خبرگزاری کار ایران

سلاجقه در جمع خبرنگاران:

دولت اجازه نمی‌دهد مردم مرزنشین ما با مشکل آب مواجه شوند/ اقدامات دولت برای حفاظت از جان یوزهای جدید رؤیت شده در منطقه توران

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۵۵۶

رئیس سازمان محیط زیست از مشاهده یک یوز به همراه چهار توله در منطقه توران در هفته گذشته خبر داد و اقدامات لازم برای حفاظت از جان آنها را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست هیئت دولت، در جمع خبرنگاران گفت: در کشور ما با توجه به شرایط خشک و نیمه خشک، مباحث بیشتری در حوزه محیط زیست اتفاق خواهد افتاد. از لحاظ واقعیت قبل از وقوع باید چاره اندیشی کرد. من قبلا هم عرض کرده بودم آنچه در رودخانه کرج اتفاق افتاد، بحث آبخیزداری است که در ارتفاعات باید چاره‌اندیشی اتفاق بیافتد تا شاهد این مسائل نباشیم و امیدوارم این اتفاق بیافتد. 

سلاجقه درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد این اتفاق گفت: خوشبختانه رئیس‌جمهور در این بحث، لایحه آبخیزداری کشور را مطرح کردند. امیدوارم این بحث در دستور کار دولت قرار بگیرد و اجرایی شود همچنین امیدواریم که مجلس هم کمک کند تا این بحث هرچه سریع‌تر اجرایی شود. این طرح در قانون هفتم توسعه هم دیده شده است. اما بحث این است که آیا به صورت شورای عالی آب و آبخیزداری کشور باشد یا شورای عالی آب و منابع طبیعی کشور باشد که در کمیسیون‌های تخصصی در حال بحث و پیگیری است. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تهیه طرح گردشگری پایدار تالاب شادگان چه اقداماتی انجام شده است، گفت: خوشبختانه ما طبق قولی که داده شده بود که باید ظرف یک ماه سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه‌های مربوطه این طرح را ارائه کند، هفته گذشته این طرح را خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم. 

رئیس سازمان محیط‌زیست درباره حق‌آبه هیرمند گفت:‌ بحث‌های دیپلماسی در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه برسیم. 

سلاجقه در پاسخ به این سوال که وضعیت سیل‌ها و بارندگی‌های اخیر شمال به چه صورت است، گفت: شرایط اقلیمی کشور به شکلی است که این وضعیت دور از انتظار نیست. ما حتی در تابستان هم باید شاهد سیلاب مهیب باشیم که در بخش‌هایی از کشور در حال وقوع است. علاج واقعه باید قبل از وقوع حادثه باشد. بحث مدیریت جامع حوزه آبخیزداری کشور باید به عنوان یک استراتژی جدید در کشور پذیرفته شود. امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی پیگیری لازم را به عمل بیاورد. بحث مدیریت جامع حوزه آبخیزداری کشور اگر اجرایی شود همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف هستند برای مدیریت سرزمین در قالب یک نقشه واحد کار کنند. 

سلاجقه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در زابل تا یک ماه یا دو هفته دیگر آب دارند این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: نخیر. خوشبختانه دولت اجازه نمی‌دهد که مردم مرزنشین ما که از کیان کشور دفاع می‌کنند با مشکل مواجه شوند. دولت تامین آب شرب را در اولویت کاری خود قرار داده است. اصلا چنین موضوعی واقعیت ندارد. اما بحث حق‌آبه‌های هامون و هیرمند را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور که واقعا دولت انقلابی و مردمی با روند عالی به پیش می‌رود، دیپلماسی محیط زیست هم جواب گرفته است. نشست منطقه‌ای تیرماه سال گذشته باعث شد سازمان ملل کشور ما را به عنوان میزبان مقابله با گرد و غبار معرفی کند و ان‌شاالله در هجدهم و نوزدهم شهریور این اجلاس برگزار خواهد شد. همچنین سازمان ملل با تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۱ تیرماه را به عنوان روز مقابله با گرد و غبار معرفی کرد. 

سلاجقه در پاسخ به این سوال که با توجه به دیده شدن یوزهای جدید در منطقه توران، چه راهکاری برای حفظ جان آنان که در جاده‌ها تلف نشوند وجود دارد، گفت: خوشبختانه بعد از پایان هفته محیط زیست، هفته گذشته در منطقه توران، یک یوز با چهار توله مشاهده شد. برای اولین‌بار معاون راه و شهرسازی و محیط زیست در منطقه توران حاضر شدند و مصوبات اجرایی شده. هم نور و هم سرعت‌گیر در این منطقه برای حفاظت بیشتر در حال آماده‌سازی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز