خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در نشست خبری:

دولت دنبال این است که کار به واردات بنزین نکشد/ بدون وارد کردن تورم به مردم، ماه‌های پیش رو را ادامه می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۱۶۶

وزیر اقتصاد گفت: نزدیک ۵۰ درصد افزایش اظهارنامه فعالان اقتصادی را امسال داشتیم که این عدد در سال‌های گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال با ۲۰۰ درصد افزایش رو به رو شدیم آن هم بدون آن ‌که تحت فشار قرار گیرند و در نهایت دولت بدون اینکه تورم به مردم وارد کند ماه‌های پیش رو را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره عملکرد ۴ ماه اخیر دولت در حوزه اقتصاد گفت: با توجه به تورمی که در خرداد ماه وجود داشت دستور رئیس‌جمهور این بود که دولت بتواند موتورهای تولید تورم را در ماه‌های باقی مانده سال کنترل کند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: ۴۸ درصد رشد درآمدی بودجه را به صورت محقق و ۱۶ درصد درآمد دولت را داشتیم که نشان‌دهنده دستور کار عملی و محقق شده دولت بوده است‌.

وی افزود: اتفاقی که در قیمت‌های جهانی نفت افتاد موجب افزایش ۵۸۰ درصدی برای خزانه دولت در ۴ ماهه اول امسال نسبت به ۴ سال گذشته بود.

خاندوزی گفت: در ادامه درآمدهای پایدار جا دارد از فعالان اقتصادی تشکر کنیم؛ چراکه نزدیک ۵۰ درصد افزایش اظهارنامه فعالان اقتصادی را امسال داشتیم که این عدد در سال‌های گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال با ۲۰۰ درصد افزایش رو به رو شدیم آن هم بدون آن ‌که تحت فشار قرار گیرند و در نهایت دولت بدون اینکه تورم به مردم وارد کند ماه‌های پیش رو را ادامه خواهد داد.

وزیر اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت صدور مجوزهای ملی بیان کرد: یکی از نقاط مورد تاکید دولت در سال تولید کاهش هزینه از جمله در دادن مجوزها است، امروز ۱۷۵ هزار درخواست مجوز موجه به دستگاه‌های دولتی وصول شده است و کار فعال اقتصادی این بار نه از مراجعه حضوری بلکه صرفا از طریق دولت الکترونیک انجام می‌شود. امروز ۳۱ درصد مجوزها صادر شده است و ۷۵ درصد باقی مانده است که در حال بررسی است

وی درباره خارج شدن دلار از مبادلات تجاری ایران با روسیه گفت: اقدامات خوبی در این زمینه از سوی بانک مرکزی انجام شده است‌. با انعقاد قراردهای دو و سه جانبه صورت گرفته روبل جایگزین دلار بین ایران و روسیه برای مبادلات شده است.

خاندوزی درباره سفر رئیس‌جمهور روسیه به کشور و دستاوردهای این سفر گفت: این سفر پیرو سیاست توسعه دیپلماسی و روابط با همسایگان بود. که توافقاتی مانند استفاده از روبل به عنوان ارز جایگزین داشتیم. در سفر آقای اردوغان هم ۸ قرارداد امضا شد که یکی از موارد آن این بو که افزایش سقف مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه تا ۳۰ میلیارد دلار باشد.

وی درباره افزایش نرخ سود بین بانکی اظهار داشت: خبر استعفای رئیس بانک مرکزی در این خصوص صحت ندارد. سیاست هم همان است که در اول بهمن ماه سال گذشته به ستاد اقتصادی ابلاغ شد، البته قرار است در جلسه شورای  پول و اعتبار مطرح شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت هم گفت: در بین جاماندگان دو دسته را داریم که دسته اول برمی‌گشت به گروه‌هایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند دسته دوم در مورد سایر شش دهکی بود که در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ آمده که آنها هم می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت قرار گیرند اما تعداد این افراد در سطح دوم بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت باید تکالیف دیگری را هم در زمینه واگذاری سهام امسال انجام می‌داد اولویت را در دولت بر این قرار دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای گروه اول یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی این کار را انجام دهیم که طبق اطلاعاتی که بین دستگاه‌ها رد و بدل شده قریب به سه میلیون نفر افرادی هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مشمول دریافت سهام هم هستند ابتدا در خصوص این عده با فوریت مصوبه آماده شد که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شده و در صف بررسی هیئت دولت قرار دارد. امیدواریم که در همین مردادماه مصوبه هیئت دولت را در این زمینه داشته باشیم.

خاندوزی گفت: در خصوص دسته دوم که تعداد زیادی از مردم هستند که در ۶ دهک اول درآمدی قرار دارند، لازم است اطلاعات دقیق‌تری را از این افراد داشته باشیم. در مورد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بانک اطلاعاتی نسبتاً خوبی در دستگاه‌ها وجود دارد اما در خصوص جمعیت دوم تا تکمیل بانک اطلاعات و اینکه ببینیم غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی سهام اختصاص دهیم چه میزان سهام باقی خواهد ماند، برای دسته دوم هم مصوبه را دنبال خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد درباره واردات بنزین عنوان کرد: با توجه به تولید فراورده‌ها از جمله بنزین، وضعیت تولید مناسب است و با توجه به دستور رئیس‌جمهور برای عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری، دولت با ابزارهای غیرقیمتی و روش‌هایی همچون گازسوز کردن خودروها دنبال این است که کار به واردات بنزین نکشد.

وی در خصوص طرح ارائه نان به واسطه کالابرگ‌های الکترونیکی عنوان کرد: ۷۰ میلیارد تومان میزان خرید روزانه است و ۱۰۰ میلیون قرص نان در سامانه ثبت و رصد می‌شود و امکان نظارت دولت را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با سامانه محیا این امکان برای نخستین بار فراهم شد تا دولت نظارت کند که هر کیسه آرد چقدر مصرف می‌شود و چقدر انحراف در مسیر دارد، چون بسیاری از این آردها پخت نمی‌شد و با تکمیل این سامانه پیش‌بینی می‌کنیم شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مجموعه آرد توزیع شده در خبازی‌ها باشیم تا به مسیر اصلی خود برگردد. بیش از ۶۵ هزار واحد صنفی ما تحت پوشش این سامانه قرار دارد.

وزیر اقتصاد درباره تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد که شکایت‌هایی در این خصوص وجود دارد، گفت: مصوبات مجامع بانک‌ها برای الزام مصوبه دولت در این مورد بسیار مؤثر بود اما اخباری مبنی بر عدم تمکین برخی بانک‌ها و شعب وجود داشت که مسببان آن برکنار شدند. ممکن است یک بانک در مقطع فعلی امکان پرداخت تسهیلات نداشته باشد اما اگر موعد ارائه تسهیلات خرد رسید، موضوع مطالبه ضامن را حق ندارند مطالبه کنند و این موضوع همچنان رصد می‌شود.

خاندوزی درباره آخرین اقدامات برای عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه عنوان کرد: این موضوع از مباحث هفتگی ستاد تنظیم بازار است و رصد کردن تخلفات و قیمت‌گذاری در دستور کار است و در برخی موارد تا توبیخ و حتی برکناری مدیر متخلف هم پیش رفته است.

وی درباره افزایش قیمت بنزین با توجه به طرح آزمایشی کیش و قشم گفت: دستوری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد. طرحی که به صورت آزمایشی انجام شد بعداز ۵ ماه متوقف شد تا در یک جلسه خدمت آقای رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گیرد تا بعد برای ادامه تصمیم‌گیری شود.

خاندوزی درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: وزرا ممکن است در موضوعات مختلف نظرات شخصی و فردی داشته باشند در نهایت ما پیگیر جمع‌بندی دولت هستیم.

وی با اشاره به بازار مسکن بیان کرد: ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن شروع شده است که سعی داریم کم کاری گذشته در ساخت مسکن را که منجر به تقاضای سوداگرانه شده است، جبران کنیم. باید تاکید کرد که مجموع سقف تسهیلات ساخت مسکن به کل تسهیلات تا سال قبل نزولی و منفی بود اما این رقم دوباره مثبت شده و از روش‌های دیگری از جمله تهاتر نفت با ساخت مسکن و غیره دنبال می‌شود. پیشنهادی مبنی از ابزارهای مالی مسکن در بازار سرمایه نیز مطرح شده که اگر بتوان به خوبی از آن استفاده کرد، می‌توان نقدینگی را به سمت بازار مسکن هدایت کرد.

خاندوزی در خصوص اعتباردهی به بانک‌ها گفت: برای تقویت اعتباردهی بانک‌ها، تلاش‌هایی برای افزایش سرمایه نقدی بانک‌ها از جمله بانک‌های دولتی در حال انجام است به طوری که در بانک ملت ۶۰ درصد افزایش سرمایه نقدی، در بانک تجارت ۳۰ درصد، در پست‌بانک ۴۰ درصد و بانک‌های ملی و سپه و تخصصی دولتی از امکان ۳۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه استفاده کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز