خبرگزاری کار ایران

راغفر در گفت‌و‌گو با ایلنا:

برخورد گزینشی با فساد٬ نتیجه معکوس خواهد داشت

یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: امروز دولت باید بداند راه اصلی مبارز با مفاسد اقتصادی٬ اصلاح ساختار و نهاد است وگرنه برخورد موردی٬ گاهی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

حسین راغفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره عملکرد دولت در پیگیری مبارزه با فساد اقتصادی در راستای شعار‌های انتخاباتی گفت: در آن شرایط و فضایی که دولت یازدهم سکان قوه مجریه را در دست گرفت٬ طرح موضوع مبارزه با فساد٬ خود گام بسیار بزرگی بود. 

وی ادامه داد: طرح مبارزه با فساد٬ در فضایی که بسیاری از نیروهای دولت قبل در آن حضور داشتند٬ گام بسیار بزرگی بود٬ زیرا در این موضوع٬ ادعاها و تردیدهای بسیار زیادی وجود داشت. 

این اقتصاد‌دان در ادامه تصریح کرد: دولت در این مسیر با موانعی روبرو شد. زیرا کسانی که خود در قدرت حضور داشته و امروز حاضر هستند٬  نقش‌های گوناگونی در بسترسازی اینگونه مفاسد ایفا کرده‌اند. 

راغفر اضافه کرد: در این راستا جوسازی‌هایی علیه دولت در سال ۹۳ ایجاد شد و کسانی تلاش کردند دولت را با اتهام سیاسی کاری از پیگیری این امر دور کنند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز دولت باید بداند راه اصلی مبارز با مفاسد اقتصادی اصلاحات ساختار و نهادی است وگرنه برخورد موردی٬ گاهی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. 

وی بیان کرد: ما مشکل عدم نهاد نظارتی نداریم٬ بلکه آن چیزی که باعث شده نتوانیم تا به امروز در راه این مبارزه گام مهمی برداریم٬ کارکرد شفاف و صحیح این گونه نهاد‌ها بوده است. 

این اقتصاد‌دان گفت: دولت در تعامل با دیگر قوا باید بتواند عزم ملی و بسیج عمومی را برای مبارزه با فساد ایجاد کند که این عملکرد٬ زیربنای بسیار سازندهای خواهد بود. 

راغفر درباره کارکرد دستگاه قضا در این موضوع اظهار کرد: در پیگیری ها حتماً برخورد جدی دستگاه قضایی نسبت به این موضوع می‌تواند موثر باشد. در جایی که نهادهای رسمی و عمومی در کار خود در برخورد با فساد کوتاهی می‌کنند٬ بسیار لازم است که احزاب مستقل و غیر دولتی و رسانه‌های آزاد٬ این وظیفه را تا حدودی درجهت آگاه سازی عمومی و اطلاع‌رسانی به عهده بگیرند. 

این عضو هئیت علمی دانشگاه به نقش رسانه‌ها و احزاب تاکید کرد و گفت: باید بدانیم در این نوع آگاه سازی و اطلاع رسانی اگر برخورد جناحی، سیاسی و گزینشی با مورد فساد صورت بگیرد٬ حتما نتیجه معکوس خواهد داشت. بنابراین جا دارد به این امر بسیار توجه شود و رسانه‌ها واحزاب مستقل با لحاظ کردن منافع ملی وارد شوند. 

راغفر در پایان تصریح کرد: شفاف‌سازی در فعالیت‌ها و روشنگری افکار عمومی در کاهش و مبارزه با فساد٬ می‌تواند بسیار  موثر باشد٬ و حتماً جا دارد دولت در سال جدید به این مسئله توجه خاص نشان دهد.

کد خبر : ۲۶۸۵۷۰