خبرگزاری کار ایران

ضرب‌الاجل دستگاه قضایی برای انتقال ۶۰۰ کانتینر آلوده در بندر شهید رجایی بندرعباس

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۵۴۵

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از ضرب الاجل یک ماهه دستگاه قضایی برای انتقال ۶۰۰ کانتینر آلوده با هدف جلوگیری از آسیب زیست محیطی در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.

به گزارش ایلنا، در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های ساحلی و دارای بندر، مبنی بر حضور میدانی و استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات، بنادر و اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف سریع کالاهای رسوب شده در انبارها، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه عباس پوریانی حاکم شرع و نماینده قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی و دادستان مرکز استان برای پنجاه و دومین بار از بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

مجتبی قهرمانی همچنین با حضور در نشست ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در محل گمرک شهید رجایی بندرعباس، ضمن اخذ گزارش‌های تکمیلی از مسئولین و نمایندگان کلیه ادارات مربوطه، پس از بررسی وضعیت تمامی گروه‌های کالاهای موجود در این مجتمع بندری، دستورات لازم را خطاب به مسئولان مربوطه صادر کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در این نشست با اشاره به آلودگی ناشی از نشت ترکیبات نفتی در محوطه بحر و بر گستر پارس و انبار اُپکس بندر شهید رجایی بندرعباس، برای انتقال این کانتینرها با هدف جلوگیری از خسارت بیشتر زیست محیطی در این مجتمع بندری، ضرب الاجل یک ماهه تعیین کرد.

مجتبی قهرمانی در تشریح جزئیات این موضوع اظهار کرد: پس از حادثه دریایی کشتی ایرانی شهراز در تنگه سنگاپور، ۶۰۰ کانتینر قیر و فرآورده‌های نفتی و مس، در حالی که سوخت مازوت کشتی به داخل سایر کانتینرها نفوذ کرده بود پس از نجات کشتی، با یک تصمیم غیراصولی، کانتینرهای خسارت دیده از کشتی خارج و به وسیله کشتی آذرگون بارگیری و به بندر شهید رجایی بندرعباس عودت داده شده است.

وی در ادامه افزود: تخلیه غیر اصولی بشکه‌ها و کانتینرهای آسیب دیده به همراه دمای بالای هوا، جابجایی و حمل و نقل مکرر کانتینرها و سایر عوامل مؤثر محیطی و انسانی، باعث جاری شدن قیر و آر پی آو در محوطه و کانال‌های بندر شهید رجایی و آلودگی زیست محیطی در این مجموعه شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد؛ اداره کل بنادر و دریانوردی، گمرک، اموال تملیکی و کشتیرانی به همراه ۵ شرکت پتروشیمی مارون، امیرکبیر، جم، بازرگانی پتروشیمی و اس پی آی اینترنشنال پروپرتیری به سرعت نسبت به تخلیه این کانتینرها از محل مذکور اقدام کنند و در غیر این صورت برای متخلفین پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

وی یادآور شد: تخلیه غیر اصولی این محموله موجب واژگون شدن بسیاری از بشکه‌های قیر و پاره شدن مشک‌های حاوی مواد نفتی نیز شده که در نتیجه آن، علاوه بر خروج حجم زیادی از ترکیبات نفتی از کانتینرها، شرایطی نامناسب به لحاظ آسیب به محیط زیست و تخریب محوطه بحر بر گستر پارس بندر شهید رجایی بندرعباس ایجاد شده است.

قهرمانی با تأکید بر لزوم اعلام جرم علیه افراد تصمیم گیرنده در خصوص تخلیه این محموله در بندر شهید رجایی بندرعباس، یادآور شد: به منظور تعیین تکلیف این محموله ضرب الاجل یک ماهه مشخص شده است و با توجه به ایجاد وضعیت بحرانی ناشی از نشت این حجم از فرآورده‌های نفتی در اسکله و بندر شهید رجایی، در صورت عدم اجرای دستور قضایی ظرف مهلت مقرر علاوه بر ممنوع الخدمات شدن شرکت‌های صاحب کالا، متخلفین مسئول جبران همه خسارات وارده خواهند بود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در خاتمه تاکید کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی، گمرک، کشتیرانی، اموال تملیکی و ۵ شرکت صاحب کالا باید ظرف یک ماه آینده ضمن تخلیه انبار اُپکس، محوطه بحر و بر بندر شهید رجایی را به صورت کامل پاکسازی نمایند و این محوطه را به حالت اول آن برگردانند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز