خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان عالی کشور:

اجرای عدالت اختصاص به قوه قضاییه ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۰۰

رئیس دیوان عالی کشور گفت: همه دست اندرکاران نظام در هر حوزه و بخشی موظف هستند کار خود را در چارچوب عدالت انجام دهند.

به گزارش ایلنا، نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب صبح امروز (۱۷ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد.

سخنران اختتامیه این همایش حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور بود.

رئیس دیوان عالی کشور در اختتامیه این همایش بیان کرد: همزمانی این همایش با دهه فجر، که آغاز انقلاب و‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است را به فال نیک می‌گیریم. به وجود آمدن نظام اسلامی و تلاش امام راحل برای تحقق این نظام، هدف اصلی اش، همان هدف پیامبران خصوصا رسول اکرم (ص) یعنی اجرای عدالت و زمینه اجرای ان توسط مردم بوده است.

وی افزود: نظام باید بستر اجرای عدالت در جامعه توسط مردم را فراهم کند تا اهداف ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرایی شود.

حجت الاسلام منتظری گفت: همه دست اندرکاران نظام در هر حوزه و بخشی موظف هستند کار خود را در چارچوب عدالت انجام دهند. ارتباط اجرای عدالت با قوه قضاییه دارای مفهوم خاصی است و قبل از هرچیز باید نظام قضایی در تراز جمهوری داشته باشیم که در طول این ۴۴ سال گذشته از عمر نظام قدم‌های ارزشمندی برداشته شده است.

وی گفت: در آغاز پیروزی انقلاب وقتی انتصابات امام راحل را می‌بینیم، شاهد هستیم فردی را در راس نظام قضایی منصوب کردند که از نقاط مختلف شاخص‌ترین نیرو‌های امام راحل یعنی آیت‌الله بهشتی بود و شهید قدوسی به عنوان دادستان و آیت‌الله گیلانی رئیس دادگاه انقلاب و اعضای شورای عالی قضایی از چهره‌های شاخص علمی و توانمند بودند.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: بعد از تمرکز قوه قضاییه و سکانداری رهبر انقلاب و اینکه دستگاه‌های مختلف نظام استقرار یافته بودند، از سال ۸۱ رهبر انقلاب به تعیین سیاست‌های کلی برای بخش‌های مختلف اقدام کردند برای قوه قضاییه سیاست‌های کلی قوه در ۱۷ بند در دوران ریاست آیت‌الله شاهرودی تدوین کردند.

وی با بیان اینکه با وضعیت مطلوب در دستگاه قضایی فاصله داریم، افزود: باید از خبرگان، نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و همه دلسوزان برای ارتقای سطح دستگاه قضایی کمک گرفت.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: با همه زحماتی که همکاران در دستگاه قضایی انجام می‌دهند، کاستی و ضعف‌هایی را در دستگاه قضایی شاهدیم. اطاله دادرسی یکی از مشکلات در جلب رضایت مردم است و دستگاه قضایی از این موضوع رنج می‌برد.

رئیس دیوان عالی کشور با طرح این سوال که چرا نباید تلاش کنیم تا حد مقدور از موضوعات مختلف، جرم‌زدایی کرده و عناوین مجرمانه را کاهش دهیم، گفت: وجود این مقدار پرونده در دستگاه قضایی جای تامل دارد و پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه علوم قضایی باید روی این موضوع کار کند.

وی گفت:باید توجه داشته باشیم که وظیفه دیوان عالی، نظارت بر اجرای صحیح قانون در محاکم است و این امر بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام منتظری گفت:طبق فرمایشات رهبر انقلاب، اتقان آرا باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: امروز آنچنان موضوعات متنوعی داریم که به هر کدام از قضات موضوعات مختلفی ارجاع داده می‌شود لذا یکی از ضروری‌ترین کار‌ها در قوه قضاییه، تخصصی کردن شعب است.

وی گفت: ۲۴۶ مقاله در این همایش تدوین شده که بسیار ارزشمند است. امیدوارم این مقالات را عملیاتی کنیم به نحوی که در اینده شاهد قدم‌های موثری در تحقق مطالبات رهبر انقلاب از دستگاه قضا باشیم.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی اقدامات فراوانی انجام می‌شود که قابل تقدیر است، اما اصطلاحا باید به نیمه خالی لیوان هم توجه داشته و تلاش کنیم نقصان‌ها و کمبود‌ها جبران شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز