خبرگزاری کار ایران

غریب‌آبادی:

تقاضای تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل باید مطالبه جامعه حقوقی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۰۷۶

نشست هم‌اندیشی بررسی حقوقی اقدام‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی و حمایت عملی از مردم بی‌دفاع فلسطین با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و جمعی از وکلا و حقوقدانان در دبیرخانه دائمی کنفرانس حمایت از فلسطین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه هم‌اندیشی بررسی حقوقی اقدام‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی که در دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین برگزار شد، با اشاره به دور جدید حملات رژیم اسرائیل، حمله شب گذشته به بیمارستان غزه را یک جنایت بی‌سابقه دانست و گفت: این دور از حملات رژیم صهیونیستی ترکیبی از جنایت‌های مختلف علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و غزه است که در زمره صلاحبت دیوان کیفری بین‌المللی قرار دارد.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه طی ۱۲ روزی که از جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطینی‌ها می‌گذرد، اظهار کرد: شاهد تمامی جنایت‌های کیفری بین‌المللی مانند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی هستیم؛ مقام‌های این رژیم نیز در نهایت وقاحت و گستاخی، مواضعی را اتخاذ کردند که در زمره جنایت‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به اساسنامه رم، تصریح کرد: تهدید به اینکه کسی نباید در امان بماند، یکی از مختصات جرم نسل‌کشی است؛ اقدام‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی، مسئولیت جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های اسلامی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی را بسیار سنگین می‌کند؛ کشور‌های اسلامی باید اقدام‌های عملی انجام دهند.

وی در ادامه گفت: الان کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی منتظرند که ببینند آیا کشور‌های اسلامی قاطعانه و به‌طور عملی از مردم فلسطین حمایت می‌کنند یا نظاره‌گر خواهند بود؛ نقش کشور‌های اسلامی در حمایت از مردم فلسطین بسیار کلیدی است.

غریب‌آبادی: جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین در محاکم ملی و بین‌المللی پیگیری شود

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ادامه چند پیشنهاد کلیدی را برای پیگیری‌های حقوقدانان و وکلا و مطالبات آنان از کشور‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌های همکار خود در عرصه بین‌المللی مطرح کرد و گفت: نکته اول، برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان است، چرا تاکنون که چند روز از این فاجعه می‌گذرد نشست اضطراری برگزار نشد! نکته دوم، ورود شورای امنیت و هم مجمع عمومی سازمان ملل به این قضیه با هدف قطعنامه آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و دسترسی به آب، غذا، سوخت و برق و دارو تجهیزیات پزشکی است؛ نکته سوم، تقاضای تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل است که باید مطالبه جامعه حقوقی باشد.

غریب‌آبادی استفاده از ظرفیت دیوان کیفری بین‌المللی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: دولت فلسطین عضو اساسنامه رم است و دیوان صلاحیت رسیدگی به پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی را دارد؛ پس دولت فلسطین باید از مردم خود دفاع کند و مستندات جنایت‌ها نیز باید جمع‌آوری شوند؛ گروه‌های فلسطینی و وکلا و حقوقدانان و سازمان‌های مردم نهاد باید مستندسازی کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین گفت: نکته دیگر از جنبه حقوقی، پیگیری در محاکم خارجی است؛ مقام‌های رژیم صهیونیستی به برخی کشور‌ها سفر می‌کنند و می‌توان از طریق محاکم آن کشور‌ها این مقام‌ها را تحت پیگرد قرار داد؛ وکلا و حقوقدانان باید این کشور‌ها را تحت فشار قرار دهند؛ یک نکته دیگر که بسیار مهم است شبکه‌سازی در این قضیه است؛ باید ظرفیت کانون وکلا، حقوقدانان، مرکز کارشناسان قوه قضاییه، اساتید دانشگاه و سازمان‌های مردم نهاد فعال شود، چون می‌توانند در شبکه سازی برای حمایت از مردم فلسطین با حقوقدانان و وکلای دیگر کشور‌ها نقش کلیدی ایفا کنند.

وی ظرفیت استفاده از دادگاه‌های مردمی را نیز یکی دیگر از راه کار‌ها برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز