خبرگزاری کار ایران

منتظری:

دیوان عالی و دادستانی کل کشور بباید بودجه مستقل داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۹۷۱

رئیس دیوان عالی کشور گفت: مجموعه دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور به منظور پیشبرد برنامه هایشان باید بودجه مستقل داشته باشند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جریان بازدید از شعب دیوان عالی کشور مستقر در استان قم در جمع قضات دیوان عالی کشور مستقر در قم، اظهار کرد: در بازدید از شعب دیوان عالی کشور نقاط قوت، آسیب‌ها و خلاء‌های موجود شناسایی و دسته بندی شده است و در قالب یک برنامه جامع و کامل در جهت ارتقاء جایگاه دیوان عالی کشور که انتظار نظام و مقام معظم رهبری است، ارائه خواهد شد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه دیوان عالی کشور بیان کرد: دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع قضایی کشور است و باید از لحاظ ارتقای کیفیت در بالاترین سطح باشد و این امر جز با تدوین برنامه و برنامه ریزی امکان پذیر نخواهد بود.

وی نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم را یکی از مسئولیت‌های خطیر دیوان عالی کشور عنوان کرد و گفت: در قانون اساسی وظیفه نظارت بر محاکم برعهده دیوان عالی کشور است؛ چنانچه این نظارت به درستی و با برنامه ریزی انجام شود شاهد اجرای عدالت، احقاق حقوق خواهیم بود که نقش مهمی در افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضا دارد.

منتظری ادامه داد: اصلاح امور دادگاه‌ها و پرونده‌ها، نیازمند اصلاحاتی در دادسراها است که دادستان کل در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد و شعب دیوان عالی کشور نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم دارد، این دو مجموعه نمی‌توانند از هم جدا باشند و باید در معیت یکدیگر ارتقا پیدا کنند و به استناد قانون آیین دادرسی مدنی، نماینده دادستان کل باید در شعب حقوقی حضور پیدا کند.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: بنا بر صراحت قانون، دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مجموعه قضایی در دستگاه عدلیه وظیفه خطیر و ذاتی نظارت بر کلیه محاکم را دارد و از دو بخش شعب دیوان عالی و دادسرای در معیت دیوان که دادستانی کل کشور بوده تشکیل شده است.

وی بر استقلال بودجه دادستانی کل کشور و دیوان عالی کشور تاکید کرد و گفت: مجموعه دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور به منظور پیشبرد برنامه هایشان باید بودجه مستقل داشته باشند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به وجود قضات باتجربه و نخبه در شعب دیوان عالی کشور مستقر در قم خاطرنشان کرد: شعب دیوان عالی کشور مستقر در قم با وجود چنین قضات باتجربه‌ای باید تقویت شود و در حال حاضر با اضافه شدن شعبه ۴۹، تعداد شعب مستقر در قم به شش شعبه افزایش یافته است.

منتظری به وجود کارگروهی برای تعیین ضابطه و معیار در ارتقای سمت و پست اشاره کرد و گفت: کارگروهی به منظور هرگونه ارتقا همکاران از دادگستری به دیوان عالی کشور یا از دادستانی به دیوان یا از مستشاری به ریاست شعبه به دیوان عالی کشور و... تشکیل شده که برای این جابجایی‌ها ملاک‌ها و شاخص‌هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس دیوان عالی کشور همچنین از تشکیل کار گروه‌های مرتبط با پرونده‌های کیفری، حقوقی و خانواده و مواد مخدر در دیوان عالی کشور خبر داد و تصریح کرد: نخستین نشست این کارگروه با روسای شعب روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری، رئیس کل دادگستری قم ضمن خیر مقدم خدمت رئیس دیوان عالی کشور و قضات شریف شعب مستقر در قم گفت: حتی یک مورد در ملاقات‌های مردمی استان از شعب دیوان عالی کشور مستقر در قم گلایه نداشتیم بلکه تقدیر و تشکر فراوان از رفتار همکاران قضایی و اداری این شعب داشتیم.

وی افزود: زمینه برای افزایش شعب دیوان عالی کشور در قم وجود دارد و آمادگی استقرار یک ساختمان برای دیوان عالی کشور به صورت مستقل را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز