خبرگزاری کار ایران

ولایتی در نشست استراتژیک ایران و افغانستان:

همواره آماده کمک به افغانستان هستیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در گذشته به افغانستان در مراحل گوناگون کمک کرده‌ایم٬ امروز نیز این آمادگی را داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین نشست گفتگوهای استراتژیک ایران و افغانستان که امروز عصر در این مرکز برگزار شد٬ گفت: در تاریخ روابط دو کشور این نوع گفت‌وگو‌ها بسیار کمیاب است٬ هر چند در گذشته که من وزیر امور خارجه بودم در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه دیدارهایی را با برخی از مسئولان افغانی که بیشتر جهادی بودند٬ داشتیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه از آن موقع تاکنون از کشور افغانستان حمایت کرده و در مقابل هزینه این حمایت را پرداخته است.

ولایتی تصریح کرد: در آن زمانی که افغانستان در اشغال شوروی بود و ما مشغول جنگ با عراق بودیم. یکی از مسئولان شوروی به تهران آمد٬ به او گفتم چرا شما به عراق موشک می‌دهید تا شهرهای ما را بزند٬ او نیز در پاسخ صریحی به ما گفت اگر شما دست از حمایت‌های خود از مجاهدان افغانی بردارید٬ ما هم به عراق علیه شما موشک نمی‌دهیم که من در جوابی به او گفتم بلاتردید ما حاضر نمی‌شویم این کار را انجام و وارد معامله‌ای بشویم که علیه مردم افغانستان باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا به امروز ایران همیشه از افغانستان حمایت کرده است؛ چه زمانی که آنها در اشغال شوروی بودند و چه زمانی که آمریکایی‌ها به آنجا حمله کردند حتی قبل‌تر از این موضوعات٬ انگلستان چه بلاهایی را که به سر مردم این منطقه نیاورد.

ولایتی گفت: مردم ایران و افغانستان هیچگاه تحت استعمار مستقیم استعمارگران قرار نداشتند.

ولایتی درباره حمله آمریکا به افغانستان نیز گفت: ما مشاهده می‌کنیم به دلیل موضوع بی‌ربطی مانند انفجار برج‌های دوقلو که هیچ ربطی به افغانستان نداشت٬ آمریکا به این کشور حمله کرد٬ اما انصافا افغانی‌ها مقاومت خوبی را از خود نشان دادند٬ امروز می‌بینیم آمریکا شکست خورده و خود از افغانستان درحال بیرون رفتن است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما همیشه در طول تاریخ می‌بینیم ایران و افغانستان دارای تاریخ و فرهنگ مشترکی با هم هستند که کمتر کشوری را در جهان سراغ داریم با این مقدار اشتراک‌های فرهنگی داشته باشند و در طول تاریخ زبان و ادبیات و الفبای خود را ثابت نگه داشته باشند٬ بنابراین بخشی از مقاومت این دو کشور به مقاومت فرهنگی آنها در طول تاریخ بر می‌گردد.

ولایتی تاکید کرد: ما در گذشته به افغانستان در مراحل گوناگون کمک کرده‌ایم و امروز نیز این آمادگی را داریم که به آنها کمک کنیم که یکی از راه‌های این آمادگی٬ همین جلسه‌های دوجانبه و چند جانبه است که امیدوارم در جلسات بعدی بتوانیم نشست‌هایی را با برداران و خواهران تاجیکی خودمان داشته باشیم.

کد خبر : ۲۷۶۲۲۲