خبرگزاری کار ایران

غریب آبادی:

تحریم‌ها ابزار جنگی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۸۰۲

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: حقوقدانان بین‌المللی می‌گویند به‌دلیل تاثیر گسترده تحریم‌ها بر مردم کشورهای هدف، این‌ها ابزار جنگی هستند، تحریم می‌تواند بیش از جنگ‌های متعارف مخرب باشد چراکه تمامی مردم کشور هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در مراسم اختتامیه «دورنهایی نخستین موت کورت کلی پیگیری تحریم‌های یکجانبه و تبعیت از آن‌ها» ضمن قدردانی از برگزاری این دادگاه شبیه‌سازی شده، گفت: ماهیت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، بین‌المللی هستند که شورای امنیت سازمان ملل براساس ماده هفت اعمال می‌کند، این تحریم‌ها قانونا لازم‌الاجرا نیستند؛ زیرا طبق ماده ۲۵ همه شرایط را در نظر نگرفته است و ناقض رعایت خقوق بشر است. تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران شامل تحریم‌های اولیه و ثانویه هستند؛ آمریکا با اعمال فشار برکشورهای مختلف آن‌ها را وارد چرخه تحریم‌های ثانویه می‌کند؛ تحریم‌‌های اولیه خودشان مقید و محدود هستند و به شرایط خاصی بستگی دارند.

وی در ادامه با اشاره به حقوق غیرقابل تخطی مانند حق بر سلامت، تاکید کرد: حقوق غیرقابل تخطی را نمی‌توان در تحریم‌ها نادیده گرفت و مدعی اجرای صلح و امنیت جهانی با عدول آن‌ها شد؛ قانونی بودن پ مشروعیت تحریم‌ها موضوع‌های مهمی هستند   که شورای امنیت هم در بحث اعمال تحریم‌ها باید آن‌ها را در نظر گرفت؛ جامعه بین‌المللی مشروعیت تحریم‌های یک‌جانبه را همچنان نپذیرفته است.

دبیرستاد حقوق بشر ضمن اشاره به تحریم‌های هوشمند و پیامدهای ناشی از آن بر کشورهای مختلف از جمله عراقف خاطرنشان کرد: تحریم‌های موضوعی بسیار تاثیرگذارتر از تحریم‌های فهرست محور هستند و زمانی که هوشمند می‌شوند، پیامدهای گسترده‌تری دارند و توسعه و رفاه کشور هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛هوشمند بودن تحریم‌ها فقط بک شعار است و معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها نیز واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: وجود کانال‌های معافیت و مالی به معنای تضمین خقوق بشر مردم کشورهای هدف نیستند و خقوق مردم کشورهای تحت تحریم به‌صورت گسترده نقض می‌شود.

غریب‌آبادی ضمن اشاره به بازدید و گزارش آلنا دوهان، عنوان کرد: گزارشگر سازمان ملل اعلام مرد که همه حقوق بشری مردم ایران به دلیل تحریم‌ها نقض شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر حق سلامت مردم کشور‌های هدف از جمله ایران با استناد به گزارش دوهان، تأکید کرد: ایران با وجود توانمندی در زمینه دارو، شاهد پیامد‌های مرگ‌باری بر قشر آسیب‌پذیری از بیماران به دلیل تحریم‌ها بود؛ در بخشی از گزارش وی در پی دیدار‌ها و بازدید‌هایش از مراکز درمانی آمده است که تحریم‌ها سبب چهار برابر شدن مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی شد.

وی همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر روند زندگی و درمان بیماران خاص در ایران از جمله بیماران روانه‌ای اشاره کرد و گفت که یک شرکت سوئدی با پیروی بی‌از حد از تحریم‌ها رنج زیادی را به این بیماران تحمیل کرد. 

غریب‌آبادی همچنین درباره گستردگی پیامدهای تحریم‌ها فراتر از مشکلات ایجاد شده برای بیماران گفت: تحریم‌ها بر کسب‌وکارهای کشورهای هدف تاثیر می‌گذارند؛ نگرانی از مجازات‌های بعدی آمریکا سبب شد تا شرکت‌های و سازمان‌ها پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها داشته باشند و چالش‌هایی را برای طرف‌های ایرانی ایجاد کنند؛ آی‌پی‌های ایرانی مشمول تحریم‌ها شدند و این سبب بروز چالش جدی برای ساختار علمی و آموزشی ما شد؛ پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها برای کشورمان بسیار آزاردهنده شدند. 

وی گفت: حقوقدانان بین‌المللی می‌گویند که به‌دلیل تاثیر گسترده تحریم‌ها بر مردم کشورهای هدف، این‌ها ابزار جنگی هستند و می‌توانند بیش از تحریم‌ها آسیب‌زا باشند؛ تحریم‌ها بیش از جنگ‌های متعارف مخرب هستند و سراسر مردم کشور هدف را قرار می‌دهند و همین امر مسئولیت واضعان و مجریان تحریم‌ها را سنگین‌تر می‌کند؛ قطعنامه مصوب سازمان ملل که هر سال در شورای خقوق بشر و مجمع عمومی مورد تاکید قرار می‌گیرد، تحریم‌های یک‌جانبه ناقض خقوق بشر و غیرقانونی هستند؛ ما مستندات زیادی برای اثبات این امر داریم که لازم است همه مردم کشور از آن مطلع باشند؛ تحریم‌ها نوعی جنایت علیه بشریت هستند، زیرا حق توسعه، رفاه، آموزش، مسکن، … را نقض می‌کند. 

غریب‌آبادی تاکید کرد: واضعان تحریم‌های گسترده علیه ایران مرتکب جنایت علیه بشریت هستند و باید برای آن پاسخگو باشند؛ ادبیات بسیار غنی در مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه در جهان ایجاد شده که تا حد زیادی مرهون تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز