خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح سنا برای نظارت بر توافق، چالش‌برانگیز نیست

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: طرح کنونی چالش جدی و آنچنانی را نسبت به روند مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تصویب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای در سنای آمریکا گفت: در روزهای پیش شاهد بودیم که «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس سنا در برابر زیاده‌خواهی‌ها و پیشنهادهای متعدد نمایندگانی مانند «روبیو» و «تام کاتن» دستور به ختم بررسی این طرح داد تا رای‌گیری آن در صحن سنا به شکل زود‌تر صورت گیرد.

وی با بیان اقدام رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا برای ممانعت از به چالش کشیدن این طرح در افکار عمومی آمریکا بود، اظهار داشت: در صورتی که متمم‌هایی نظیر الحاقیه‌های «روبیو و باراسو» تصویب می‌شد، با واکنش دموکرات‌ها روبه‌رو می‌شد و شانس تصویب آن نیز کاهش می‌یافت و از طرفی دیگر، اوباما نیز تهدید به وتوی آن کرده بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اینکه مذاکرات فقط در خصوص مسئله هسته‌ای ایران است، تصریح کرد: نمایندگان جمهوریخواه درخواست‌هایی داشتند که مربوط به مسئله هسته‌ای نبود و الحاقیه‌ها و پیشنهادهای آن‌ها مانند «قرص سم» بود و می‌توانست در روند کار مذاکرات اخلال ایجاد کند، ولی اکنون به نظر می‌رسد خطری برای مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق نیست.

بیگدلی ادامه داد: این قانون پس از تصویب به مجلس نمایندگان می‌رود و ممکن است و مواردی در آنجا به عنوان افزوده شود؛ ولی با توجه به مخالفت ۱۳۵ نماینده دموکرات عضو مجلس نمایندگان آمریکا با آن، احتمال رای آوردن آن به شکل لب مرزی وجود دارد و پشتوانه قوی آنچنانی ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا طرح کنونی سنا را وتو نخواهد کرد، یادآور شد: طرح کنونی چالش جدی و آنچنانی را نسبت به روند مذاکرات ایجاد نمی‌کند، هرچند که هنوز هیچ مسئله‌ای به صورت صد در صدی مشخص نیست.

کد خبر : ۲۷۵۶۳۴