خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

تبیین مسیرهای پنجگانه اثرگذاری افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو توسط فاطمی امین

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۶۲۶

وزیر صمت در جمع خبرنگاران پنج مسیر تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر بازار خودرو را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش‌ها در حوزه خودرو گفت: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که می‌بینیم درباره‌اش می‌پرسد. اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکان‌پذیر نباشد، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که در شش‌ماه آینده حداقل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه می‌شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و می‌تواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد.

وی در ادامه درخصوص مشکلات در تولیدات مواد اولیه در پتروشیمی‌ها، اظهار داشت: یک تا دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شده بودند که از همین هفته فعال شده‌اند و هفته بعد عرضه خود را در بورس خواهند داشت. مدیران بورس کالا دارند نرم‌افزاری را تهیه می‌کنند که البته باید جزئیات آن را از خودشان بپرسید، اما قرار است که ورود مردم و خرید از بورس کالا را تسهیل کند که واسطه کارگزار نداشته باشد.

فاطمی امین در ادامه پیرامون رابطه افزایش قیمت ارز و گرانی خودرو ابراز داشت: قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمت‌های داخلی تأثیر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج وارد می‌شوند و هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند آن‌ها هم متأثر می‌شوند که این تأثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می‌دهد و خودرو به این دلیل قیمتش در بازار گران نشده است.

وی افزود: مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتی‌اند مثل لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود آن بخش وارداتی از این امر متأثر می‌شود و روی قیمت داخلی هم اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد که خودرو از این مسیر هم متأثر نشده است.

وزیر صمت ادامه داد: مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است؛ مثلاً در سال‌های قبل گفته شده بود که قیمت گاز یک ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، شرق آسیا و آمریکاست که وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار هم بالا برود، قیمت گاز هم افزایش می‌یابد که با دستور ویژه‌ معاون اول و پیگیری ما و وزارت اقتصاد، از اسفند پارسال این قیمت ثابت شد که خودرو از این هم متأثر نیست.

وی اضافه کرد: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود مردم تصور می‌کنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی می‌خرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متأثر است.

فاطمی امین همچنین به مسیر پنجم تاثیر دلار بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالارفتن قیمت ارز را می‌بیند فکر می‌کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز