با رأی نمایندگان مجلس؛
تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصویب شد
نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موافقت کردند.
به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۹ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با ۱۲۰ رأی موافق ، ۶۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تشریح گزارش این تحقیق و تفحص گفت: در اجرای ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس در وهله اول اطلاعات واصله از دستگاه در ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و با توجه به اظهار متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع در جلسات رسمی کمیسیون که به ترتیب با حضور ۱۷ و ۱۵ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص با محورهایی به تصویب رسید.
وی بررسی عملکرد هیات اجرایی جذب دانشگاه درخصوص، جذب روسای هیات علمی و تبدیل وضعیت از کارشناس به عضو هیات علمی در ۵ سال اخیر، بررسی عملکرد هیات ممیزه دانشگاه در زمینه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی در ۵ سال اخیر، بررسی برنامه درسی در زمینه انطباق دروس تخصصی با نیازهای هنرآموزان و مهارت های مورد نیاز هنرجویان و ارتباط دروس فنی و تخصصی با دروس مهارت های معلمی، بررسی نحوه اجرای برنامه های مهارت آموزی، کارآموزی و کارورزی دانشجومعلمان، بررسی نحوه کسب و هزینه کرد درآمدهای اختصاصی، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه تحصیلات تکمیلی و به طور خاص دوره دکتری تخصصی با توجه به نیاز آموزش و پرورش، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه انطباق آموزش های مجازی و دوره های آموزشی کوتاه مدت (آموزش های الکترونیکی و آزاد) با ماموریت اصلی دانشگاه، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه اجرای برنامه راهبردی دانشگاه و مصوبات هیات امنا، بررسی گزارش های حسابرسی دانشگاه از سال ۱۳۹۵، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه برگزاری مصاحبه دانشجومعلمان و مهارت آموزان، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه اجرای دوره آموزش مهارتی یک ساله، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه کسب هزینه های شبانه روزی مطابق تبصره ۳ این قانون متعهدین خدمت در آموزش و پرورش و همچنین بررسی برنامه های کلان و عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به چه میزان در جهت تربیت دبیر فنی مورد نیاز آموزش و پرورش و ارتقای توانمندی منابع انسانی آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش را از جمله محورهای تحقیق و تفحص برشمرد.
سید محمد مولوی به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: از وزیر آموزش و پرورش تشکر می کنیم که در ابتدای ورودشان تغییراتی را در این دانشگاه ایجاد کردند، دانشگاهی که مزین به نام شهید رجایی بوده و مسئولیت آن مقدس و ارزشمند و در این رابطه از تلاش ها و زحمات اعضای کمیسیون آموزش برای به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحص تشکر می کنیم.
وی ادامه داد: فلسفه تشکیل دانشگاه شهید رجایی توسعه آموزش به صورت عمومی و همچنین آموزش های مهارتی بود و براساس ماده ۲۱ اساسنامه دانشگاه، سه ماموریت یعنی تربیت دبیر در بخش فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های کوتاه مدت و همکاری با دانشگاه ها و موسسات فعال در زمینه تربیت دبیر را این دانشگاه باید انجام می داد، اما مهمترین و اساسی ترین چالش این دانشگاه، انحراف از این ماموریت ها و مسئولیت هاست؛ براساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده از سهم فنی و حرفه ای، آموزش های مهارتی را از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برساند، اما در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این عدد به ۳۷.۹ درصد افت کرده و متاسفانه نه تنها رشدی نداشته، بلکه افت داشته است.
نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم افزود: براساس آمارهای آموزشی در سال ۱۴۰۰ از ۶۷۴۰ دانشجو اکنون ۳۰۲۰ دانشجو به عنوان تربیت دبیر، ۴۶۰ دانشجو تحت عنوان کارشناسی سایر رشته ها، ۱۷۰۰ دانشجو کارشناسی ارشد، ۳۰۰ دانشجو دکتری و ۱۲۰۰ دانشجو در رشته های مختلف بین المللی و شبانه و همچنین نوبت دوم مشغول تحصیل هستند، در حالی که ماموریت این دانشگاه تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نبوده است و در مشکل اشتغال در مناطق مرزی رد پای دانشگاه شهید رجایی وجود دارد. زمانی که فنی و حرفه ای توسعه نیابد و دانشجویان با فن آشنا نشوند، مجبورند که سهم فنی و حرفه ای را کاهش و سهم نظری را افزایش دهند، در حالی که این موضوع با رویکرد نظام و دولت به طور کامل مغایرت دارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال های تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بهترین حالت فنی و حرفه ای سهم دانش آموزان در مراکز آموزشی، فنی و حرفه ای به تناسب کل دانش آموزان در متوسطه دوم استان سمنان بوده که سهم آن ۴۴.۱۲ درصد است و آمار تخلفات دانشگاه در زمینه های مختلف باعث ورود ما به تحقیق و تفحص شده است.
مولوی افزود: متاسفانه در دانشگاه شهید رجایی، با تعارض منافع، آمار کذب و توسعه رشته های ارشد بدون مجوز مواجهیم، در حالی که بحث عدم تربیت دبیر متخصص به اشتغال مناطق مرزی آسیب می زند؛ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه ارتباطی به شهرداری آبادان دارد که یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای قراردادهای پژوهشی به این نهاد می دهد. می طلبد دانشگاه به وظایف و ماموریت های اصلی خود عمل کند، ما به این دانشگاه فرصت ۳ ماهه دادیم و گزارش خواستیم، اما گزارش مطلوبی ندادند و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها به این موضوع ورود کرده و می طلبد نمایندگان به این تحقیق و تفحص رأی مثبت دهند.