خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

فشارهای تحریم را می‌توانیم از مسیر بریکس حل و فصل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۸۵۵

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از بازگشت از آفریقای جنوبی گفت: رداشت دقیق من از این سفر و دیدارها و ملاقات این بود که فرصت بزرگی در مسیر موفقیت برای توسعه مسائل اقتصادی در سطح منطقه و جهان فراهم شده است و فشارهای تحریم را می توانیم از این مسیر حل و فصل کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف که برای شرکت در نهمین اجلاس پارلمانی بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده بود، بامداد امروز و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: همانگونه که در زمان عزیمت به سفر به اطلاع مردم رساندم برای شرکت در نهمین نشست مجمع پارلمان های بریکس به این کشور سفر کردم و این اولین حضور ایران در این مجمع بود در شرایطی که کشورمان عضو این گروه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سفر فرصت های بسیار خوبی در ابعاد مختلف فراهم شد، یکی از مهمترین ابعاد سفر، بررسی ظرفیت های اقتصادی بریکس بود چرا که اعضای عضو این گروه، ظرفیت اقتصادی و تولیدی زیادی با حضور اعضای موسس و ۶ کشور جدید دارند و قدرت اقتصادی بزرگی محسوب می شوند، که می توانند بازار مشترک و بازار ارزی مشترک ایجاد کنند، همچنین بانک توسعه جدید با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شکل گرفته و فعالیت می کنند و بیش از ۵۰ پروژه در دست اجرا دارند و لذا بریکس یک قدرت اقتصادی قوی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها برای ساختار اقتصادی در این سال های طولانی از آغاز تشکیل بریکس فراهم شده است، افزود: یکی از مهمترین ساختارهایی که فراهم شده موضوع ارتباطات مالی بین بانکی است که اصطلاح فنی آن سوئیفت است، موضوعی که آمریکا ما را تحریم کرده و عملاً بانک های کشورمان با مشکلات روبرو شده اند و زمینه ارتباط آنها با بانک های دنیا فراهم نیست. در بریکس شبکه ای راه اندازی شده و ما نیز عضو آن شده ایم تا ان‌شاء‌الله به تدریج شاهد رفع مشکلات در این بخش باشیم.

وی افزود: همچنین در بُعد اقتصاد سیاسی به گونه ای عمل شده تا قدرت های بزرگ اقتصادی در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا کنار یکدیگر قرار گیرند و ایران نیز یک عضو فعال قلمداد می شود.

قالیباف بیان کرد: در نشستی که با همتایان خود خصوصاً همتای آفریقای جنوبی داشتم، همه آنها اذعان داشتند که حضور ایران در بریکس از جهت موقعیت جغرافیایی کشور و نیز قدرتی که ایران در مسائل دانش بنیان  دارد و همچنین ظرفیت های دیگر، از اهمیت بسیار زیادی برای اعضا برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشورهایی نظیر روسیه، هند، چین، عربستان، مصر و امارات عضو بریکس هستند و این ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده است، تصریح کرد: امیدواریم مجلس و دولت از این ظرفیت بزرگ به منظور خنثی سازی تحریم ها در عرصه بین المللی و سیاست خارجی بهره ببرند.

رئیس قوه مقننه کشورمان عنوان کرد: برداشت دقیق من از این سفر و دیدارها و ملاقات این بود که فرصت بزرگی در مسیر موفقیت برای توسعه مسائل اقتصادی در سطح منطقه و جهان فراهم شده است و فشارهای تحریم را می توانیم از این مسیر حل و فصل کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه بُعد دیگر این سفر، بُعد سیاسی در عرصه منطقه ای و جهانی است، گفت: دنیا در حال گذر از نظم جهانی است و تغییراتی در حال رخ دادن است. ویژگی بریکس در عرصه بین المللی این است که همه کشورهای عضو گفتمان واحدی دارند و همه آنها متفق القول هستند که باید با چند کشوری که عملاً سازمان ملل را برای رسیدن به اهداف خود اداره و اهداف خود را دنبال می کنند و همچنین با نگاه یکجانبه گرایی، مقابله کرد و باید کشورهای دیگر در نظم جدیدی که در حال شکل گیری است، ایفای نقش کنند. این از فرصت های بزرگی است که در عرصه های بین المللی فراهم می شود و جلوگیری از یکجانبه گرایی را فراهم می کند و حتما به رفاه اجتماعی، مسائل اقتصادی، سیاسی و صلح پایدار منجر می شود.

وی تصریح کرد: در این سفر ملاقات های دوجانبه ای نیز داشتم، یکی از موفقیت های خوب این سفر ملاقاتی بود که با رئیس پارلمان مصر داشتم، مصر کشور مهمی در جهان عرب، جهان اسلام و شمال آفریقا محسوب می شود و کشور کهنی است و مشترکات بسیار زیادی بین این کشور و ایران وجود دارد. در این دیدار رئیس پارلمان مصر از اینجانب برای حضور در این کشور دعوت کرد و این گامی جدی برای برقراری ارتباط میان دو کشور است، مصر نیز همزمان با ایران به بریکس پیوسته و ارتباط بین دو ملت می تواند منشأ اثرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای جهان اسلام و بریکس باشد. امیدوارم این سفر آغاز مذاکرات و برقراری ارتباطات باشد.

قالیباف اظهار کرد: نشست دوجانبه ای با رئیس مجلس آفریقای جنوبی داشتم، در زمینه های مختلف از جمله فرصت های خوبی در حوزه انرژی داریم، پالایشگاه هایی از گذشته و در زمان آپارتاید، در این کشور وجود داشته، اکنون این فرصت فراهم است تا در صادرات نفت و راه اندازی پالایشگاه ها همکاری کنیم. آفریقای جنوبی کشوری صنعتی است و می توانیم در حوزه های صنعتی و کشاورزی ارتباطات نزدیکی داشته باشیم. 

وی همچنین اضافه کرد: فکر می‌کنم در آینده ای نزدیک نیز رئیس جمهور سفری به این کشور داشته باشند که امیدوارم در این سفر بتوانیم سطح کمیسیون‌ مشترک اقتصادی را ارتقاء دهیم چرا که هم فرصت مناسبی برای ارتقای ارتباط دو جانبه ما با آفریقای جنوبی فراهم شده و هم همکاری در سطح بریکس از فرصت‌هایی است که می تواند به توسعه همکاری ها با سایر اعضا از جمله آفریقا بینجامد.

رئیس مجلس با بیان اینکه فرصت های مناسبی هم در سطح ارتباطات دوجانبه و هم در سطح بریکس بین ایران و آفریقای جنوبی ایجاد شد، افزود: ملاقات های خوب و موثری نیز با شخصیت های برجسته و موثر سیاسی در پارلمان و خارج از پارلمان مانند وزیر دفاع آفریقای جنوبی داشتم.  

قالیباف تصریح کرد: نشستی نیز با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی فعال در مسائل اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی در دانشگاه ها داشتیم. همچنین بازدیدی از مرکز اسلامی ژوهانسبورگ داشتیم و می خواهم بگویم هر کس می خواهد نتیجه مجاهدت های امام خمینی (ره) و ثمره خون شهدا و صدای انقلاب، همچنین عظمت و قدرت انقلاب اسلامی و حوزه نفوذ ایران عزیز را ببیند، باید به این مرکز برود.

وی تاکید کرد: در این مرکز مشاهده می کنید افرادی با هزاران فرسنگ فاصله با ما از جهت مسافتی، اما با دلی نرم، تازه مسلمان شده و باورهای بسیار خوب، چه جوانان و نوجوانان و بزرگسالان و چه تجار بزرگ نامدار و یک نوجوان فقیر در کنار هم فعالیت کرده و این مسئولیت همه ما مسئولان را بیشتر می کند، به خصوص این که  ریشه و اساس این  حرکت، صدای انقلاب اسلامی است که برخاسته از ایران است.

وی تاکید کرد: هر چقدر می توانیم باید با ایده ها و آرمان های حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی مشکلات کشور را با همت خود حل و فصل کنیم، که معتقدم می توانیم و در یک قدمی حل آنها هستیم و همچنین باید بتوانیم پاسخگوی نیازهای معنوی و باورهایی که امروز جامعه بشری دارد هم ان شاءالله باشیم.

قالیباف با بیان اینکه این سفر، سفر موثر و خوبی بود، افزود: امیدوارم در کارهای روزمره از این فرصت های ایجاد شده غفلت نکنیم، پارلمان ها، دولت ها و ملت های کشورها تلاش کنند تا حداکثر استفاده را برای بهتر شدن وضعیت کشورهایمان، جهان اسلام و ایفای نقش در این نظم جدید جهانی ان شاءالله ببرند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز