خبرگزاری کار ایران

شمخانی در جمع خبرنگاران:

رفع ابهامات در مورد برداشتن تحریم‌ها مهمتر از فکت‌شیت ایرانی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رفع ابهامات در خصوص تحریم‌ها و چگونگی برداشته شدن آن‌ها مخصوصا تحریم‌های شورای امنیت و کنگره آمریکا مهمتر از فکت‌شیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ علی شمخانی در جمع خبرنگاران در مورد صحت یا سقم دستور مقام معظم رهبری برای انتشار فکت شیت ایرانی٬ اظهار کرد: دستور مطالبه و توصیه٬ دو مسئله متفاوت هستند. لذا فکر می‌کنم در بحث عدم انتشار فکت شیت٬ زمان تاثیر داشته و از زمان این توصیه تا تاخیر در انتشار آن٬ زمانی گذشته که دیگر این امر فایده‌ای نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران پیش از آمریکایی‌ها فکت شیت خود را منتشر کرد و در رسانه‌های کشور به آن پرداخته شد٬ گفت: این مسئله آن موقع خیلی مورد توجه قرار نگرفت٬ به همین دلیل معتقدم در حال حاضر از فکت شیت عبور کرده‌ایم و اکنون  رفع ابهامات در خصوص تحریم‌ها و چگونگی برداشته شدن آن‌ها مخصوصا تحریم‌های شورای امنیت و کنگره آمریکا مهمتر از فکت‌شیت هستند.

شمخانی در توضیح این مسئله که هواپیماهای سعودی برگه‌هایی علیه ایران در مورد حملات عربستان به یمن با این متن که «حمله عربستان به یمن برای جلوگیری از نفوذ ایرانیان است نه مردم یمن» و این هواپیماها این برگه‌ها را در مناطقی از این کشور به زمین می‌ریزند٬ گفت: این تاکتیک دیگر شناخته شده است. دولت‌های غربی در دهه‌های گذشته برای ترساندن ملت‌هایشان و هر جا که تحرک آزادی خواهی صورت می‌گرفت٬ جنگ سردی شکل می‌دادند اما امروز این حربه به شکل سهل انگارانه‌ای به کار گرفته شده است. توزیع این برگه‌ها و مطالب آن٬ واقعیت عینی ندارد و به این مفهوم نیست که باعث دوری مردم یمن از ایران شود. مردم یمن بهتر از دیگران می‌بینند که تنها ایران و برادران ایرانی در حال کمک به آنها هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توضیح مسئله استقبال آمریکا از بازگشتن ناوهای ایرانی از نزدیکی آب‌های یمن گفت: ‌ آن‌ها از بمباران ظالمانه عربستان علیه مردم بی‌دفاع یمن استقبال می‌کنند. آمریکایی‌ها در واکنش به هیچ یک از قوانین بین‌المللی در رابطه با تجاوز آشکار یک دولت سرکش علیه مردم بی‌دفاع عکس العمل مثبتی غیر از دفاع از ظالم نکرده‌اند.

شمخانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ناوهای ایرانی حامل سلاح برای ارسال به یمن از نزدیکی آبهای سرزمینی یمن عقب نشینی کرده‌اند٬ گفت: هیچ عقب‌نشینی صورت نگرفته است. به شکل طبیعی انتقال از یک مبدا به مقصد در برنامه زمان بندی مشخص صورت گرفته و هنوز بخشی از ناوهای دریایی ایران در منطقه هستند و بعد از مدتی مجددا بازگشته و دوباره مستقر خواهند شد.

 

کد خبر : ۲۷۳۷۲۰