خبرگزاری کار ایران

یادداشت علی ربیعی؛

دوباره خوانی ۲۸ مرداد برای امروز

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۰۸۰

استاد جامعه شناسی و سخنگوی سابق دولت دوازدهم نوشت: باقی ماندن طولانی مدت آثار کودتای ۲۸ مرداد بر جامعه ایران، حتی دستاوردهای مشروطه را نیز متاثر کرده و به عقب راند. بهرحال، معتقدم بازخوانی و درک متن اجتماعی حوادث ۲۸ مرداد، همواره آموزه‌هایی برای ما در بر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در یادداشتی با عنوان «دوباره خوانی ۲۸ مرداد برای امروز» نوشت: 

شب همه شب شکسته خواب به چشمم

گوش بر زنکِ کاروانستم

با صدا های نیم زنده زدور

همعنان گشته، هم زبان هستم.

جاده اما از همه کس خالی ست

ریخته بر سرآوار، آوار

این منم مانده به زندانِ شبِ تیره که باز

شب همه شب

گوش بر زنگ کاروان هستم

تاریکی شب در شعر «نیما» تصویری از کودتا علیه نهضت ملی است. 

امروز بسیاری در مورد کودتای ۲۸ مرداد نوشته‌اند. بخشی از این نوشته‌ها حتی متاثر از حال و هوای این روزهای ایران هم هست. در این یادداشت، قصد کاوش تاریخی این کودتا را ندارم؛ اما چند تامل ۲۸ مردادی را از زاویه‌ای دیگر مطرح می‌کنم:

۱. حافظه تاریخی ملت ایران  به خوبی به خاطر دارد که دل بستن به قدرت خارجی سرابی بیش نیست. بیگانگان از شرق تا غرب حتی برای کسب منفعتی کوچک، ملت‌های دیگر را درگیر رنج‌های بزرگ خواهند کرد. در این حافظه، از اشغال ایران توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها با کنده شدن از خاک‌های این سرزمین تا کودتا علیه دولت‌های ملی نقش بسته است. ماجراهای سالهای اخیر نباید دستاویزی برای حافظه‌زدایی تاریخی شود.

۲. جامعه‌ای مایوس و پر از ابهام، جامعه‌ای است که هرگونه اتفاق بزرگی در آن متصور است. جامعه‌‌ای که در آن امید کاسته شده باشد به سمت بی‌تفاوتی کشیده می‌شود. جامعه ناامید برای نجات خود به هر دستاویزی چنگ خواهد انداخت.

۳. حکومت کودتا، یعنی حکومتی که مشروعیتش از معادلات جهانی گرفته شده و در نهایت دیر یا زود سقوط خواهد کرد. حکومت‌ها و دولت‌هایی که در پیوستگی مداوم با جامعه باشند و به طور مستمر از سوی جامعه مشروعیت‌زایی شوند، می‌توانند ضمن حفظ بقای خود، جامعه را نیز به سمت سعادت و پیشرفت سوق دهند. رژیم شاه با مشروعیت کودتایی در یک دوره تاریخی نتوانست مشروعیت‌زایی مداوم را تجربه کند و نهایتا در یک بزنگاه فرو ریخت. همچنین دولت مصدق به رغم اقبال عمومی، نتوانست حمایت جامعه را در یک پیوستار قوی با خود قرار دهد. 

۴. جدال‌های بیهوده نخبگان مذهبی، سیاسی و روشنفکران جامعه‌ای پر از ابهام را دامن زد و جامعه پر از ابهام همچون جامعه مایوس، به سمت بی‌تفاوتی میل پیدا می‌کند.

باقی ماندن طولانی مدت آثار کودتای ۲۸ مرداد بر جامعه ایران، حتی دستاوردهای مشروطه را نیز متاثر کرده و به عقب راند. بهرحال، معتقدم بازخوانی و درک متن اجتماعی حوادث ۲۸ مرداد، همواره آموزه‌هایی برای ما در بر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز