خبرگزاری کار ایران

غریب آبادی:

تسهیل خدمات‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور از راهبردهای دستگاه قضایی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۱۰۱

دبیر ستاد حقوق بشر ایران تسهیل خدمات‌رسانی و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور را از جمله راهبردهای دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی دانست.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مدیران ذیربط در وزارت امور خارجه با رییس قوه قضاییه،   تسهیل خدمات‌رسانی و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور را از جمله راهبردهای دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی دانست و گفت: پس از راه‌اندازی سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور و رسیدگی الکترونیک به درخواست‌ها و پرونده‌های آن‌ها که طی هفته‌های گذشته صورت گرفت، در صدد راه‌اندازیدو دفتر خدمات قضایی در دو کشور به صورت پایلوت و آزمایشی به‌منظور تسهیل امور حقوقی و قضایی ایرانیان هستیم.  

وی همچنین با اشاره به استقبال قابل توجه ایرانیان مقیم استانبول از مشاوره‌های صورت گرفته توسط هیئت حقوقی اعزامی از سوی ایران، گفت: اعزام هیئت‌های حقوقی و قضایی به کشورهایی که ایرانیان بیشتری در آن حضور دارند جهت ارائه مشاوره‌های رایگان حقوقی و قضایی، از جمله اقدامات پیشنهادی دستگاه قضا در راستای تسهیل امور حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور است.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز طی سخنانی اظهار کرد: حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از ایرانیان خارج از کشور، صرفاً مربوط به امروز نیست؛ به‌خاطر دارم در هفته‌های آغازین شروع به کار دولت سیزدهم و زمانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشتم، آقای محسنی اژه‌ای در یک تماس تلفنی به بنده تاکید کردند در صورت برگزاری جلسه با ایرانیان مقیم آمریکا، به آن‌ها اطمینان‌خاطر دهم که قوه قضاییه قویاً از ایرانیان خارج از کشور حمایت می‌کند و آن‌ها می‌توانند در راستای تسهیل امور و حل مشکلات‌شان، بر روی اقدامات دستگاه قضایی ایران حساب کنند.  

وزیر امور خارجه همچنین ضمن قدردانی از اقدامات فناورانه و پیشتازانه قوه قضاییه در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های برخط دادرسی و رسیدگی‌های قضایی، بر ضرورت اتصال هرچه بیشتر این سامانه‌ها با سامانه‌های وزارت امور خارجه در راستای تسهیل امور حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و در ادامه گفت: امیدوارم ایجاد مرکز مشاوره حقوقی و قضایی رایگان و شبانه‌روزی که در دستورکار معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه قرار دارد، به نتیجه نهایی برسد.

وی همچنین به طرح مطالبی در رابطه با لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور که روند بررسی آن در مجلس شورای اسلامی در حال طی شدن است، پرداخت و با بیان اینکه پرچالش‌ترین بند لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور مربوط به ایرانیان دوتابعیتی است، گفت: در حالیکه کمتر از عدد انگشتان دو دست، ایرانیان دو تابعیتی که احیاناً مورد سوءاستفاده سرویس‌های بیگانه قرار گرفتند، اما آثار این موضوع در بیش از ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور مشاهده می‌شود. وقتی از سرمایه بودن دوتابعیتی‌ها سخن می‌گوییم، بدین معناست که باید ضمن لحاظ کردن مسائل امنیتی، در مورد این مسئله یک تحول جدی به وجود بیاوریم.  

کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این جلسه با بیان اینکه در مقوله ایرانیان خارج از کشور باید به نگاه فرصت‌محور، برسیم، گفت: در مقوله استفاده از ظرفیت عظیم و توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه‌های آنها، نیازمند ایجاد یک نگاه واحد در کشور هستیم و و نباید شرایط به نحوی باشد که دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج از کشور، ناهماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

سهرابی، مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این جلسه گفت: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در حالیکه طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده بود، کار خود را در دولت سیزدهم با ۷ مصوبه آغاز کرد.

وی با اشاره به ارتباطات کنسولی ایران با ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی مقیم خارج کشور گفت: یکی از مشکلات مهم ایرانیان خارج از کشور، عدم دسترسی آن‌ها به خدمات حقوقی و قضایی بود که طی مدت اخیر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات موثری در رابطه با حل این مشکل اندیشیده شد و به اجرا درآمد.

سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور تا قبل از پایان دوره مجلس یازدهم تعیین تکلیف شود.  

بیگدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در این جلسه به بیان نکاتی در رابطه با موضوع «مدیریت عوامل و محرک‌های مهاجرتی» پرداخت و در ادامه، بر ضرورت رفتار پدرانه و توأم با احترام با ایرانیان خارج از کشور و همچنین اتخاذ تدابیری در راستای تسهیل رفت و آمد آن‌ها به ایران تاکید و از اقدامات مثبت و فناورانه دستگاه قضایی در زمینه حل مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور، قدردانی کرد.

عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص روند رسیدگی به لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور پرداخت و گفت: در روند بررسی این لایحه ۱۶ ماده‌ای، امکان اضافه شدن یک یا دو ماده به آن وجود دارد.

وی افزود: ضرورت دارد که نگاه مثبت مقامات عالی کشور به مقوله پیگیری و تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور، در بدنه دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نیز جاری و ساری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، دبیر کارگروه دین و اندیشه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این جلسه گفت: این ظرفیت در حوزه علمیه وجود دارد که بخشی از ظرفیت‌های پژوهشی خود را به سمت حل مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور سوق دهد.

وی همچنین خواستار حمایت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از مراکز اسلامی مستقر در کشورهای خارجی در حوزه‌هایی نظیر معاضدت‌ها و مشاوره‌های حقوقی شد.

جلالیان، دبیر کارگروه حقوقی و قضایی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست طی سخنانی خواستار اتخاذ تدابیری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای «نگاه منفی زدایی از مقوله تابعیت دوم» شد.

وی در ادامه، با اشاره به ضرورت اتخاذ راهکارهایی در راستای کاهش مشکلات ایرانیان خارج از کشور، خواستار مساعدت نمایندگان مجلس در تصویب قانون تعطیلی روزهای شنبه (به جای پنجشنبه) در کشور شد.

دیوسالار، دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه نگاه سیاسی امنیتی که در گذشته به ایرانیان خارج از کشور وجود داشت امروز به یک نگاه فرصت‌محور و فرهنگی تبدیل شده است، گفت: لازمه نگاه فرصت‌محور به ایرانیان خارج از کشور این است که ابتدا ضروریات و نیازمندی‌های آن‌ها را احصا و سپس در راستای رفع موانع و مشکلات‌شان، اقدامات لازم را به عمل آوریم.

وی افزود: تلاش ما در کارگروه فرهنگ و رسانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور این است که در راستای رفع موانع و تسهیل امور چهره‌های فرهنگی خارج از کشور، گام‌های مهم و موثری را برداریم؛ در این کمیته سعی کردیم با تصویب سند امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، گام مهمی در ایجاد ارتباط فرهنگی و رسانه‌ای با ایرانیان خارج از کشور برداریم.

شالبافیان، دبیر کارگروه گردشگری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی در این جلسه گفت: آثار سخنان امیدبخش و دلگرم کننده رئیس قوه قضاییه در هفته گردشگری سال جاری، امروز به وضوح در بسیاری از استان‌های کشور قابل مشاهده است.

وی همچنین از راه‌اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی با هدف جلب کمک‌های ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: طی ۶ ماه اخیر، ۳ مرکز اقامتی کشور با سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده است و ما سعی کرده‌ایم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری این عزیزان در اقصی نقاط کشورمان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

حدادی‌اصل، دبیر کارگروه همکاری‌های علمی و آموزشی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در این جلسه از برگزاری بیش از ۸۰۰ جلسه و نشست تخصصی با نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور طی مدت اخیر خبر داد و گفت: در این مدت همچنین از ۱۰۶ متخصص ایرانی خارج از کشور به عنوان «استاد مدعو» دعوت به عمل آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز