خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دستاوردهای بیانیه مطبوعاتی مذاکرات هسته‌ای لوزان

یک تحلیلگر سیاست خارجی به تشریح دستاوردهای بیانیه مطبوعاتی مذاکرات لوزان2 پرداخت و ویژگی اصلی آن را استراتژی برد – برد ذکر کرد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات لوزان۲ گفت: بیانیه مشترک مطبوعاتی ایران و گروه ۱+۵ که در روز پنجشنبه به دست آمد، در واقع یک نقشه راه برای مذاکرات هسته‌ای در زمان باقی مانده است. 

وی در تشریح اهمیت بیانیه مطبوعاتی لوزان اظهار داشت: اهمیت این بیانیه در سه ماه آینده این است که خطوط اصلی راه را مشخص می‌کند. از ویژگی‌های این بیانیه مشترک آن است که بر اساس استراتژی برد – برد تنظیم شده است؛ ما امتیازاتی را گرفته‌ایم و البته امتیازاتی را هم داده‌ایم. 

مدیر پیشین شبکه العالم در خصوص نکات برجسته بیانیه لوزان۲ تصریح کرد: اولین دستاورد، این است در این بیانیه آمده است که ایران غنی‌سازی را در نطنز انجام می‌دهد و درصد غنی‌سازی نیز مشخص است. این نشان می‌دهد که آن‌ها حق انجام غنی‌سازی را در ایران به رسمیت شناخته‌اند. دستاورد دوم، چرخه کامل سوخت هسته‌ای را خواهیم داشت و همه تاسیسات هسته‌ای ما از معادن سازغند و گچین بندرعباس تا سایت‌های اردکان، فردو، اراک و اصفهان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. دستاورد سوم، این است که نیروگاه اراک، آب سنگین می‌ماند و فقط قلب رآکتور آب سنگین بازطراحی می‌شود. 

بهشتی‌پور لغو تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی پس از رسیدن به توافق را از دستاوردهای دیگر مذاکرات لوزان۲ دانست و خاطرنشان کرد: برخی از منتقدان می‌ترسند که آمریکا و کشورهای غربی از اعمال محدودیت‌ها از سوی ایران تحریم بازگرداننده شوند. در حالی که بازگشت تحریم منوط به تخطی ایران است و اینگونه نیست که آنها فقط شرایط بازگشت‌پذیری داشته باشند و ایران نیز می‌تواند در برابر تخطی آن‌ها به شرایط قبل بازگردد. 

این کار‌شناس مسائل بین‌المللی با اشاره به تصویب توافق جامع در شورای امنیت به شکل قطعنامه بیان کرد: تصویب توافقنامه می‌تواند ضمانت اجرایی خوبی برای توافق جامع باشد. با تصویب قطعنامه ایران اولین کشوری خواهد بود که از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج می‌شود و از سوی دیگر، با تصویب قطعنامه کشوری نمی‌تواند از اجرای آن تخطی ورزد.

کد خبر : ۲۶۳۲۹۶