروز دوم خرداد امسال همزمان با سوم شعبان که سالروز میلاد امام حسین (ع) می‌باشد، شده است و این دو واقعه بی‌تناسب به یکدیگر هم نیست چرا که امام حسین خود را شخصیتی اصلاح‌گر و اصلاح‌طلب جامعه معرفی کرد.

دبیر کل مجمع نیروی خط امام (ره) در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اصلاحات اصولا یکی از پروسه‌هایی است که پس از هر انقلاب بزرگی پدید می‌آید، خاطرنشان کرد: انقلاب، هرچه بزرگ‌تر باشد آفت‌های آن هم بزرگ‌تر خواهد بود و به همین دلیل باید به این مساله توجه کرد.

وی یادآور شد: در تاریخ اسلام می‌بینیم که پس از رحلت پیامبر اسلام حرکت‌های انحرافی شروع می‌شود که پنجاه سال پس از رحلت ایشان نیاز به اصلاحات اساسی در جامعه اسلامی احساس می‌شود و قیام عاشورا به همین دلیل اتفاق افتاد.

سید هادی خامنه‌ای با اشاره به شرایط انقلاب اسلامی ایران هم گفت: در ایران با همه استحکامات فرهنگی و کارهای گسترده علمی و فرهنگی مانند اقدامات شهید مطهری و... و از سوی دیگر به دلیل عقبه تاریخی کشور ایران و همچنین به دلیل شخصیت حضرت امام خمینی به عنوان فیلسوف، دلسوز و فردی با تقوا، اما از‌‌ همان ابتدای انقلاب حرکت‌هایی بود که می‌شود آن‌ها را حرکت‌های انحرافی معرفی کرد.

وی با بیان اینکه از‌‌ همان ابتدای حرکت‌های انحرافی جریان منتقد یا‌‌ همان اصلاحات حضور داشت گفت: مجلس سوم اوج بروز و ظهور اصلاحات بود و از طرفی دانشگاه‌ها هم این تفکر را دنبال می‌کردند و اصلا به نوعی نماد حرکت انتقادی دانشگاه و مجموعه دفتر تحکیم وحدت بود؛ انجمن‌های اسلامی هم در آن سال‌ها ایجاد شد که کل این مجموعه‌های دانشگاهی هم فکری و همراهی با ما در مجلس یا نهادهای دیگرداشتند.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: فکر و اندیشه تنها وجه مشترک این تشکل‌ها و این نهاد‌ها بود و از‌‌ همان زمان هم مخالفت‌هایی با آن‌ها صورت می‌گرفت؛ اما این مخالفت‌ها تفاوت‌هایی با مخالفت‌هایی که امروزه می‌شود،دارد چرا که اولا مخالفت‌های آن زمان در مخالفت‌های زبانی و مناظره‌ها خلاصه می‌شد و دیگر به شکل امروزی سازمان یافته نبود دوم آنکه مخالفت‌های آن زمان هرچند گاهی به خشونت می‌انجامید اما مانند امروز به صورت سیستماتیک عمل نمی‌کرد.

سید هادی خامنه‌ای با اشاره به شرایط هشت ساله کشور در دولت قبل گفت: در سالهای اخیر به ویژه آن هشت سال، حرکت‌هایی دانشجویی محاصره و بعضا با تهدیدات و تعزیراتی روبرو می‌شد. این درحالی بود در دوران اصلاحات همواره بر روی مسایل اندیشه‌ای تاکید داشتیم و هیچ‌گاه در صدد قلع و قمع مخالفین و سرکوب آن‌ها نبودیم.

وی تاکید کرد: افتخار می‌کنیم که به عنوان اصلاح طلبان همواره به دنبال بحث و مباحثه و نه مناظره بوده‌ایم؛ مانند شیوه‌ای که در حوزه‌های علمیه رواج داشته و امروز برخی از دانشگاههای دنیا آن را انجام می‌دهد؛ معتقدیم بسیاری از مسایل در مباحثه حل شده و تنگناهای فکری گشوده می‌شودو به همین دلیل آمادگی گفت‌و‌گوی افکارو اندیشه‌ها همواره در جریان اصلاحات وجود داشته است.

وی گفت: جریان‌های فکری مختلف کشور حتی آنهایی که با تفکر اصلاح طلبی نیز مخالفت‌هایی دارند باید توجه کنند که اگر بخواهند در جامعه نفوذ کنند باید از طریق منطق و ارایه فکر قدم بردارند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از اخطارهایی که امروزه خود را در دنیا نشان می‌دهد، جریان داعش است که وجود این جریان زنگ خطری برای همه دنیاست؛ مستکبرانی که در سالهای اخیر پشت جریان وهابی، سلفی‌گری، طالبان و... مخفی می‌شوند امروز هم پشت سر داعش قرار گرفته‌اند.

وی گفت: این جریان‌ها برای این ایجاد شده‌اند که گفتمان‌های فکری برچیده شده و برخورد فیزیکی و خشونت طلبی جایگزین آن شود چرا که می‌دانند در نتیجه ترویج اندیشه‌ها و ایجاد مباحثه، همه دنیا می‌توانند متحدشده و به یک سرچشمه برسند. این تفکر خطرناک به نحو کلی با اصلاح جامعه مخالفند؛ اصلا با نوع بشر و با راحتی آن‌ها همچنین با استقلال و آزادی جوامع مخالفند. مایلند میدان‌های مبارزه، جنگ و موشک گسترش یابد؛ این مساله فقط مربوط به منطقه خاورمیانه نیست بلکه زمینه آن بعضا در اروپا مشاهده می‌شود. طراحان آن اروپایی‌ها و غربی‌ها هستند و ما وظیفه داریم با این تفکر در سطح جهان مبارزه کنیم.

سید هادی خامنه‌ای اضافه کرد: آینده ما بر سر دوراهی انتخاب روش عدالت و ازادی و همچنین راه دعوت به جنگ و آدم کشی است و باید از همین الان ریشه‌های توحش را در جهان خشک کنیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: آن چیزی که امروز برای جامعه بشری خطرناک است این است که انسانهای خشن با هم جمع شده و به نهادهای قدرت متصل شوند که متاسفانه امروز، داعش با همین شیوه شکل گرفته است و بسیاری از کشور‌ها را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با تفکرات انحرافی باید به تبادل افکار و اندیشه ها اقدام کنیم گفت: متاسفانه صداوسیمای جمهوری اسلامی که باید متعلق به همه مردم ایران و همه افکار و اندیشه ها باشد تعلق به یک فکر و اندیشه پیدا کرده در حالی که برای مبارزه با تفکرات انحرافی باید زمینه ترویج همه افکار را باز کند؛ نه اینکه خودشان به دنبال افرادی بروند و مثلا یک نفر را از فکر مقابل دعوت کنند بلکه از جریانات فکری بخواهند که برای موضوع مشخصی افراد مورد نظر خودرا معرفی کند و این مباحثه‌ها ادامه پیدا کند؛ یعنی صداوسیما مهندسی و دخالتی در برنامه‌هایی که به عنوان مناظره و مباحثه انجام می‌گیرد، نداشته باشد.

سید هادی خامنه‌ای تاکید کرد: در همین حوزه علمیه قم افراد بسیاری را داریم که افکار و اندیشه‌های ناب و قابل عرضه‌ای در حوزه دین دارند اما متاسفانه صداوسیما از آنها استفاده نمی کند در حالیکه یکی از اسرار و رموز مهم پیشرفت علمی در جهان غرب این بوده که دایره مباحثات را گسترده نگاه می‌دارند .

وی با بیان اینکه اصلاحات به دنبال ترویج اندیشه‌های مختلف است گفت: حرف اصلاحات این است که زمینه‌ای ایجاد شود که همه افکار بتواند حرف خود را بزند و مباحث مهم با این طریق پیچیدگی‌های خود را از دست بدهد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: مساله دیگری که در اصلاحات مطرح است قانونگرایی و حذف استثنائاها از قانون است به طوری که همه خود را موظف کنند که از آن تبعیت داشته باشند.

وی گفت: اصلاحات می خواهد با ترویج قانونگرایی جامعه‌ای به دور از ریا ، تملق ، غیبت ، تهمت و همچنین دروغ که سرچشمه همه آنهاست، داشته باشیم.

صداقت عامل پیشرفت غربی‌هاست

سید هادی خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از عوامل پشرفت غربی‌ها نسبت به ما راستگویی و صداقت  آنهاست گفت: شاید به دلیل  اهمیت این موضوع بود که امام علی (ع) به ما شیعیان و مسلمانان هشدار می‌دهد که مبادا دیگران در عمل به قرآن بر شما سبقت بگیرند.

وی ادامه داد: باید شرایط جامعه به گونه‌ای باشد که کسی فکر نکند سعادت و خوشبختی‌اش در گرو دروغگویی و چاپلوسی است ؛ به فرموده مولا علی (ع) امیر و خلیفه نباید به گونه ای رفتار کند که اشکالاتشان گفته نشود واصلا نباید خود را مصون از خطا بداند .

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: یکی دیگر از مسایل مهم مطرح در جبهه اصلاحات احترام به مردم و رای و نظرآنهاست. امروز دنیا هم به این پدیده افتخار می کند که رای مردم سرنوشت کشورها را مشخص می کند.

وی خاطرنشان کرد: واقعا در اسلام پایه ارزش های حاکمیتی رای مردم است و خود اسلام بر این مساله اصرار ورزیده که در قران شریف هم به آن اشاره شده است. امام علی (ع) نیز در خطبه شقشقیه می‌فرماید که من نمی‌خواستم حاکمیت را قبول کنم اما خواست مردم مرا مجاب به پذیرش آن کرد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ما متون مقدسی در وصف دموکراسی داریم و سوال این است که چرا به آنها عمل نکنیم؟ باید در انتخابات‌ها رای مردم محترم شمرده شود و مسوولان احترام رای مردم را داشته باشد.

سید هادی خامنه‌ای یادآور شد: مردم در دوم خرداد 76 با وجود تحرکات شدید مخالفین تفکر اصلاح طلبی و با تمام تبلیغاتی که بر علیه جریان اصلاحات شد، می‌دانستند که چه می‌خواهند و کسی انتخاب شد که بسیاری بر علیه او در تریبون‌های رسمی سخن گفته بودند، ما می گوییم همه انتخابات‌ها باید این گونه باشد .

وی افزود: اصلاحات پدیده‌ای نیست که برای حاکمیت عده‌ای شکل گرفته باشد بلکه اصلاحات برای احقاق حقوق همه شهروندان اعم از اینکه اصلاح‌طلب باشند یا نباشند شکل گرفته است. حتی مخالفین اندیشه ما در این تریبون حضور دارند و راه تبادل اندیشه ها در این فضا باز است.

صداوسیما به سخن رهبری در مورد گفت‌وگوی آزاد اندیشه‌ها عمل نمی‌کند

این فعال سیاسی گفت: امروز عده‌ای اندک رسم و راه نادرستی در همه جا از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایجاد کرده‌اند که به نفع انقلاب نیست بلکه به ضرر آن است برای مثال با این که بزرگان کشور از ترویج گفتمان آزاد حمایت کرده‌اند اما در صداوسیما اندکی هم به آن عمل نشد ؛ گفت وگوی آزاد اندیشه ها از خود سیمای جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد اما متاسفانه تلویزیون هم به این سخنان رهبری هم عمل نمی‌کند و این در حالی است که اصلاح طلبان و فعالین دانشگاهی در این زمینه بیشتر از صداوسیما به فرمایشات رهبری عمل می کنند.

وی گفت: اگر تفکرات شبه داعش و تفکراتی که دشمنان اسلام می‌خواهند ترویج شود و عده‌ای در تنور اختلافات بدمند، نمی‌توانیم آینده روشنی را برای جامعه پیش بینی کنیم.

سید هادی خامنه‌ای در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص اشکالات موجود در قانون اساسی کشورمان گفت: در ابتداباید توجه داشته باشیم که قانون بد بهتر از بی‌قانونی است اما هیچ کس هم نمی گوید قانون فعلی بهترین قانون است. در قانون اساسی ما یک بار تجدید نظر صورت گرفته و شاید دوباره بتوان این کار را کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه چطور شد که اصلاح طلبانی که در مجلس ششم تندترین حرف ها را بر علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی می زدند امروز همراه او شده‌اند، گفت: ان چیزی که به عنوان تندروی و برخورد با آیت الله هاشمی ذکر شد من از ابتدا هم قبول نداشتم ؛ این که بگردیم و تندترین کارهایی که در مجموعه اصلاح طلبی در خصوص شخصیت آیت الله هاشمی شده را بیرون آورده و به عنوان مدرک بر علیه اصلاح طلبی ارایه دهیم هم درست نیست ؛ مثلا چرا برخورد شخص رییس دولت اصلاحات با آیت الله هاشمی را ملاک قرار نمی دهید؟چرا برخورد افراد سرشناس دیگری که در اصلاحات وجود داشتند را ملاک قضاوت قرار نمی‌دهید؟

برخورد تند با آیت‌الله هاشمی را قبول نداشته و نداریم

سید هادی خامنه‌ای با اشاره به شرایط مجلس ششم گفت: همانطور که گفتم برخوردهای تند با شخصیت آیت‌الله هاشمی را قبول نداشته و نداریم. البته این سخن من به این معنانیست که ایشان (آیت الله هاشمی) بدون اشتباه هستند و اصولا هیچ کس عاری از خطا نیست اگرچه برخی افراد فکر می‌کنند فرد یا افرادی مصون از خطا و اشتباه هستند.

وی افزود: ما نه تنها تندروی ها برعلیه شخصیت آیت الله هاشمی را قبول نداشتیم بلکه با تحصن مجلس ششم هم  هماهنگی نداشتیم و البته باز این سخن من به آن معنا نیست که همه رفتارهای نمایندگان مجلس ششم محکوم است.

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص رفتار کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: این که در آن انتخابات تخلف و تقلبی صورت گرفته یا نه را قضاوت نمی کنیم و البته مسوولین وقت به رسیدگی‌هایی که باید می‌شد، تن ندادند. از جمله کسانی که می تواند امروز در خصوص آن موارد توضیح دهد آقای محتشمی پور به عنوان رییس کمیته صیانت از آراست.

وی افزود: در خصوص سال 88 عده‌ای حرف‌هایی دارند که هنوز فرصت نشده مطرح شود اما امیدواریم روزی برسد که بتوان به آن موارد رسیدگی کرد و بررسی شود که چه کسانی و چگونه روی کار آمدند.

سید هادی خامنه‌ای خاطرنشان کرد: اخیرا یکی از اصولگرایان حامی دولت قبل در مصاحبه‌ای گفته است که خرابی‌های آن دوران را هیچ کس نمی تواند جبران کند در حالی که 4 سال پیش که یکی از رسانه‌ها مباحث در خصوص گرانی های موجود کشور را مطرح کرد متهم به سیاه نمایی شد .

 

مهم‌ترین نکته دولت قبل سقوط اخلاق در جامعه است

وی با اشاره به برخی موارد مطرح شده در خصوص دولت قبل از جمله تخلفات مالی گفت: اگر روزی مصلحت دیده شود که همه مسایل مربوط به دولت قبل گفته شود همگان خواهند فهمید که آن دوران چه بوده است و البته مهمترین نکته‌ای که از آن دوران می توان یاد کرد سقوط اخلاقی جامعه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: ما مدعی هستیم که خلاف قانون عمل نکرده‌ایم و البته مطلق انگاری از این که اشتباه نمی‌کنیم اشتباه است و به همین دلیل اعتراف می‌کنیم که گاهی اشتباهاتی هم داریم .

وی با توصیه به دانشجویان در خصوص رعایت انصاف در افکار و موضع گیری ها گفت: علی مطهری در زمان‌های گذشته علیه اصلاح طلبان بود اما بعد از سال 88 در اثر این که برخی بی‌انصافی‌ها را مشاهده کرد مواضع متفاوتی را اتخاذ نمود ؛ اصولا بی‌انصافی هایی که بعد از سال 88 شده می تواند ملاک قضاوت برای بسیاری از افراد باشد ؛ به همین دلیل دانشجویان را از همین حالادعوت می‌کنم که انصاف و عدالت را در همه برخوردهای خود مد نظر داشته  باشید.

 

مجلس جای یادگیری نیست

وی با شاره به رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت: اصولا اندیشه‌های اصلاح طلبی یکی است  و جدای از هم نمی تواند باشد اما راهکارها ممکن است متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: باید سعی کنیم افراد صالح و کسانی که بتواند مسایل جامعه را درک کنند وارد مجلس شوند. معتقدیم مجلس جای یادگیری نیست بلکه باید قبل از ورود به مجلس افراد باید تجربه کافی را بداند به همین دلیل باید افراد صالح را شناسایی کرد و آنها را تقویت کنیم.

سیدهادی خامنه‌ای در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما راجع به ایجاد شورای رهبری که توسط آیت‌الله هاشمی مطرح شده چیست؟ گفت: بنده تاکنون چنین چیزی از طرف آیت‌الله هاشمی نشنیده‌ام البته ایشان بحث شورای فقاهت را مطرح کردن نه شورای رهبری.

وی افزود: البته شورای رهبری در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی بود و حضرت امام خمینی (ره) موافق آن بودند؛ در وصیت نامه ایشان هم می بینیم که می گویند رهبر یا شورای رهبری که البته شورای بازنگری قانون اساسی آن را حذف کرد و البته اشکالی هم ندارد.

دبیر کل مجمع نیروی خط امام در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا امروز اکثریت همراهان امام خمینی (ره) به حاشیه رانده شده‌اند گفت: یکی از علل این اتفاق نداشتن وحدت نیروهای خط امامی بر سر اندیشه‌های مشترک بود ؛ در دورانی که نیروهای خط امام می‌توانستند هم آوازی کنند، نکردند.

وی گفت: امروز ما چاره‌ای جز کار فرهنگی نداریم و می‌توان برای این مورد از فضاهای مجازی که از دورترین نقطه دنیا ما را به همه دنیا مرتبط می‌کند استفاده کرد.

سید هادی خامنه ای گفت: کسانی که مخالف انقلاب بوده و هستند در سی سال گذشته کارهای فرهنگی و کارشناسی گسترده‌ای کرده‌اند که ما را به این وضعیت موجود برسانند و ما هم برای مقابله با این تفکر  باید کار فرهنگی کنیم. آن کسانی که امروز به میدان آمده‌اند سی سال پیش کار خود را شروع کرده‌اند و ما اگر می‌خواهیم با آنها مقابله کنیم اگر کار خود را امروز شروع کنیم شاید حداقل 20 سال آینده نتیجه کامل آن را ببینیم.

کد خبر : ۲۷۹۳۲۹