خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

نگرانی برای تخصیص ارز دارو نداریم/ قوانین فرهنگی و اجتماعی حامی کسب و کارها است/ مردم به پیشگامی دولت در مبارزه با فساد عادت خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۵۶

سخنگوی دولت گفت: فردا رئیس‌جمهور بعد از ۱۳ سال به دعوت آقای بشار اسد به سوریه سفر خواهند کرد که در راستای همکاری دیپلماسی با کشورهای منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به روز کارگر گفت: در روز کارگر قرار داریم و باید از کارگران عزیز و زحمت‌کش قدردانی کنیم ستون تولید کشور هستند.

سخنگوی دولت بیان کرد: فردا رئیس‌جمهور محترم بعد از ۱۳ سال به دعوت آقای بشار اسد به سوریه سفر خواهند کرد که در راستای همکاری دیپلماسی با کشورهای منطقه خواهد بود. این سفر با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.

وی اظهار داشت: این سفر بعد اولین سفر بعد از جنگ افروزی داعش با حامیان جهانی‌اش در سوریه است. این سفر هم برای دو کشور و هم جبهه مقاومت راهبردی است.

بهادری جهرمی گفت: آمادگی همکاری در سطوح مختلف در بالاترین حد قرار دارد و محوریت این سفر هم اقتصادی است. همانطور که در مبارزه با تروریسم همکاری دو کشور مطلوب بوده است در زمینه اقتصادی هم این آمادگی وجود دارد تا در بخش بهره‌گیری از خدمات فنی، مهندسی و تقویت فعالیت‌های تجاری بین دو کشور و نیز کمک به سازندگی سوریه اقدامات تعاملی لازم انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این همکاری عالی اقتصادی برای هردو دو کشور مزایایی خواهد داشت. این فعالیت‌های زیربنایی برای هردو کشور سودآور است. ظرفیت‌های بخش خصوصی تلاش شده تا در این سفر مورد توجه قرار گیرد و توانایی خدمات فنی، مهندسی داخلی و بهره‌برداری از بازار و امکان استفاده از فرصت فعالیت اقتصادی برای فعالان ایرانی وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: سایر حوزه‌ها هم در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله برنامه‌ریزی برای تسهیل و تقویت زوار ایرانی در این کشور که اقدامات مقدماتی آن مثل تقویت ناوگان هوایی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز مثل تقویت زبان فارسی در این کشور و سایر محورها از مواردی است که پیگیری خواهند شد.

وی با بیان این‌که  سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد، اظهار داشت: سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ الی ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی تهران برگزار خواهد شد. مهمان ویژه این نمایشگاه کشور تاجیکستان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی و با شرکت ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی از ۴۰ کشور دنیا برگزار می‌شود. برای اولین بار در این نمایشگاه، کتاب فروشی‌ها نیز در بخش مجازی حضور فعال دارند. در طول برگزاری نمایشگاه کتاب بیش از ۶۰۰ نشست نقد و رونمایی از کتاب در نظر گرفته شده است.

وی درباره لایحه آبخیزداری گفت: لایحه آبخیزداری از سوی وزارت جهاد تقدیم دولت شد و بیش از ۱۰ جلسه برگزار شد و بررسی این لایحه با برنامه هفتم همزمان شد و بعد از بررسی برنامه هفتم تقدیم مجلس خواهد شد.

بهادری جهرمی درباره تخصیص ارز دارو بیان کرد: بودجه کل کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، دولت برنامه‌ ویژه‌ای برای برخی از موارد قائل است، در حوزه دارو هم همین است و اخیرا هم یک توافقنامه ۳ جانبه بین دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تصویب شد. نگرانی برای تخصیص ارز دارو نخواهیم داشت.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: طبق گزارشی که از سازمان سرمایه‌گذاری دریافت کردیم، تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه گذاری به تصویب رسید که میزان این سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون بوده است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی حضور بیش از هزار تاجر و بازرگان خارجی که تاکنون ثبت‌نام کردند و حضورشان قطعی شده است. این نمایشگاه از تاریخ ۱۷ الی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور ۸۰۰ صادرکننده برتر ایرانی برگزار خواهد شد. بالغ بر پانزده هیئت عالی رتبه سیاسی و ۴۰ شرکت بزرگ خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی افزود: قرار است طی ۴ روز برگزاری این رویداد اکثر شرکت‌ها و نشان‌های تجاری بزرگ صادراتی ایران توانمندی‌های خود را به عرصه نمایش بگذارند. انتظار می‌رود طی این رویداد و با توافقاتی که صورت خواهد پذیرفت در استمرار برنامه افزایش تجارت خارجی دولت سیزدهم، زمینه ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف و جهش مناسبات اقتصادی - تجاری کشور رقم بخورد.

بهادری جهرمی درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نگاه دولت از ابتدا این بود که تنوع و گستردگی در وزارت صنعت وجود دارد و باید بخش‌های از این وزارت خانه جدا شود، حدود و ثغور و جزئیات در اختیارات مجلس است. دولت مسائل ناظر به بازار را در لایحه بیان کرده است اما اجازه دهیم مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره نظر دولت درباره توقیف مراکز تولیدی و خدماتی به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی مشتریان و اینکه آیا دولت با بیکار شدن بخشی از کسبه به این دلیل موافق است؟ اگر مخالف این رویه هستید چه اقدامات و رایزنی‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اید؟ به نظر شما چرا باید کسبه تاوان عملکرد نهادهای فرهنگی در زمینه عدم موفقیت‌شان در حوزه حجاب را بدهند، گفت: سیاست رئیس جمهور نه تنها در دولت سیزدهم بلکه در دوره ریاست قوه قضاییه نسبت به کسب و کارها مشخص بوده است، ایشان هنگامی که رئیس قوه قضائیه شدند بخشنامه‌هایی را در راستای حمایت از کسب و کار صادر کردند که حمایتی بود.

وی ادامه داد: ایشان تاکید داشتند اگر جایی فساد و تخلفی اتفاق بیفتد، با فرد متخلف برخورد صورت گیرد و مجموعه تجاری و تولیدی حتما باید مورد حمایت قرار گیرد و سیاست ما در زمان جاری هم همین است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: حتما دولت تمام تلاش خودش را برای حمایت از کسب و کارها، واحدهای صنفی و تجاری و فعالیت‌های مولد در چارچوب قانون انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین و نظامات اجتماعی کشور ما برای حمایت از نظم اقتصادی و اجتماعی و امنیتی است و نباید تفکیکی بین نظامات اجتماعی قائل شویم، اگر پولشویی مخرب اقتصاد است و قوانین اقتصادی برای حوزه کسب و کار تامین امنیت می‌کند، قوانین فرهنگی و اجتماعی حامی کسب و کارها است و باید آن را بپذیریم. چه دولتمردان، چه بخش خصوصی و غیره در چارچوب قوانین مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با معیار قرار دادن قانون با هم فعالیت کنیم در اینصورت حتما اقتصاد مولد را برای هم تامین و تضمین می‌کنیم.

بهادری جهرمی درباره میزان فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از آن در اصناف گفت: نباید بین صنوف تفاوت قائل شد. تقاضا می کنیم اصناف گزارش‌هایی در این زمینه داشته باشند و مردم هم مطالبه کنند. منابع دریافت مالیات ۵ درصد کاهش پیدا کرده، درآمد مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۹ هزار میلیارد تومان از پزشکان فقط در بیمارستان‌ها دریافت شده است. نگاه دولت ساماندهی مالیات‌های اصناف با همکاری خود اصناف است.

وی در خصوص  برنامه دولت برای حوزه گردشگری  اظهار داشت: ناآرامی‌ها مشکلاتی را برای کسب و کارهای مختلف از جمله گردشگری‌ها ایجاد کرد و امیدواریم در گذر زمان با سیاست‌ها و همکاری‌های مختلف دولت و ملت اصلاح و تقویت شود. دولت برای مشارکت در رویدادهای منطقه‌ای و جهانی حوزه گردشگری و معرفی جاذبه‌های گردشگری و نمایش وضعیت واقعی ایران اقداماتی انجام داده است،این اقدامات کمک می‌کند تا مردم جهان وضعیت عینی را ببینند که این امر در ورود گردشگران موثر بوده است. یکی از این عرصه ها را برگزاری رویدادهای ورزشی است و  افتتاح مرکز جامع سرطات برکت نیز به جذب گردشگران حوزه سلامت کمک می کند.همچنین  دولت در گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مختلف در حال حذف روادید برای کشورهای مختلف به ویژه برخی کشورهای هدف گردشگری است و سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها و رایزنان فرهنگی نیز در این زمینه با توجه به اولویت هایی که به آنها ابلاغ شده است، فعال هستند.

بهادری جهرمی در خصوص عدم استفاده دولت از مدیران با تنوع سلایق گفت: تنوع سلایق سیاسی در بخش‌های مختلف دولت مشهود است و کارآمدی و شایستگی برای تصدی مدیریتی لحاظ شده است. سفرایی که اخیرا به کشورها اعزام شده‌اند یک نمونه در این زمینه است.دولت از ابتدا مربوط به جناح سیاسی خاصی نبوده و در نگاه‌های متفاوت این را نشان داده است. نگاه این دولت کارآمدی و شایستگی بوده است و همین خواهد بود.

وی درباره اخراج یک خبرنگار از یک جلسه و اصلاح قوانین صنفی و خبرنگاری عنوان کرد: نگاه دولت در این حوزه روشن است و برخوردی که در آن جلسه صورت گرفت، از سوی مقام دولتی نبود، اما در اتفاق مشابه که در یک فرمانداری رخ داد، دولت اجازه نداد به ۴۸ ساعت بکشد و نگاهش را برای همه مدیران به طور شفاف روشن کرد.نگاه دولت به جامعه خبری و خبرنگاران و همکاران در جهت خدمت رسانی مناسب تر به مردم است. شناسایی مشکلات، پیگیری اولویت‌ها، شناسایی نقاط ضعف و اولویت دادن به نقاط قوت است. نگاه دولت هم همین است و باید از همکاران رسانه‌ای تشکر کرد.

بهادری جهرمی در خصوص  بازداشت دو تن از مدیران عالی سازمان محیط زیست گفت: دولت قبلا هم اعلام کرده است که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت با جدیت فعال است هم مجموعه بازرسی ویژه ریاست جمهوری و مجموعه وزارت اطلاعات در دولت با جدیت گشت ارشاد مدیران را پیش می‌برند.: تمامی گزارشات مردمی، گزارش‌های نهادهای نظارتی مختلف بحث و بررسی می‌شود دولت هم اغماضی نمی‌کند حتی در این حوزه احتیاط هم می‌کنند. به منظور پیشگیری به محض اینکه گزارشی دریافت شده اقدام پیشگیرانه‌ای و ورود اولیه صورت گرفته است. البته هنوز بررسی درخصوص آن نهایی نشده است و به نتیجه نهایی نرسیده و در حال تحقیقات مقدماتی است.  دولت پیش از این هم رویه‌اش را اعلام کرده اقدامات مشابهی هم داشته است این روال را که دولت پیشگام مبارزه با فساد است رسانه‌ها و مردم به آن عادت خواهند کرد که گشت ارشاد مدیران در این دولت فعال خواهد بود دولت به هیچ‌ یک از مدیرانش چک سفید امضا به ویژه در حوزه تخلف و فساد نداده است. موارد اتهامی در مرحله تحقیقات مقدماتی است، نگاه دولت به منظور پیشگیری این است که اجازه ندهد که به روال‌های نوشدار بعد از مرگ سهراب برگردیم و سعی کنیم پیش از آنکه اتفاق بیفتد سریعا ورود کنیم و اقدام پیشگیرانه صورت بگیرد. ما هم علاقه‌مند به اینکه در مقوله اقدام پیشگیرانه موضوع رسانه‌ای شود نبوده و نیستیم زیرا ممکن است در نهایت روشن شود که تخلف یا جرمی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز