خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

سازمان همکاری اسلامی در معرض آزمون سخت پایبندی به آرمان فلسطین قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۵۷۱

سخنگوی وزارت خارجه گفت: متاسفانه شاهدیم در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم در طول بازه زمانی پنج ماه گذشته جنگ ناجوانمردانه علیه غزه ادامه یافته است. سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون قرار دارد که بتواند نشان دهد تا چه میزان به آرمان فلسطین پایبند است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره انتخابات 11 اسفند گفت: در روز جمعه گذشته 11 اسفند شاهد رخداد مهم ملی و برگزاری شکوهمند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بودیم که در فضایی امن و سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد. 

وی افزود: به ملت ایران برای استفاده از حق خود و مشارکت در انتخابات مهم و منتخبان ملت و نامزدهای راه یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تبریک گفت. از اینکه مورد اعتماد و وثوق ملت ایران واقع شدند تبریک می‌گویم. امیدوارم منتخبان ملت در مسیر خدمت به مردم هم در خانه ملت و هم در خبرگان رهبری توفیقات روزافزونی را داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده و مذاکرات درباره توافق آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی عنوان کرد: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان درباره تحولات غزه است. هم نشست اول و هم نشست دوم محصول تلاش‌ دیپلماتیک ایران و تعداد دیگری از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین و اینکه فلسفه شکل گیری این سازمان در ارتباط با مسأله فلسطین بوده انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه گذشته جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین و غزه شاهد اقدام موثر و تعیین کننده‌ای از سوی این سازمان باشیم.

وی افزود: به رغم جلسه‌ای که برگزار شد شاهد نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند بتواند در مسیر ایجاد بازدارندگی از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند. تلاش مجموعه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعلام دیدگاه‌ها قابل تقدیر است.

کنعانی عنوان کرد: متاسفانه شاهدیم در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم در طول بازه زمانی پنج ماه گذشته جنگ ناجوانمردانه علیه غزه ادامه یافته است. سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون قرار دارد که بتواند نشان دهد تا چه میزان به آرمان فلسطین پایبند است.

وی گفت: انتظار ملت مظلوم فلسطین و همه ملت‌های اسلامی از رهبران کشورها و دولت‌های اسلامی این است که فردا در تکمیل گام‌هایی که تاکنون برداشتند تصمیم قوی و با اتفاق آرا در ارتباط با برداشتن گام موثر برای حمایت جدی از مسأله فلسطین اتخاذ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد؛ تکلیف کشورهای اسلامی فردا در جلسه سازمان همکاری اسلامی روشن است. تصمیم جدی برای ایجاد بازدارندگی و پایان دادن جنگ علیه غزه و همچنین ارسال کمک‌های انساندوستانه و ممانعت از تحقق توطئه رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه.

وی خاطرنشان کرد: از هر رخدادی که به توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی منجر شود حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی پیرامون بیانیه شب گذشته شورای همکاری خلیج فارس که مدعی مالکیت کویت و عربستان سعودی بر میدان آرش شدند، ابراز داشت: مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی اساس و یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. 

وی افزود: در ارتباط با بهره برداری از منابع مشترک در خلیج فارس و میدان آرش، جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد، همواره بر همکاری سازنده مبتنی بر منافع و مصالح مشترک تأکید کرده است و در گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات حقوق و فنی تاکید کردیم.

کنعانی ادامه داد: نگاه ما به مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و سازنده و تامین منافع مشترک و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف از طریق گفت‌وگوهای فنی و دوستانه و خارج از طرح موضوعات در چارچوب رسانه‌هاست. 

به گفته وی طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای و درج آن در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ و رد این موضوع از سوی وزیر خارجه سودان بیان کرد: آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر خارجه سودان تکذیب کرده و در خبرها نیز آمده است و نفس ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان مطرح کرده ادعای بی اساس با انگیزه و اهداف سیاسی است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون ادعای رئیس کمیسیون اروپا در خصوص کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین تصریح کرد: بارها در این خصوص موضع و دیدگاه خود را اعلام کردیم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مصالح و منافع مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است.

وی افزود: همکاری‌های دو کشور در این خصوص ادامه می‌یابد و این همکاری‌ها علیه هیچ کشور و طرف ثالثی نیست. مواضع ایران درباره بحران اوکراین صریح، شفاف و روشن است. بارها گفته‌ایم جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از گفت‌وگو و راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت می‌کنیم. بارها آمادگی ایران را برای میانجیگری به منظور پایان دادن به جنگ اعلام کردیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز