خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه سابق افغانستان در دیدار با ولایتی:

تجاوزهای نظامی به خاورمیانه به افراطی‌گری القاعده و داعش ختم شد

وزیر خارجه سابق افغانستان گفت: تجاوزهای نظامی به خاورمیانه موجب ایجاد دولت‌های مبتنی بر اراده مردم نشد و به افراطی‌گری القاعده و داعش ختم شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه سابق افغانستان در جلسه گفتگوهای استراتژیک ایران و افغانستان گفت: بسیار خوشحالم که در این گفت‌وگو‌ها شرکت کردم و در شهر زیبای تهران حضور دارم. این گفت‌وگو‌ها می‌تواند آغاز میمون و مبارک میان شهروندان فرهنگیان پژوهشگران دو کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان باشم.

وی ادامه داد: ایران و افغانستان امروز در یکی از بحرانی‌ترین مناطق جهان قرار دارند که این بحران گستره وسیعی از شمال آفریقا و کرانه‌های بحر هند را در برمی‌گیرد که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران تا به امروز از گزند آسیب‌های ویرانگر تررویسم بین المللی دور مانده است.

وزیر سابق امور خارجه افغانستان تصریح کرد: تجاوزهای نظامی به خاورمیانه نه تنها موجب ایجاد دولت‌های مبتنی بر اراده مردم نشد٬ بلکه موجب فروپاشی دولت‌ها نیز شد که به افراطی‌گری در سیمای القاعده و داعش ختم شد. آنچه در عراق و سوریه و لیبی می‌بینیم٬ نمونه‌ای از این فجایع انسانی است.

وی افزود: تضعیف و فروپاشی دولت‌ها در این منطقه به دلیل سیاست‌های نارسای کشورهای غربی در همدستی با برخی از دولت‌های محافظه‌کار در خاورمیانه بوده است.

رنگین دادفر سپنتا گفت: امروز همکاری دو کشور ایران و افغانستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، انسان دارای اهمیت استراتژیک ما در قاره آسیا به سمت یک امنیت جمعی نیازمندیمکه ایران می‌تواند در این زمینه بسیار خوب عمل کند.

وی درباره داعش نیز گفت: داعش برخاسته چنین شرایطی در منطقه است که ظهور آن بدون مداخله‌های خارجی در منطقه ممکن نبوده است.

وزیر سابق امور خارجه افغانستان گفت: ما امروز نیاز به همگرایی بیشتر در منطقه داریم تا بتوانیم به مشکلات بوجود آمده فائق آییم.

کد خبر : ۲۷۶۲۴۷