خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:‌

باید جسارت ایجاد روابط متوازن با همه قطب‌های اقتصادی دنیا را داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۰۸۵

تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: ما تا زمانی که به یک رابطه متوازن با قطب‌های اقتصادی و سیاسی – نظامی جهان دست پیدا نکنیم، قطعا نمی‌توانیم حداقل آنچنان که می‌خواهیم در سطح منطقه به یک امنیت‌زدایی در روابط‌مان با کشورهای منطقه برسیم. رابطه با چین و روسیه زمانی می‌تواند دستاوردی برای ایران داشته باشد که بتوانیم به همان اندازه روابط‌مان را با آمریکا و اروپا نیز عادی‌سازی کنیم و این نیازمند جسارت در عرصه سیاست خارجی برای ایجاد یک روابط متوازن با همه قطب‌های اقتصادی دنیا است.

مرتضی مکی تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ارزیابی خود از دستاوردها و چالش‌های حوزه سیاست خارجی در سال گذشته و سال جاری گفت: برای اینکه بدانیم مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ چه بوده باید ببینیم مهمترین چالش‌هایمان چه بود و در این عرصه چه اقداماتی برای حل این چالش‌ها صورت گرفت. متأسفانه در سال ۱۴۰۲ اقدام اساسی در حل و فصل کامل مهم‌ترین‌ چالش‌های کشور انجام نشد و ادامه این چالش‌ها به سال ۱۴۰۳ کشیده شده است. انتظار می‌رفت در سال ۱۴۰۲ شاهد رایزنی جدی‌تری درخصوص احیای برجام و بحث تحریم‌ها به عنوان مهم‌ترین معضل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشیم که این کار انجام نشد. 

وی افزود: اما بحران‌هایی که در سطح منطقه و جهان صورت گرفت، تهدیدهایی که از این جهت متوجه جمهوری اسلامی ایران شد، باعث شد تا جمهوری اسلامی همچنان با چالش‌های سیاسی و امنیتی جدی در سطح منطقه و جهان مواجه شود. ادامه اتهاماتی که دولت‌های غربی نسبت به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین داشتند و تحولات جنگ غزه در سال ۱۴۰۲ باعث شد حاشیه‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران درخصوص این بحران‌ها شکل بگیرد و همچنان پرونده جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان یک پرونده امنیتی باشد تا با تشدید تحریم‌ها همچنان شاهد عمیق‌تر شدن فشارهای اقتصادی در سطح جامعه باشیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: درخصوص تحولات غزه شاید گفته شود که جمهوری اسلامی توانست مسأله فلسطین را به صدر مسائل منطقه و جهان برگرداند و مانع جدی برای عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل ایجاد کند. ضربه‌ای که حماس به رژیم‌صهیونیستی در جریان طوفان الاقصی وارد کرد، ضربه کم‌نظیری بود و رژیم‌صهیونیستی در سال‌های گذشته قبل از آن نیز چنین ضربه‌ای متحمل نشده بود اما واکنش‌های شدید و بسیار جنایتکارانه اسرائیل در غزه  باعث شد بسیاری از دستاوردهایی که تصور می‌شد از طوفان‌الاقصی به دست آمده آنچنان به آن اهداف عالی که دنبال می‌شد نرسد و مسأله فلسطین به یک مسأله پیچیده و درعین‌حال مهم‌تر از سال‌های گذشته تبدیل شده است. جمهوری اسلامی به عنوان راس محور مقاومت نیز با فشارهای زیادی از سوی دولت‌های غربی و آمریکا مواجه است و عملا نمی‌خواهند بگذارند محور مقاومت بخواهد از تحولات غزه  بهره‌برداری خودشان را در سطح منطقه و جهان ببرند.

مکی در پاسخ به این سوال که برای بهبود روابط سیاسی با کشورهای غرب آسیا از جمله عربستان سعودی و امارات برای داشتن برنامه جامع اقتصادی چه راهکارهایی وجود دارد، گفت:‌ واقعیت این است که اگر ما در سطح منطقه بخواهیم امنیت‌زدایی در روابط‌مان با کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس انجام دهیم و روابط‌مان را به سطح عادی برگردانیم، لازمه‌ آن بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و تا بازنگری کلانی صورت نگیرد، حتی اگر توافق‌های دوجانبه‌ای هم صورت بگیرد، نباید انتظار دستاورد خاصی از این توافقات داشت. نمونه آن توافقنامه امنیتی و سیاسی میان ایران و عربستان است، که در سال ۱۴۰۱ امضا شد. اما در پی تحولاتی که در سطح جهان و منطقه رخ داد آن انتظاری که از توافقنامه‌ امنیتی و سیاسی دو کشور داشتیم، محقق نشد. ما شاهد تعلیق در اجرای توافقنامه ایران و عربستان هستیم و موضوع روابط ایران از سطح بازگشایی سفارتخانه دو کشور بالاتر نرفته و حتی نتوانسته موضوع اعزام حجاج برای حج عمره را نیز تحقق ببخشد.

وی افزود:‌ این حداقل چیزی بود که می‌توانست در توافقنامه عربستان به دست بیاید. این نشان می‌دهد که تا موانع و چالش‌های جدی در عرصه سیاست خارجی خود را حل نکنیم، اگر توافقنامه امنیتی و جنجال‌هایی میان ایران و همسایگانش رخ دهد، اهداف مدنظر توافقنامه‌ها دست‌یافتنی نخواهند شد و بخش عمده‌ای از این موضوع به رفع تحریم‌ها، احیای برجام و نوع نگاهی که ایران به قطب‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان دارد، برمی‌گردد. ما تا زمانی که به یک رابطه متوازن با قطب‌های اقتصادی و سیاسی – نظامی جهان دست پیدا نکنیم، قطعا نمی‌توانیم حداقل آنچنان که می‌خواهیم در سطح منطقه به یک امنیت‌زدایی در روابط‌مان با کشورهای منطقه برسیم. رابطه با چین و روسیه زمانی می‌تواند دستاوردی برای ایران داشته باشد که بتوانیم به همان اندازه روابط‌مان را با آمریکا و اروپا نیز عادی‌سازی کنیم و این نیازمند جسارت در عرصه سیاست خارجی برای ایجاد روابط متوازن با همه قطب‌های اقتصادی دنیا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز