خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

روابط ایران و ترکیه به سمت تنش‌زدایی حرکت خواهد کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اگر هم دلی و همکاری هایی از سوی دو کشور وجود نداشته باشد دو طرف متضرر خواهند شد.

بهرام امیر احمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به سطح همکاری‌های آنکارا - تهران ابراز داشت: ترکیه و ایران هر دو به این نقطه‌نظر رسیده‌اند که همکاری‌ها مکمل یکدیگرند و هرکدام به نوعی برنامه‌ریزی‌های درازمدتی برای این همکاری‌ها دارند؛ به گونه‌ای که ترکیه برای ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان که در آنجا فعالیت دارند نیاز به عبور از ایران دارد و متعاقباً به منابع انرژی و نفت ایران احتیاج دارد. 

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: سفر رجب طیب اردوغان با وجود اینکه اخیراً موضع خیلی تندی درباره ایران و در خصوص رابطه با کشورهای عربی گرفته بود، نشان می‌دهد در دولت تدبیر و امید راجع به اینکه روابط با ترکیه، رابطه‌ای است که از لحاظ اقتصادی مهم ارزیابی می‌شود و تنش‌های این چنینی و زودگذر نمی‌تواند تاثیری در روابط داشته باشد، این سفر انجام خواهد گرفت. 

وی افزود: از سوی دیگر ایران هم برای ارتباط با اروپا٬ به ترکیه نیاز دارد. نکته دیگر اینکه دو کشور عضو سازمان اکو هستند. سازمانی که درصدد است تا فعالیت‌های خود را در منطقه افزایش دهد و به نظرم باید دید تا چقدر ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا در حاشیه قرار می‌گیرد. چراکه بیشتر سعی‌اش این است که در پیوستن به جهان اسلام در راس قرار گیرد که این می‌تواند ارتباط کشورهای منطقه با اروپا را تسهیل کند. 

این تحلیلگر مسائل اوراسیا با تاکید بر نیاز ترکیه به منابع انرژی بیان داشت: از منظر دیگر، ترکیه با توجه به اینکه منابع انرژی مشخصی ندارد، سعی در تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه دارد. به گونه‌ای که بخشی از این انرژی از حوزه دریای خزر تامین می‌شود که می‌توان به خطوط لوله ترکیه – باکو اشاره کرد. 

وی ادامه داد: به نظرم برای اینکه ترکیه بتواند این نقش را بازی کند به ایران و رابطه با کشورمان نیاز دارد. چراکه ترک‌ها مطمئن هستند که پس از حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران، کشورمان فرصت‌های سرمایه گذاری بسیاری را برای آنها فراهم می‌کند. به طوریکه کشورهای همسایه و ترک‌ها علاقمند به حضور در بازار ایران هستند، و طبیعی است که آن‌ها در پی سال‌هایی که تحریم‌ها موانعی را ایجاد کرده بود، مشتاق‌اند تا بعد از رفع موانع در ایران فعالیت کنند. 

امیر احمدیان در ارزیابی سفر رئیس جمهور ترکیه و دیدار وی با آقای روحانی عنوان کرد: به نظرم ترکیه با این درایت و دور اندیشی در یک سو، و از سمت دیگر دولت تدبیر و امید که معنی تدبیر به واقع در آن وجود دارد و باتوجه به موفقیتی که در هدایت پرونده هسته‌ای ایران در مذاکرات پیش آمد، نشان می‌دهد که دولت با برنامه‌ریزی خاصی در حرکت است و سعی بر این دارد که به جای ایجاد تنش، بر تنش‌زدایی در منطقه تاکید کند. 

 وی در پایان با تاکید بر روابط ایران و ترکیه خاطر نشان کرد: در پیرامون ایران و ترکیه مسائل حادّی در جریان است و اگر هم دلی و همکاری‌هایی از سوی دو کشور وجود نداشته باشد٬ دو طرف متضرر خواهند شد و از این حیث دولت جمهوری اسلامی ایران و ترکیه پذیرفته‌اند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و این شرایط یک موقعیت گفت‌وگوی رویارو محسوب می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد تا درباره مسائلی که باعث تنش شده٬ مستقیماً گفت‌وگو و تبادل‌نظر شود.

کد خبر : ۲۶۳۹۳۱